בשנים האחרונות אירעו מספר ניסיונות תקיפה מינית שכוונו כלפי קשישות. למרות זאת, דווקא באחד ממרכזי הטיפול הגדולים בישראל לטיפול בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית כנראה לא היו מקבלים אותן.
בחודש נובמבר האחרון שלח בית החולים בקשה לד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, להכרה והמשך המימון של מרכז לטם של איכילוב, אחד המרכזים הגדולים בישראל המעניקים טיפול וליווי מקצועי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.
קראו עוד:
אלא שלפי הבקשה, הקריטריון הראשון לקבלת טיפול במרכז יהיה "גברים, נשים ואנשים על הרצף המגדרי מגיל 20 עד 65": כלומר, לא מי שמעל גיל 65. המשמעות היא היעדר פתרון ומתן ליווי מקצועי ברפואה הציבורית לנשים וגברים מעל גיל 65 שעברו תקיפה מינית או אונס. גורמים המעורבים בפרטים מעריכים כי משרד הבריאות צפוי לחדש את ההכרה על אף הקריטריון המדיר והבעייתי.
1 צפייה בגלריה
איכילוב
איכילוב
"גברים, נשים ואנשים על הרצף המגדרי מגיל 20 עד 65". בית החולים איכילוב
"מרכז לטם מספק מענה למטופלים המורכבים ביותר מבין נפגעי הטראומה המינית, מרביתם נפגעו בגיל צעיר מאוד", נכתב בתחילת הבקשה – שתמנע גם מנערות ונערים שנפגעו טיפול במרכז. "הם סובלים ממצב נפשי מורכב, בעיות רפואיות קשות ותחלואה הדורשת התייחסות מיוחדת". יש לציין כי בהמשך הפנייה צוין כי מרבית המטופלים והמטופלות במרכז הם בני 60 עד 70. על פי הנתונים שהציג בית החולים איכילוב, בשנת 2022 טיפל ב־164 נפגעות ונפגעים.
בשנים האחרונות אירעו מספר מקרים שבהן קשישות הותקפו מינית, ובחלק מהמקרים האירועים התרחשו בביתן. בשנת 2020 עצרה המשטרה חשוד באונס קשישה בת 80 מחיפה. שנה לאחר מכן, באוגוסט 2021, בת 80 שמתגוררת בבית אבות בשכונת יד אליהו בתל־אביב התלוננה שפורץ נכנס לחדרה ותקף אותה מינית. מקרה נוסף התרחש גם כן באותה שנה, אז התלוננה קשישה בת 84 תושבת הקריות שפורץ נכנס לביתה וניסה לאנוס אותה.
"כבר שנים אנחנו מתריעות כי המרכז באיכילוב דוחה מעליו מטופלים בגלל מגבלת גיל לא מוצדקת וגם לא חוקית", אומרת יעל שרר, יו"ר הלובי למלחמה באלימות מינית: "זו אפליה גלויה בניגוד לחוק. מרכז לטם צריך לפתוח את השירות לכל גיל לאלתר".
יעל שרריעל שררצילום: עופר קידר
מאיכילוב נמסר בתגובה: "הסיבה למגבלה היא עומס גדול של פניות והמתנה מאוד ממושכת, באופן בלתי סביר. יש לנו מספר מצומצם של תקנים עבור דרישה אין־סופית של פונים לטיפול. בכל זאת, בהמשך לשאילתה נסיר את המגבלה כדי למנוע פגיעה באוכלוסייה מבוגרת".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “משרד הבריאות מכיר בחשיבותו הרבה של מרכז לט”ם לטובת נפגעי ונפגעות טראומה מינית ואולם הקריטריון שהוצג אינו מעוגן בנוהלי משרד הבריאות. בשל חשיבות ונגישות השירות לכלל האוכלוסייה הוחלט, לאחר שיח עם בית החולים, להסיר מגבלה זו”.