זה קרה בחודש אפריל 1992: בארה"ב שודר הפרק האחרון של הסדרה הקומית "מי הבוס", ביל קלינטון התמודד על כיבוש הבית הלבן, והתאומים - שנולדו לפני כשבועיים לבני הזוג רייצ'ל ופיליפ רידג'ווי - הוקפאו כעוברים במעבדת הפוריות.
1 צפייה בגלריה
נולדו מעוברים מוקפאים אחרי 30 שנה. התאומים לידיה וטימותי,
נולדו מעוברים מוקפאים אחרי 30 שנה. התאומים לידיה וטימותי,
נולדו מעוברים מוקפאים אחרי 30 שנה. התאומים לידיה וטימותי
(צילום: Philip and Rachel Ridgeway)
שלושה עשורים אחר כך, נולדו מהעוברים המוקפאים התאומים לידיה וטימותי, ובכך הם ככל הנראה שברו שיא עולמי: התינוקות שנולדו מעוברים שהיו מוקפאים במשך הזמן הארוך ביותר. מחזיקת השיא הידועה הקודמת היא הפעוטה מולי גיבסון, שנולדה ב-2020 מעובר שהוקפא במשך כמעט 27 שנה, והיא לקחה את התואר מאחותה הגדולה אמה, שנולדה אחרי 24 שנים בחנקן נוזלי. את הסיפור הביאה השבוע רשת הטלוויזיה CNN.
קראו עוד:
לבני הזוג רידג'ווי ממתינים בבית עוד ארבעה ילדים בני שנתיים עד שמונה, כולם נולדו באופן טבעי וללא טיפולי הפריה. "במובן מסוים התאומים הם הילדים הכי גדולים שלנו, למרות שהם נולדו רק עכשיו", אמר הבעל פיליפ. "יש בזה משהו מטורף. מעולם לא היה לנו בראש מספר מוגדר של ילדים שהיינו רוצים", הוסיף, "תמיד חשבנו שיהיו לנו כמה שאלוהים רוצה לתת לנו, וכששמענו על אימוץ עוברים, חשבנו שזה משהו שנרצה לעשות".
חמישה עוברים שנתרמו על ידי בני זוג מטנסי הוקפאו ב-22 באפריל 1992. בני הזוג האנונימיים ביקשו לתרום אותם לזוגות אחרים שאינם יכולים להרות. הם נשמרו במעבדת פוריות בתוך מבחנות זעירות הנשמרות בחנקן נוזלי בטמפרטורה של כ-200 מעלות מתחת לאפס.
בני הזוג ביקשו לקבל את שלושת העוברים המופשרים. "אני זוכרת שדמעתי ואמרתי לרופאים – שהרגע ראיתי תמונה של שלושת ילדיי, ואני חייבת לקבל את כולם", סיפרה רייצ'ל רידג'ווי
בני הזוג רידג'ווי פנו למרכז לשימור עוברים, כשהם מבקשים לאמץ את העוברים המוקפאים הוותיקים ביותר שלא היה להם דורש. באותו הרגע הוצע להם לאמץ את שני העוברים שהוקפאו לפני 30 שנה, ונותרו שמורים במכלי ההקפאה. התהליך חריג מהמקובל, כיוון שבני הזוג אימצו עוברים קפואים שנתרמו על ידי זוג אחר, אף שלא חוו קשיי פוריות.
"לא חיפשנו להשיג את העוברים שהוקפאו הכי הרבה זמן בעולם", הסביר רידג'ווי, "רק רצינו את אלה שחיכו הכי הרבה זמן". בני הזוג שאלו את מרכז התרומות לגבי קטגוריה שנקראת "שיקול מיוחד", כלומר אלה שקשה למצוא להם "בית מאמץ", מכל סיבה שהיא. בני הזוג עברו על מסד הנתונים של העוברים הממתינים לתרומה ומצאו חמישה שהוקפאו לפני 30 שנה. מתוך החמישה שהופשרו, שניים לא שרדו, כשעל פי הידוע רק 80% מהעוברים המוקפאים המופשרים שורדים לכדי לידה חיה.
משפחת רידג'ווי. שיתפו את הילדים בכל בתהליך
האגודה האמריקנית לפריון וה-CDC ממליצים לבצע הפריה של עובר אחד בכל פעם, שכן היריון מרובה עוברים מגדיל את הסיכוי לריבוי מחלות, ללידה מוקדמת ואף לסכנת פגיעה מוחית או תמותה. עם זאת, בני הזוג ביקשו לקבל את שלושת העוברים המופשרים. "אני זוכרת שדמעתי ואמרתי לרופאים – שהרגע ראיתי תמונה של שלושת ילדיי, ואני חייבת לקבל את כולם", סיפרה רייצ'ל רידג'ווי.
שלושת העוברים הוחדרו לרחמה של רייצ'ל ב-2 במרץ, 29 שנים ו-10 חודשים לאחר שהוקפאו לראשונה. שניים מהעוברים שרדו, והובילו ללידת תאומים לא זהים. בני הזוג רידג'וויי אומרים שרצו שילדיהם הגדולים יהיו מעורבים בכל התהליך, ודאגו להסביר להם בכל שלבי ההיריון על הנעשה. "הם היו נרגשים ושמחים איתנו בכל שלב בדרך. הם אוהבים את האחים שלהם ומשחקים יחד".