זה קורה כמעט בכל אביב, וגם היום (ב'): אובך נסחף לתחומי מדינת ישראל, בדרך כלל מכיוון דרום, וגורם לזיהום אוויר. בהתאם לתחזית, בשעות הבוקר המאוחרות השרב יישבר, הרוח תתחזק והאובך יגבר בהדרגה עם חשש לסופות חול בדרום. זיהום האוויר מכביד על מערכת הנשימה ועל תפקוד הלב, וחולי לב עלולים לסבול מבעיות בריאות כמו התקף ואף משבץ מוחי.
ממשרד הבריאות והגנת הסביבה נמסר כי משעות הבוקר שורר זיהום אוויר גבוה עד גבוה מאוד ברוב חלקי הארץ, בשל ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים, זיהום האוויר הגבוה הוא תוצאה של מעבר שקע שרבי מעל אזורנו, הגורם לרוחות דרומיות מערבית חזקות, שמובילות להסעת אבק מכיוון סיני. שיפור באיכות האוויר חזוי במהלך שעות הערב עם השינוי בכיווני הרוחות.
בשל כך, לאוכלוסיות רגישות כמו חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון - מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ. לאוכלוסייה הרגילה מומלץ לצמצם פעילות גופנית מאומצת בחוץ.
כך זה נראה בשנים קודמות:
1 צפייה בגלריה
אובך
אובך
להימנע מפעילות מאומצת בחוץ. אובך כבד

איך הזיהום משפיע על הבריאות?

זיהום האוויר פוגע בשתי מערכות עיקריות - הנשימה והלבבית. האוויר רווי בחלקיקי אבק וחול, מגרה את קנה הנשימה ואת הריאות וגורם להפרשת כיח בשל התגובה האלרגית שנוצרת עם פלישת החלקיקים הזרים.
במהלך התגובה הזו מתחילים נוגדנים מסוג IgE לעורר תהליך: לצד הפרשת הכיח יש התרחבות של כלי דם הגורמת לצריבה בעיניים, לגירוי של הלוע, לשיעול ולהיצרות של נאדיות האוויר בריאה, מה שעלול להוביל לצפצופים ולהתקף אסתמה. החלקיקים שבאוויר עלולים גם לגרום לזיהומים במערכת הנשימה, כשנגיפים או חיידקים מתיישבים על הכיח המופרש ויוצרים תהליך דלקתי נוסף.
פרופסור אמנון להד, ראש המחלקה לרפואת משפחה של קופת חולים כללית בירושלים, מסביר על הסכנות שבאובך לשרון כידון ויואב רבינוביץ' ב-ynet radio. האזינו:

למה הלב בסכנה?

הלב רגיל לעבוד ללא הפסקה על "טורים נמוכים", אבל ביום של אובך קשה לו לעמוד בעומס: המחסור בחמצן דורש מהלב להגביר את קצב הפעימות. מצב זה אצל חולי לב, הסובלים מהיצרויות בכלי הדם הכליליים שמזינים את שריר הלב, עלול להגביר את הסיכון להתקפי לב ואף לשבץ מוחי.
המעמסה על מערכות הנשימה והלב מתרחבת לשאר הגוף: לחץ הדם עולה בשל "עומס העבודה", ובשילוב השרב הכבד יש עייפות, כאבי ראש, תחושה כללית רעה וסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב או לאירוע מוחי. האוכלוסיות בסיכון הן קשישים, אנשים שסובלים ממחלות נשימה כרוניות, נשים בהיריון וילדים.
אובך אינפו מזג אוויר

מה לעשות עד שהאובך ישקע?

  • ראשית, יש לסגור את החלונות ברכב, בבית ובמשרד. אם מדליקים מזגן, להפעיל אותו על פונקציית מיחזור האוויר מבפנים במקום שאיבת אוויר מבחוץ.
  • לחולי לב ומחלות ריאה מומלץ להימנע מחשיפה לאוויר בחוץ. מומלץ להישאר בבית ולא לנשום את האובך הכבד. חולי לב החשים קוצר נשימה או כאבים בחזה - עם או בלי הקרנת הכאב לכתפיים, לצוואר, ללסת, לגב או לבטן, עם או בלי תחושת בחילה וחולשה - צריכים להזעיק עזרה רפואית בדחיפות.
  • חולי אסתמה ומחלות ריאה חסימתיות, החשים יותר צפצופים, צריכים להגביר את הטיפול באינהלציות ובסטרואידים על פי הנחיות הרופא.
  • חולי אסתמה ומחלות ריאה שחייבים לצאת מהבית, צריכים לקחת איתם את המשאפים ולהשאירם בהישג יד.
  • אלה שחוו התקפי אסתמה בעבר, צריכים להיוועץ ברופא המטפל לגבי טיפול מונע במשאפי קורטיקוסטרואידים.
  • יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת בזמן האובך, במיוחד לא באוויר הפתוח, כולל ריצות ומשחקי כדור.
  • בכל החמרה יש לפנות מיד לרופא המטפל או לחדר מיון.
פורסם לראשונה: 15:11, 19.04.23