אומגה 3 - יותר משמעותית ממה שחושבים: חומצת השומן אומגה 3 ידועה כבעלת תפקידים ביו-כימיים רבים בגוף האדם, כולל בתחומי בריאות הלב. מחקר חדש הראה שייתכן שיש קשר בין צריכה שלה לבין תפקוד המוח אצל אנשים באמצע החיים.
קראו עוד:
המחקר פורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה, Neurology, והובילו אותו חוקרים מאוניברסיטת טקסס שבסן אנטוניו, שסברו כי אין מספיק מחקרים העוסקים באופן שבו אומגה 3 משפיעה על אנשים באמצע חייהם.
אומגה 3 מכילה שומנים חיוניים שצריכים להיכלל בתזונה, מכיוון שלגוף האדם אין יכולת לייצר אותם בעצמו, ויש שלושה סוגים שלה: חומצה אלפא-לינולנית (ALA), חומצה איקוספנטאנואית (EPA) וחומצה דוקוסהקסנואית (DHA). הכמויות המומלצות לנטילת ALA מדי יום: 1.6 גרם לגברים, 1.1 גרם לנשים, 1.4 גרם לבני נוער ולנשים בהיריון, 1.3 גרם לנשים מיניקות. עדיין אין המלצות מבוססות לגבי שתי החומצות האחרות. בין המקורות הטובים לאומגה 3: דגי סלמון וטונה, אגוזים, זרעי צ'יה וזרעי פשתן.
1 צפייה בגלריה
אומגה 3 חומצת שומן
אומגה 3 חומצת שומן
בין המקורות הטובים לאומגה 3: דגי סלמון וטונה, אגוזים, זרעי צ'יה וזרעי פשתן
(צילום: shutterstock)
במחקר השתתפו 2,183 גברים ונשים, שגילם הממוצע היה 46, ללא דמנציה או היסטוריה של אירוע מוחי, והחוקרים ניתחו את הרכב חומצות השומן של כל משתתף באמצעות דגימות דם. הנבדקים הסכימו גם לעבור סריקת מוח במכשיר MRI. החוקרים ביקשו לבדוק את הנפחים של החומר האפור ושל החומר הלבן במוח, ובמיוחד בהיפוקמפוס - איבר שממלא תפקיד בלמידה ובזיכרון - ושהפחתת הנפחים בו עשויה להעיד על דמנציה אפשרית. המשתתפים עברו גם הערכה נוירולוגית. המבחנים מדדו את החשיבה המופשטת שלהם, את מהירות העיבוד, את התפקוד הביצועי ועוד.
לכ-25% מהמשתתפים היו בדם רמות אומגה 3 שנפלו מתחת ל-4%, ואצל השאר עמדה רמת האומגה 3 הממוצעת על 5.2%.
אנשים עם רמות נמוכות יותר של אומגה 3 היו עם פחות תארים אקדמיים, והייתה להם נטייה גבוהה יותר לעשן ולפתח סוכרת. החוקרים ציינו שמדובר במחקר ראשוני בלבד, כך שיש צורך לאושש את ממצאיו במחקרים נוספים
עורכי המחקר קבעו שרמות גבוהות יותר של אומגה 3 מתאימות לנפח גבוה יותר של היפוקמפוס ולהיגיון מופשט טוב יותר. החוקרים הבחינו שלאנשים עם רמות גבוהות של החומצה היו גם נפחים גבוהים יותר של חומר אפור וציונים טובים יותר בקריאה ובחשיבה לוגית. אנשים עם רמות נמוכות יותר של אומגה 3 היו עם פחות תארים אקדמיים, והייתה להם נטייה גבוהה יותר לעשן ולפתח סוכרת.
החוקרים ציינו שמדובר במחקר ראשוני בלבד, כך שיש צורך לאושש את ממצאיו במחקרים נוספים, אולם התוצאות מעידות על אפשרות שלאומגה 3 יש תפקיד בשיפור התפקוד הקוגניטיבי של אנשים בגיל העמידה, ועשויה להיות לה חשיבות רבה באמצע החיים, כשמתחילה הירידה הקוגניטיבית.