לפעמים צריך לחכות הרבה זמן כדי לקצור את הפירות של מיזם שבו השקעת זמן ומאמץ. בפעמים אחרות, כמו שקרה ליהושע (שועי) רוטשטיין, התגמול מיידי – ומאוד מספק.
לפני מספר ימים עבר רוטשטיין (21) את המבחן המסכם בקורס החובשים של מד"א – בציון 100 עגול. בסיום המבחן הגיע אל תחנת רכבת ההגנה בתל־אביב כדי לחזור לביתו, שנמצא ברחובות. ואז הוא שמע במערכת הכריזה: "יש צורך דחוף באיש רפואה".
הבוגר הטרי של קורס החובשים הגיע תוך שניות ספורות לרציף התחנה, ומצא שם את איגור קירקופולו בן ה־57, שהיה מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה. רוטשטיין ורופאה שהגיעה למקום החלו לבצע בו פעולות החייאה מאומצות, תוך שימוש במכשיר הדפיברילטור שמוצב באופן קבוע בתחנת הרכבת. דקות לאחר מכן, כשליבו כבר פועם בזכות הטיפול המהיר ומכות החשמל, הגיעה ניידת טיפול נמרץ שהבהילה את קירקופולו לבית החולים איכילוב.
1 צפייה בגלריה
החובש שהציל חיים
החובש שהציל חיים
רוטשטיין וקירקופולו. הציל חיים דקות אחרי סיום הקורס
(צילום: יאיר שגיא)
קירקופולו, תושב נתניה, עבר צנתור בבית החולים. הוא יודע שהאירוע הלבבי שעבר יכול היה להסתיים במוות אם במקום לא היו האנשים המתאימים. לפני מספר ימים נפגשו השניים בביתו של קירקופולו, שהודה לרוטשטיין על התגובה המהירה, המקצועית וחסרת הפחד שלו.
"אני כבר מתאושש ומרגיש בסדר", סיפר, "אני לא זוכר כלום מהאירוע אבל שמעתי מה קרה ואני מתרגש מאוד לפגוש את מי שבזכותו אני חי. עד השנה שעברה עבדתי כאחראי תחזוקה במפעל, ובין היתר הייתי אחראי על תחזוקת מכשירי הדפיברילטור. כיום אני מבין על בשרי את החשיבות של המכשיר הזה, שפשוט מציל חיים".
כשהוא מחבק את איגור, שיחזר רוטשטיין: "לאחר המבחן בתחנת מד"א רציתי לחזור הביתה וחיכיתי לרכבת שלי בתחנת ההגנה בתל־אביב. פתאום קראו בכריזה לעזרה רפואית, אז רצתי למקום. כשראיתי את איגור, ישר התחלתי בבדיקת דופק ובפעולות החייאה, עיסוי חזה ושימוש בדפיברילטור, כמו שלמדנו. אני שמח מאוד שהצלחתי להציל חיים. אני גאה מאוד בהצלחה הזו. משמח מאוד גם לראות את איגור, שרק לפני שבוע היה בין חיים למוות, עומד כאן לצידי כשהוא מחייך ובריא. זה שווה את הכל".
אלי בין, מנכ"ל מד"א, סיכם: "אני גאה ביהושע. למרות שהכשרתו מאוד טרייה, הוא העניק טיפול רפואי מהיר, מקצועי ויסודי והציל חיים כבר ביומו הראשון בשטח, תוך שימוש מהיר ומקצועי בדפיברילטור. אנו נתקלים שוב ושוב במקרים שבהם הדפיברילטור הוא הגורם המכריע בדרך להצלת החיים. מד"א לקח על עצמו את המשימה של הנגשת מכשירי הדפיברילטור לרשות הרבים ופועל להגדלה מתמדת של מספרם במרחב הציבורי – במטרה להציל חיים בכל מקום ובכל שעה".