פריצת דרך מדעית שתשפיע על טיפול במחלות גנטיות: מדענים בבריטניה ובארה"ב הצליחו ליצור עובר בן 14 יום על ידי שימוש בתאי גזע של עכברי מעבדה. המחקר פורץ הדרך יאפשר, כך הם סבורים, לחקור מחלות גנטיות ואולי גם לאתר גורמים ביולוגיים המובילים להפלות חוזרות.
המבנים העובריים שנוצרו במעבדה כוללים תאים שלרוב ממשיכים בהתפתחות העוברית ליצירת שליה, שק חלבון והעובר עצמו. עם זאת המבנים העובריים לא התפתחו לכדי עובר חי כשהוחזרו לגופם של העכברים. הממצאים הוצגו על ידי ראש צוות החוקרים, פרופ' מגדלנה ז'רניקה-גוץ מאוניבריסטת קיימברידג' והמכון הטכנולוגי בקליפורניה, בכנס האגודה הבינלאומית לחקר תאי גזע בבוסטון, ופורסמו בגרדיאן הבריטי.
1 צפייה בגלריה
עוברים מעבדה
עוברים מעבדה
יצרו עוברים במעבדה
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
"אנחנו יכולים ליצור מודלים דמויי עובר אנושי על ידי תכנות מחדש של תאי גזע עובריים", אמרה פרופ' ג'רניקה-גוץ, והוסיפה שעדיין לא ברור אם למבנים שנוצרו יש פוטנציאל להמשיך ולהתבגר מעבר לשלבי ההתפתחות המוקדמים. כאמור, כשהוחזרו התאים העובריים לגופם של העכברים, הם לא יצרו עובר אנושי או איברים כמו לב פועם או התחלה של מוח.
פרופ' ג'רניקה-גוץפרופ' מגדלנה ג'רניקה-גוץצילום: מעמוד הפייסבוק
בעבר, צוות החוקרים של ג'רניקה-גוץ וקבוצה מקבילה ממכון ויצמן בישראל הראו שניתן לעודד יצירת תאי גזע מעכברים להתפתח לכדי מבנים מוקדמים דמויי עוברים עם מערכת מעיים, התחלה של מוח ולב פועם. מאז התנהל מרוץ לפיתוח תוצאות דומות במודלים אנושיים.
הפרטים המלאים של המחקר החדש ממעבדת קיימברידג' עדיין לא פורסמו במאמר בכתב עת ולא עברו ביקורת עמיתים. עם זאת, כשדיברה בכנס, תיארה ז'רניקה-גוץ את התפתחות העוברים עד לשלב קצת מעבר ל-14 ימי התפתחות של עובר חי. המבנים העובריים, שכל אחד מהם גדל מתא גזע עוברי בודד, הגיעו לשלב התפתחותי המכונה גסטרולציה, שבו העובר הופך מרצף תאים למבנה תלת שכבתי שממנו מתפתחים איברי הגוף. בשלב הזה לעובר אין עדיין לב פועם, מעי או התחלה של מוח, אך המודל הראה נוכחות של תאים ראשוניים.
התפתחות עוברית

הדרך לכדי יצירת עובר שלם ארוכה מאוד אך מדענים בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם כבר נערכים לגבש הנחיות למחקר עוברים סינתטיים. בעבר, חוקרים בסין כבר דיווחו כי יצרו תאים עובריים סינתטיים מתאי קופים והשתילו אותם ברחם של קופות בוגרות, כשכמה מהן הראו סימני היריון ראשוניים, אולם אף אחד מהתאים לא התפתח מעבר לימים ספורים.