אפשר כבר לומר כמעט בוודאות: מגפת הקורונה הייתה נבלמת משמעותית במדינות רבות בעולם, אילמלא הפייק ניוז המופץ ללא הרף. אספנו את השקרים המופצים ברשתות בחודשים האחרונים, שהפצתם גוברת שוב לאחרונה, עם תחילת חיסוני הילדים, ולצידם האמת המדעית והרפואית:
קראו עוד:

הפייק ניוז: חיסוני ה-mRNA משנים את הגנטיקה של הילדים

החיסונים של החברות מודרנה ופייזר מבוססים על טכנולוגיית mRNA. טכנולוגיה זו, למעשה, מבוססת על מולקולת ה-mRNA, בה החיסון מוזרק לשריר, וה-mRNA, מולקולה דמוית DNA, חודרת לתאי הגוף, ומתחילה לפקוד על תאי השריר לייצר חלבון מעטפת דמוי מעטפת הקורונה.
הגוף מזהה את חלבון המעטפת שנוצר, חושב שמדובר בנגיף קורונה אמיתי - ומתחיל לייצר נוגדנים מנטרלים נגדו. כעת יש בגוף נוגדנים מנטרלים ותאי T, שאם וכאשר הגוף יותקף בנגיף קורונה אמיתי - הם יתקפו אותו.
לאור טכנולוגיה זו, החלו שמועות לפיהן החיסונים משנים את החומר התורשתי בגוף המתחסנים, הוא ה-DNA, ואף יגרמו לשינויי אישיות ומבנה הגוף. שמועות קיצוניות טענו שאותו שינוי יוביל למחלות ולפגיעה מוחית.
מולקולת ה-mRNA אינה פוגמת ב-DNA, אינה משפיעה עליו, אינה משנה את המטען התורשתי בגוף המתחסן
האמת: מולקולת ה-mRNA אינה פוגמת ב-DNA, אינה משפיעה עליו, אינה משנה את המטען התורשתי בגוף המתחסן, וגורמת אך ורק ליצירת חלבוני מעטפת דמויי מעטפת הקורונה, שיזוהו על ידי מערכת החיסון ויגרמו לה להגן על הגוף.

הפייק ניוז: הקורונה לא מסוכנת לילדים

המחשבה הזו הייתה נכונה אולי בזנים הראשונים של הקורונה. אולם הופעתו של וריאנט דלתא שינתה את התמונה: יותר מ-50% מהנדבקים בחודשים האחרונים הם ילדים. אחד מכל 900 ילדים צפוי לסבול ממחלת קורונה בינונית עד קשה. בישראל אושפזו עד כה 2,660 ילדים בשל מחלת הקורונה, מתוכם כ-400 עם מחלה בינונית עד קשה. לפחות 150 ילדים לקו בתסמונת הכשל הרב מערכתי, מתוכם שניים נפטרו, ובסך הכל מתו 11 ילדים מהקורונה.
בישראל אושפזו עד כה 2,660 ילדים בשל מחלת הקורונה, מתוכם כ-400 עם מחלה בינונית עד קשה
גם הקורונה הכרונית נותנת את אותותיה בילדים: לפחות 10% מהילדים שנדבקו בקורונה ילקו בקורונה הכרונית, הכוללת הפרעות נשימה, בעיות זיכרון, בעיות קשב וריכוז, בעיות נוירולוגיות והפרעות פסיכיאטריות העלולות להימשך חודשים וגם שנים.

הפייק ניוז: חיסוני הקורונה מחדירים לגוף הילד וירוסים הגורמים למחלות

חיסוני הקורונה מתחלקים לכמה סוגים: חלקם, כמו אלה של מודרנה ופייזר, פועלים בטכנולוגיית ה-mRNA שהוסברה קודם לכן, אחרים פועלים בטכנולוגיית "וקטור נגיפי", כלומר חיסון המכיל נגיף מבעלי חיים שאינו גורם למחלה בבני אדם, ושבנוסף בוצע בו שינוי גנטי כך שגם לא יוכל להשתכפל. טכנולוגיה זו מאפשרת להחדיר חלבונים שונים לתא, כך שהגוף המחוסן יוצר נוגדנים נגד נגיף הקורונה. הסוג השלישי כולל נגיפי קורונה מומתים, שאין באפשרותם לגרום לכל מחלה.
כך או כך, לגוף לא מוחדרים נגיפים בעלי יכולת שכפול או פוטנציאל לגרימת מחלה. הנגיפים למעשה "משותקים", ומשמשים כמעין "אוטובוס" הנושא עליו את החלבונים הדרושים שמוחדרים לתא וגורמים בהמשך לתגובה חיסונית. עד כה חוסנו קרוב לשני מיליון ילדים בחיסוני פייזר, ואין אף דיווח על תופעות לוואי משמעותיות כתוצאה מהחיסון. כך שלסיכום, החיסונים אינם גורמים למחלה, ואינם מחדירים לגוף נגיפים גורמי מחלה.

הפייק ניוז: החיסון לא מונע סיבוכי קורונה

האמת: הממצאים מראים כי הסיכון לקורונה כרונית יורד בכ-50% בקרב המתחסנים. הרוב המוחלט של הילדים והמבוגרים שלקו בקורונה קשה היו לא-מחוסנים. החיסון מונע תחלואה קשה, אשפוזים ביחידות לטיפול נמרץ, צורך בהנשמה ומוות מסיבוכי המחלה.
החיסון מונע תחלואה קשה, אשפוזים ביחידות לטיפול נמרץ, צורך בהנשמה ומוות מסיבוכי המחלה

הפייק ניוז: החיסון לא נבדק מספיק על ילדים

החיסון של פייזר נבדק על 2,258 ילדים בגילים חמש עד 11. הממצאים היו כה מובהקים וברורים, שהביאו להצבעה ברוב מוחץ הן ב-FDA, והן במרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, בעד החיסון.
3 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
קרוב לשני מיליון ילדים כבר חוסנו בארה"ב
(צילום: AFP)
מאז אושר החיסון בארה"ב, חוסנו בתוך שבועיים קרוב לשני מיליון ילדים, ומאות אלפים צפויים להתחסן בשבועות הקרובים. מדובר במספר שיא של מתחסנים שמצב כולם מוגדר טוב מאוד וללא תופעות לוואי חמורות, בדומה לממצאי המחקר.
המספרים הללו מדברים בעד עצמם ומוכיחים כי נתוני המתחסנים זהים לנתוני המחקר, שהראה חד משמעית כי החיסון בטוח ויעיל.

הפייק ניוז: החיסונים יגרמו לסיבוכים בעתיד

האמת: הידע שהצטבר מעשרות שנות חיסונים בעולם, הראה כי אם מופיעות תופעות לוואי אחרי חיסון, הן מופיעות לרוב בתוך שבועייים ומקסימום עד שישה שבועות לאחר החיסון. אין בהיסטוריה העולמית של החיסונים תיעוד לתופעות לוואי מאוחרות או עתידיות הנגרמות מהחיסון. גם מהידע שהצטבר מעשר שנות מחקר בחיסוני mRNA אותם פיתחה חברת מודרנה, עולה כי אין כל תופעות לוואי מאוחרות כתוצאה מהחיסון.

הפייק ניוז: החיסון פוגע בפוריות ובהיריון

המחקרים הראו כי כאן מדובר בשקר מוחלט: מהמידע שהצטבר ממיליוני מתחסנים ומתחסנות, נמצא כי החיסון בטוח גם במהלך טיפולי פוריות וגם במהלך ההיריון. הוא אינו פוגע בעובר אלא להיפך – מגן עליו ומעניק לו דרך האם המחוסנת נוגדנים נגד קורונה המגנים עליו בחודשים הראשונים לחיים. ממצאים מיולדות מחוסנות הראו כי הלידות היו בטוחות, תקינות, וכי השליה אצל הנשים המחוסנות נמצאה תקינה לחלוטין – ממצא המעיד אף הוא על תקינות ההיריון. ממצאים אחרונים אף הראו שגם אין קשר בין שינויים במחזור החודשי לבין החיסון.
3 צפייה בגלריה
היריון עם קורונה
היריון עם קורונה
החיסון אינו פוגע בעובר אלא להיפך – מגן עליו ומעניק לו דרך האם המחוסנת נוגדנים נגד קורונה
(צילום: Shutterstock)

הפייק ניוז: חברות החיסונים מסתירות תופעות לוואי חמורות אצל מתחסני הקורונה

עשרות חברות מבצעות ניסויים קליניים בבני אדם על חיסוני הקורונה, ולמעשה עד כה חוסנו מיליונים ברחבי העולם בחיסוני פייזר ומודרנה הניתנים בישראל. זהו המספר הגבוה ביותר של נסיינים שנבדק אי פעם בכל פיתוח תרופה או חיסון. המתחסנים הגיעו מארצות רבות, מכל המגזרים והמוצאים.
יתרה מכך, חברות החיסונים במדינות המערביות עומדות תחת בקרה קפדנית ביותר: עליהן לעבור את כל שלבי הניסוים, לפני כל שלב עליהן להציג את הממצאים המלאים, את הביקרות שבוצעו, ורק אז לקבל היתר לעבור לשלב הבא.
גם אחרי השלב השלישי, אותו סיימו מודרנה ופייזר, היה עליהן להציג דיווח של אלפי עמודים לוועדת ה-FDA, שם נבחנות התוצאות על ידי מדענים, סטטיסטיקאים ורופאים בעלי ניסיון רב בפיתוח חיסונים. אף חיסון לא מאושר אם הוא לא עומד בקריטריונים המחמירים ביותר.
חשוב לציין, כי חברות התרופות אינן יכולות להסתיר ממצאים: הניסויים מתנהלים כמחקר כפול סמיות (דאבל בליינד) שבו לא החוקרים ולא המתחסנים יודעים האם קיבלו את החיסון האמיתי או זריקת דמה (פלצבו) ללא כל חומר פעיל. כל שלב בחיסון מבוקר על ידי ועדות הלסינקי שבכל בית חולים, ועל ידי ארגוני הרגולציה. הבקרה המחמירה כל כך על כל ניסוי קליני בעולם, והוועדות המחמירות שביצעו את הדיונים בשידור חי ובאופן שקוף, הדגימו כולם כי אין כל אפשרות להטות את התוצאות, לשקר, להסתיר או לסלף.
כל מה שצריך לדעת על חיסוני הילדים: