בשיתוף ד"ר דרור לוין ואינפומד
אחד הממצאים השכיחים ביותר בילדים, במיוחד בתחום רפואת הדם, הוא חסר דם או בשם המקצועי – אנמיה. מדובר במצב בו קיימת רמה נמוכה של המוגלובין או תאי דם אדומים, זאת ביחס לגיל ולמין של הילד/ה. תאי הדם האדומים אמונים על העברת חמצן מהריאות לתאי הגוף וכן גם לסילוק של דו תחמוצת הפחמן מהתאים. במקרים שבהם קיימת אנמיה, יורדת גם אספקת החמצן לרקמות הגוף – דבר המוביל לפגיעה בתפקודן של מערכות גוף שונות ולמגוון תופעות, כמו עייפות, חולשה, סחרחורת, עצבנות, חיוורון ואף קשיי ריכוז.
צפו ברופא מסביר:
האם מחסור בברזל הוא המקור היחיד לאנמיה?
ההמוגלובין מורכב מחלבון גלובין ומקבוצת הם (HEME) המכילה ברזל, ולכן קיימת סברה רווחת הגורסת כי מחסור בברזל הוא הסיבה היחידה להתפתחות של אנמיה. עם זאת, קיימים גורמים רבים אחרים למחלה, כמו למשל בעיות בייצור תאי דם אדומים, פירוק מוגבר של תאי דם, תמס דם, ספיגה לא מספקת של רכיבים תזונתיים שונים, רכיבים חיוניים שאינם מגיעים לדם בצורה הנכונה ועוד.

איך קובעים מהו הטיפול המתאים?

בשל כך שאנמיה יכולה להתפתח עקב מגוון סיבות, חשוב לבצע אבחון מקצועי ומקיף. איתור הגורם לחסר הדם יסייע בקביעת הטיפול המתאים. חשוב לציין כי מתן ברזל לא מהווה את הטיפול הגורף למקרים של אנמיה בילדים, ולכן חשוב לאתר את הגורם למחלה ובהתאם לכך להתאים את תכנית הטיפול המתאימה, או לקבוע שלא נדרש טיפול כלל.
אבחון מקיף יסייע להגיע לטיפול טוב ויעיל ולשיפור בתסמינים האופייניים.
בשיתוף ד"ר דרור לוין ואינפומד