המקום שמאפשר לאנשי רפואה להתאמן בהצלת חיים: יותר מ-400 חיילים, רופאים, בוגרי רפואה, פרמדיקים וחובשים עברו בשבועיים האחרונים הדרכות ברפואה דחופה, טיפול בטראומה והצלת חיים תחת אש במרכז הסימולציה הרפואית של איכילוב – שנראה כאילו גויס גם הוא למילואים. צוותי הרפואה שעוברים את ההדרכות באמצעות הטכנולוגיות והמודלים החדשים וליווי של רופאים מומחים בתחום, מעבירים אחר כך את הידע המקצועי והמיומנויות המשודרגות שרכשו לצוותים שנמצאים תחת ניהולם או פיקודם. צפו באימונים:

"כמילואימניקית אני לא מתעסקת בדברים האלה ביום-יום. אני חושבת שזה מאוד חשוב לתרגל, לחזור על דברים, אפילו שיש לנו אימון פעם בשנה", מסבירה סמ"ר (במיל') ליאת, חובשת מיחידת חילוץ והצלה של פיקוד העורף שהגיעה להדרכה במרכז הסימולציה, "צריך להיות מוכנים לשעת אמת. לתרגל את כל המצבים והפעולות מצילות החיים כדי שנהיה מוכנים".
3 צפייה בגלריה
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב. לתרגל את כל הסיטואציות כדי להיות מוכנים
(צילום: חגי דקל)
לעוד כתבות:

"לומדים לתעדף נכון את הטיפולים ואת המקרים"

הצוותים עוברים תחנות שונות שמכשירות אותם לביצוע פעולות חיוניות, כשהתרגיל המסכם הוא אירוע רב נפגעים שלאחריו עורכים דיון ובוחנים באילו מקומות ניתן להשתפר.
"יש לנו שלוש תחנות: תחנה של עצירת דימומים שבעיניי היא התחנה שהכי מצילת חיים, התחנה השנייה היא תחנה של ניהול נתיב אוויר והתחנה השלישית היא תחנה קצת יותר מורכבת של פרוצדורות כירורגיות שאפשר לעשות בשטח", מסבירה ד"ר נטע כהן, מנהלת האקדמיה לרפואה דחופה ושירות טראומה ילדים באיכילוב, שעוסקת בתחום הטראומה ביום יום, "השילוב של כל הפרוצדורות האלה, יחד עם אירוע רב נפגעים שכולל טיפול בכמה פצועים בו זמנית עם מתן התעדוף הנכון למטופל שהכי צריך אותנו מכין את הצוותים להעניק את הטיפול המהיר ביותר והנכון ביותר בשטח וגם כדי לעשות את ההעברה לבית חולים כמה שיותר מהר".
3 צפייה בגלריה
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב. לומדים לתעדף את הפצועים
(צילום: חגי דקל)
את התרגולים וההדרכות מלווים רופאים מומחים בתחום רפואת החירום. פלוגות הרפואה מרעננות את הידע המקצועי מציל החיים כמו למשל, בחינה באיזה פצוע נדרש לטפל ראשון באירוע רב נפגעים, מהו סדר הפעולות הנכון וסידור הציוד האופטימלי ואיך מבצעים קיצוב חיצוני, הכנסת נקז חזה בין-צלעי, עצירת דימומים קשים, הכנסת צנתר וריד מרכזי ועוד.
ד"ר נטע כהן: "המרכז פועל גם בשגרה, אבל בשבועיים האחרונים אנחנו רואים פה אוכלוסייה מאוד מגוונת של רופאים, של חובשים, מבתי חולים ומהצבא, מקופות החולים, שכולם רוצים לבוא ולהבין איך אנחנו מטפלים בפצוע ומצילים את חייו"
"יש לי פלוגת רפואה שהגיעה לכאן כדי להתאמן", מסביר סא"ל יואב, מפקד יחידת חילוץ והצלה בפיקוד העורף, "גם כדי לרענן את היכולות שלהם, גם כדי לשמור על כשירות ולהיות מוכנים לכל תרחיש. מה שפלוגת הרפואה לומדת כאן, מתרגלת וחווה – היא לוקחת אחר כך את הידע ומטמיעה לפלוגות הנוספות ביחידה. אנחנו מדריכים את שאר חיילי הגדוד כדי שכולם ידעו לתת את המענה הרפואי הנכון".
3 צפייה בגלריה
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב
מרכז הסימולציות באיכילוב
( צילום: חגי דקל)

מגשרים על הפער בין התיאוריה לבין הפרקטיקה

"רצינו לעזור בלתת תחושה של יכולת. אנחנו מאמינים שלכולם יש את היכולת להציל חיים ודרך הסימולציה והטכנולוגיות במרכז אנחנו מראים להם איפה יש נקודות לשיפור", מסבירה ד"ר טלי קפואה, המנהלת הרפואית של המרכז.
גם רופאים בכירים שגויסו למילואים, כמו למשל נוירוכירורג שבימים כתיקונם מבצע ניתוחי מוח מורכבים, נדרשים להתרעננות ברפואת החירום. "יש רופאים בכירים שלא יצא להם לעשות החייאה עשרות שנים. הם מכירים את התיאוריה מאוד, אבל מתקשים לבצע אותה במצבי קיצון", מוסיפה קפואה.
ד"ר טלי קפואה: "רצינו לעזור בלתת תחושה של יכולת. אנחנו מאמינים שלכולם יש את היכולת להציל חיים ודרך הסימולציה והטכנולוגיות במרכז אנחנו מראים להם איפה יש נקודות לשיפור"
"בשבועיים האחרונים השתנו כללי המשחק. אין רופא ואין חובש מכל תחום שהוא שלא רוצה לתרגל עכשיו עצירת דימומים ופעולות דחופות להצלת פצועים", מדגישה ד"ר כהן, "המרכז פועל גם בשגרה, אבל בשבועיים האחרונים אנחנו רואים פה אוכלוסייה מאוד מגוונת של רופאים, של חובשים, מבתי חולים ומהצבא, מקופות החולים, שכולם רוצים לבוא ולהבין איך אנחנו מטפלים בפצוע ומצילים את חייו".
סא"ל יואב, שחווה את השטח ביום יום ומוזנק בימים אלה עם הגדוד לטפל בעיקר בנפגעי רקטות, מסכם: "תרגולי הסימולציה תורמים מאוד כדי להמחיש את הדברים בצורה אמיתית. נוגעים בעקרונות הבסיסיים, בכל התורה של הטראומה. היכולת בתרגיל להתמודד עם אתר הרס רב נפגעים, התמודדות עם לכודים ומיון של הפצועים - מכין אותנו למצב האמת.
"מהרגע שגויסנו אנחנו מנצלים כל זמן שיש לנו, שהוא זמן יקר, לאימונים. בין אם זה פלוגות הרפואה או יחידות החילוץ. יש לנו חיילים שהתפקיד שלהם זה לטפל בחללים ואחנו מצטרפים למד"א. כולם עושים את הכל כדי להגיע למצב שאנחנו עושים את זה לא רק טוב, אלא כמה שיותר טוב".