לאחר שמערכת הבריאות נאלצה להעביר במסע דילוגים את העציר הביטחוני מעזה שאושפז בהדסה הר הצופים - תחילה לבית החולים סורוקה ואז לאסותא אשדוד - קיים הערב (יום ה') מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שיחת זום עם מנהלי בתי החולים וביקש מהם להירתם לנושא. הוא ביקש להקצות כוח אדם לטיפול באותם עצירים במתקן הרפואי-צבאי בבסיס שדה תימן. לדבריו, "הטיפול בלב"חים (לוחמים בלתי חוקיים - כך לפי הגדרת בר סימן טוב) מאפשר את מרחב הלגיטימיות של ישראל ומציל חיי ישראלים רבים".

גורמים המעורים בפרטים מסרו בעקבות השיחה שקיים בר סימן טוב כי לטיפול במחבלים ערך מודיעיני שהביא, בין היתר, לשחרור חטופים (פרננדו סימון מרמן ולואיס הר) ולהשבת גופות חטופים (אלעד קציר ז"ל).
בשעה 17:00 כינס כאמור מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב את כל מנהלי בתי החולים על סוגיית אשפוז עצירים ביטחוניים ומחבלים ועל מתקן האשפוז הצבאי בבסיס שדה תימן. בפגישה אמר בר סימן טוב כי המטרה היא לטפל בהם ככל הניתן בשדה תימן ולהעבירם לבתי החולים רק במקרים של אין ברירה. בר סימן טוב ביקש מהמנהלים לרתום כמה שיותר צוותים לטיפול בשדה תימן בין היתר על מנת להימנע מהעברתם לבתי החולים.
בית החולים הדסה הר הצופים הודיע אתמול כי העציר הועבר ל"מתקן ביטחוני", אך כפי שדיווחנו לראשונה - הוא הועבר היום לבית החולים הציבורי אסותא באשדוד אחרי ששהה בלילה בסורוקה בבאר שבע. ייתכן שזה לא בית החולים האחרון שבו יטופל. אתמול התחוללה מהומה בהדסה הר הצופים, לאחר שהרצל חג'אג', אביה של שיר חג'אג' שנרצחה בפיגוע דריסה, מחה בתוקף על האשפוז וטען שהאיש מחבל. מערכת הביטחון טרם מסרה מי האיש.
מבית החולים הציבורי אסותא אשדוד נמסר: "מדובר בעציר ביטחוני שהובא ונמצא באחריות משרד הבריאות, הצבא ויתר גורמי הביטחון. בית החולים לא מכיר או מעודכן בנסיבות מעצרו של עציר זה או אחר ובית החולים איננו צד היכן יטופל. ככל שיש שאלות בנושא - נכון לפנות למשרד הבריאות".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
(צילום: ניב מוסמן עבור לעמ)
אתמול, לאחר המהומה בהדסה הר הצופים, אמר האב השכול הרצל חג'אג' ל-ynet: "לא ייתכן שיאשפזו מחבלים בחדרי VIP בבתי החולים, לא משנה אם הם נוחבה או אחרים. המחבלים האלה רצחו, טבחו ושחטו את הילדות שלנו, ולא ייתכן שיטפלו בהם".
הוא הוסיף: "אנחנו מצפים משר הבריאות לתת הנחיה - לא לתת טיפול למחבלים. אסור ששר הבריאות ייתן להם טיפול בבתי החולים. לא הגיוני שהמחבלים האלה שאין להם זכות לטיפול, שהם אינם בני אדם בכלל יתפסו מיטה בבית חולים ישראלי".
מבית החולים הדסה נמסר כי "כל עציר ביטחוני המטופל בבתי החולים בישראל מובא באחריות ובהחלטת משרד הבריאות, גורמי הביטחון או הצבא". לדבריהם, "אנו לא מעודכנים בפרטי מעצרו ונסיבותיו של עציר כזה או אחר ובוודאי שלא מהווים צד כלל באשר להחלטה היכן יטופל". בהמשך המחבל הועבר למחנה שדה תימן שבדרום הארץ. כאמור, היום הועבר לאסותא אשדוד.
2 צפייה בגלריה
אשפוז אסותא אשדוד
אשפוז אסותא אשדוד
הועבר לבסוף לאסותא אשדוד. ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר כי "טלטולו של העציר בין בתי חולים מדגים שוב את המשבר המקצועי והאתי החריף של מערכת הבריאות והקהילה הרפואית כמו גם את חדלות האישים במשרד הבריאות. יש לעמוד על העיקרון של טיפול ראוי ושל הרופא ומשימתו ולסרב להפוך את הרפואה לחלק ממכונת ההסתה והנקמה. אנו קוראים לקהילה הרפואית ומערכת הבריאות להתנגד להסתה נגד מטופלים ולהמשיך לפעול בהתאם לחוק ולאתיקה כפי שמצופה מהן".
זו אינה הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה שבה מחבל מקבל טיפול רפואי בבית חולים בישראל. בחודש דצמבר האחרון מחבל חמאס הובהל לבית חולים במרכז הארץ לאחר שנפצע ברצועת עזה. הוא נותח ואושפז שם. לטענת גורמים בבית החולים - מדובר בהנחייה של משרד הבריאות. המחבל עבר לאחר מכן להמשך טיפול במתקן צבאי. במקביל, מחבל נוסף מעזה טופל בבית חולים אחר במרכז.
פורסם לראשונה: 13:06, 11.04.24