"זה נכון שהמספרים גבוהים, ויש מספר גדול של מאומתים ושל חולים קשים, אבל כבר שלושה שבועות רצופים ניכרת האטה בקצב העלייה", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "מיום ליום יורד הגידול במספר המאומתים בהשוואה לאותו יום בשבוע הקודם. ההערכה היא שאנחנו מתקרבים לבלימה".
קראו עוד:
לדעתו, המגמה הזאת נובעת מקצב ההתחסנות הגבוה. "קרוב לשני מיליון איש התחסנו במנה שלישית", אומר פרופ' סגל, "ויש 300 אלף שהתחסנו לראשונה רק בחודש האחרון. זה מה שמתחיל להשפיע על המספרים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. "ש מספר גדול של מאומתים ושל חולים קשים, אבל כבר שלושה שבועות רצופים ניכרת האטה בקצב העלייה"
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. "ש מספר גדול של מאומתים ושל חולים קשים, אבל כבר שלושה שבועות רצופים ניכרת האטה בקצב העלייה"
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון. "ש מספר גדול של מאומתים ושל חולים קשים, אבל כבר שלושה שבועות רצופים ניכרת האטה בקצב העלייה"
(צילום: AP)
לשאלה, אם פתיחת שנת הלימודים והמפגשים המשפחתיים בחגים לא עלולים להאיץ את התחלואה, השיב: "אנחנו בהחלט בתקופה רגישה בגלל ההתקהלויות בחיק המשפחה ופתיחת בתי הספר, אבל יש גורמים שעשויים לאזן את זה, כמו העובדה שקרוב למיליון איש קיבלו חיסון שלישי ב-12 הימים האחרונים. אנחנו לא יודעים לומר בוודאות שנראה עלייה בתחלואה בגלל ההתקהלויות בחגים ופתיחת בתי הספר, אבל גם אם נראה עלייה, ומקדם ההדבקה יהיה דומה לזה שהיה בשנה שעברה - נוכל להכיל אותה.
"עשרת אלפים מאומתים ביום הם מספר גבוה, אבל אם המגמה תימשך, נגיע לבלימה מתחת לסף הספיקה של מערכת הבריאות, כשכל המשק פתוח, ואין פגיעה בשגרת החיים ובכלכלה. אם המהלך הזה יצליח, נבין שאפשר לטפל במגפה בצורה שונה - בזכות החיסונים".
"עשרת אלפים מאומתים ביום הם מספר גבוה, אבל אם המגמה תימשך, נגיע לבלימה מתחת לסף הספיקה של מערכת הבריאות, כשכל המשק פתוח, ואין פגיעה בשגרת החיים. אם המהלך יצליח, נבין שאפשר לטפל במגפה בצורה שונה - בזכות החיסונים"
לדעתו, צריך למקד את המאמצים בתחום החיסונים. "כל הזמן אמרנו שיש מיליון איש שלא רוצים להתחסן, ומתברר שזה לא נכון: בשבועות האחרונים נעשו מאמצים גדולים, והביאו את החיסונים לכפרים, ליישובים, וכתוצאה מזה חלה עלייה במספר המחוסנים החדשים. בשבוע שעבר התחסנו 70 אלף איש בפעם הראשונה. מתברר שרובם לא מתנגדי חיסונים: הם רק היססו. אם הצעדים האלו היו ננקטים לפני חודשיים, בתחילת הגל הנוכחי, לא היינו מגיעים להתפרצות משמעותית.
"אני גם חושב שתוקף התו הירוק צריך להיות לשישה חודשים בלבד, כי אחר כך יש דעיכה של החיסון לרמות יותר נמוכות. צריך לעשות את זה מיידית. צריך גם לפתוח את החיסון לגילים צעירים".
בהמשך הריאיון הוצגה בפני פרופ' סגל תמונה מתוך הופעה של אדיר מילר, שנערכה בחלל סגור בנוכחות מאות צופים, והוא נשאל אם נכון לקיים אירועים כאלו עכשיו. "ההנחיה היא לעטות מסכות בחללים סגורים", השיב, "וצריך להקפיד על זה. הדבר הנכון הוא לא לבטל את האירועים אלא לדאוג שתעודת המתחסן תהיה לחמישה-שישה חודשים בלבד. אירוע כזה יכול לגרום להדבקות, אבל חתונות ומסיבות מסוכנות יותר.
"הכול חוזר לכך שאם אנחנו רוצים להתנהל לצד הקורונה, אנחנו חייבים להקפיד על תו ירוק, אבל בגרסה נכונה: לדאוג שאנשים יהיו מחוסנים בצורה טובה - או שני חיסונים טריים, או חיסון שלישי אם עברו חמישה-שישה חודשים מאז החיסון הקודם".