בשנים האחרונות כבשה לעצמה מקום של כבוד שיטה חדשה לטיפול בבעיות אורתופדיות: השיטה נקראת "דיקור מערבי", או "דיקור יבש", והיא עושה שימוש במחטים המוחדרות לשרירים ומקלות על כאבים והגבלות תנועה. היא הגיעה לישראל לפני שנים אחדות, וכעת הוכנסה גם למרפאות צה"ל.
"שיטת הדיקור המערבי מקלה על הכאבים ויוצרת הקלה בעומס שנוצר על הרקמה", מסבירה סרן ירדן שלום, פיזיותרפיסטית במרכז הרפואי מרכז של חיל הרפואה. "בדיקור המערבי אנחנו משתמשים במחטים של דיקור סיני, אקופונקטורה, אבל בעוד הוא מתבסס על מעגלי אנרגיה, הדיקור המערבי נועד להפחית את המתח השרירי, להוריד מהעומס, להפחית כאב ולהתמקד בשרירים בהתאם לרפואה המערבית.
"כדי להגיע לדיקור, אנחנו צריכים קודם כל להבין מה הבעיה. זה לא מתאים לכל אחד. לא נטפל בפציעות או במחלות שדורשות טיפול ספציפי או ניתוחי, אלא רק בבעיות שמקורן בשריר. אנחנו מתייחסים לכל חייל ומטופל באופן ספציפי ומתאימים לו את הטיפול הרלוונטי, בשילוב עם שאר הטיפולים הנדרשים, כמו פיזיותרפיה"
קראו עוד:
את הדיקור מורשים לבצע בישראל רופאים ופיזיותרפיסטים שעברו הכשרה, והוא מתבצע לאחר הפניה של רופא. כל דיקור נמשך מספר דקות, שבמהלכן המקום מחוטא, ומחט חד-פעמית מוחדרת לעור ולשרירים. תחושת ההקלה מורגשת לעיתים מיד, ולעיתים אחרי 24 עד 48 שעות. חלק מהמטופלים נדרשים להגיע למספר טיפולים.
1 צפייה בגלריה
דיקור יבש דיקור מערבי צה"ל
דיקור יבש דיקור מערבי צה"ל
"לא נטפל בפציעות או במחלות שדורשות טיפול ספציפי או ניתוחי, אלא רק בבעיות שמקורן בשריר"
אחת המטופלות היא רב"ט סתיו יאסמין, חובשת שסבלה מקרע ברצועה. היא עברה ניתוח שחזור ותפירה, ומאז נמצאת בשיקום ועוברת פיזיותרפיה. "הדיקור מקל משמעותית על הכאבים", היא אומרת. "הפיזיותרפיסטית שלי, ירדן, עושה לי דיקור לפני הטיפול הפיזיותרפי או אחריו, לשרירים התפוסים, והוא מאוד מקל על הכאבים ועל טווחי התנועה שאני מצליחה להשיג".
מטופל נוסף הוא לידור אקוה, מ"כ בחיל האוויר, שנפצע בברך במהלך קורס מפקדים, עד לקריעה של המניסקוס, והחל בדיקור לצד פיזיותרפיה. "הטיפולים הקלו על הכאבים ושיפרו לי את טווח התנועה, ובסוף הצלחתי לסיים את ההכשרה", הוא מספר.
לאחרונה החליט חיל הרפואה להרחיב את שירות הדיקור המערבי והכשיר גם רופאי יחידות וגדודים בשטח לשיטת הטיפול, כך שהדיקור הסיני כבר מונגש גם לחיילי השטח. "חייל יכול להיות מטופל באופן מיידי", אומרת סרן שלום, "ואם ההשפעה מהירה, הוא יכול לחזור לפעילות שגרתית בתוך זמן קצר".