בעקבות חשיפת ynet על מחבלים שאושפזו בבתי חולים ציבוריים לצד פצועים ישראלים מהמלחמה, החלו בתי חולים ציבוריים במרכז הארץ להעביר מחבלים פצועים לידי שב"ס. המרכז הרפואי שיבא בתל השומר החליט לא לקלוט מחבל והאמבולנס המשיך למתקן שב"ס. עוד שני מחבלים מועברים מבתי חולים ציבוריים אחרים במרכז למתקני שב"ס.
2 צפייה בגלריה
 בית חולים שיבא תל השומר
 בית חולים שיבא תל השומר
אמבולנס בבית החולים שיבא. ארכיון
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
הנהלת איכילוב עדכנה שמחבל שפונה לבית החולים על ידי מד"א ממתקן כליאה לא נקלט במיון. "בבדיקת סיבת ההפניה נראה שיעד הפינוי הוא המתקן הרפואי ברמלה של שב"ס. בכל מקרה, המחבל נבדק על ידי רופא בכיר באמבולנס מחוץ לכותלי המיון והופנה בהתאם להמשך הערכה ליעד הפינוי המתאים בשב"ס, שאמון על הטיפול בכלואים".
קודם לכן פנה שר הבריאות משה ארבל לראש הממשלה בנימין נתניהו והודיע לו כי הורה להפסיק את הטיפול במחבלי חמאס בבתי החולים הציבוריים. עדיין לא ברור כיצד תיושם ההוראה אם יובהלו מחבלים לפתח בתי החולים, כפי שהיה עד כה.
במכתב לנתניהו, כתב ארבל: "מאז תחילת הלחימה, סוגיית הטיפול במחבלי חמאס הארורים והנתעבים במסגרת בתי החולים הציבוריים מערימה קושי אדיר על מערכת הבריאות.
"בשעות קשות אלו, מערכת הבריאות צריכה להתמקד באופן מלא בטיפול בנפגעי הטבח הנפשע, בחיילי צה"ל ובמוכנות לקראת הבאות. משימת האבטחה והטיפול במחבלים הארורים והנתעבים במסגרת מערכת הבריאות הציבורית פוגעת באופן משמעותי במאמצים אלו. ועל כן, בהנחייתי, מערכת הבריאות הציבורית לא תטפל בהם.
עוד בנושא זה:
"על הטיפול בנושא להיות מופקד בידי צה"ל או שב"ס, וכמובן שמשרד הבריאות נכון וערוך לסייע לגופים אלו ככל שיידרש. אבקש את הנחייתך המיידית להטמיע הוראה זו בקרב כלל הגופים האמורים".
בכירים בבתי החולים מספרים שנאלצו לקלוט אותם, באין ברירה, והפצירו במשרד הבריאות לקחת את המחבלים הפצועים הבאים למתקן צבאי סגור. בצהריים הובהל מחבל לאחד מבתי החולים הגדולים בישראל שמחויב לטפל בו. "משרד הבריאות מפנה אותם לבתי החולים ולא למתקן צבאי נפרד", אמר בכיר באחד מבתי החולים.

משרד הבריאות חושש מלינץ'

במשרד הבריאות חוששים מלינץ' והנחו את הקב"טים של בתי החולים להיערך בהתאם - להפרות סדר עד כדי לינץ' במחבלים. קב"ט משרד הבריאות הודיע לקציני הביטחון של בתי החולים: "אנו מעודכנים על פינוי מחבלים לטיפול בבתי חולים. במקביל דווח על כוונות אזרחים להפרות סדר עד כדי לינץ'. עם קבלת דיווח על פינוי מחבל יש לפנות לתחנה הטריטוריאלית לסייע דחוף להתמודדות עם הפרות סדר, לפנות למפקד לסיוע. שימו לב - אושר על-ידי פיקוד צה"ל סיוע חיילי יחידות סיוע בבתי החולים במשימות סדר ציבורי".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות משה ארבל
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר, ביקש שר הבריאות משה ארבל להבהיר: "הגורם שמעביר אותם זה צה"ל. בעקבות בקשתי, מנכ"ל משרד הבריאות שוחח בנושא אמש עם מנכ"ל משרד הביטחון להיערכות לטיפול במתקני שב"ס ולא בבתי חולים אזרחיים בהתאם למדיניות. השיח עדיין מתקיים בין המשרדים בתקווה לפריצת דרך בהקדם".
מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר כי "הזכות לבריאות ולטיפול רפואי מוקנית גם לעצורים ואסירים ללא קשר למעשים שביצעו. יש פציעות מורכבות שבהן ניתן לטפל בבתי החולים בלבד. הצורך לגלות רגישות בעת הנוכחית במתרחש בבתי החולים מובן, אך מוטב לו הפתרונות שיוצעו יעמדו בשורה אחת עם החוק בישראל והחוק הבינלאומי ההומניטרי".
פורסם לראשונה: 17:39, 11.10.23