"המטרה שלנו כרגע היא לעכב כמה שיותר את הגעתו של גל האומיקרון", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. "ככל שנצליח לעכב את ההגעה שלו לארץ, נגיע לגל עצמו פחות מבולבלים".
קראו עוד:
לדבריו, הווריאנט החדש משתלט על ההדבקות במדינות רבות, בהן בריטניה, דנמרק, נורווגיה ודרום אפריקה. "ההכפלה היא מדי יומיים-שלושה, וזה קצב שלא ראינו מאז תחילת המגפה", אומר פרופ' גזית. "ההנחה היא שבמדינות האלו - ולמעשה, בכל אירופה - רוב ההדבקות עד חג המולד יהיו מאומיקרון. הווריאנט הזה הוא בעיה אמיתית, הוא כנראה מתפשט בכל העולם. אנחנו אי קטן שבודק וממפה לא רע את ההדבקות".
1 צפייה בגלריה
אומיקרון בדיקת קורונה מנצ'סטר אנגליה בדיקות קורונה אצטדיון כדורגל
אומיקרון בדיקת קורונה מנצ'סטר אנגליה בדיקות קורונה אצטדיון כדורגל
בדיקת קורונה בכניסה לאצטדיון כדורגל במנצ'סטר, אנגליה, בשבוע שעבר. "בשבועיים-שלושה הקרובים יהיו באירופה יותר אשפוזים", אומר פרופ' גזית
(צילום: גטי אימג'ס)
פרופ' גזית אמר שעדיין לא ברור לגמרי אם האומיקרון גורם לתחלואה פחות קשה, ועד כמה. מה שברור הוא שהוא מדבק יותר. "ההדבקות הן אכן עניין רציני", אמר. "בשבועיים-שלושה הקרובים נראה יותר אשפוזים באירופה, והם יאפשרו לנו להבין איך אנשים מחוסנים מתמודדים עם המחלה".
לשאלה, אלו צעדים יש לנקוט בארץ כדי למנוע התפרצות נוספת של המחלה, השיב: "בשלב הנוכחי, הכי חשוב זה להמשיך עם ההגבלות בנתב"ג, כך שכל אדם שמגיע מחו"ל באמת ייכנס לשלושה ימי בידוד ואז ייבדק. זו אחריותו של כל אדם שחוזר מחו"ל, וזה נועד למנוע התפשטות במשפחה. האומיקרון מאוד מדבק בתוך הבתים, כך שבידוד בבית צריך להיות אמיתי. אם נעשה את זה, נצליח לקיים את השלב הראשון של עיכוב הגעת הגל, וככל שנעכב אותה במספר שבועות, יהיה יותר טוב".
"במדינות מסוימות ההכפלה היא מדי יומיים-שלושה, וזה קצב שלא ראינו מאז תחילת המגפה. ההנחה היא שבמדינות האלו - ולמעשה, בכל אירופה - רוב ההדבקות עד חג המולד יהיו מאומיקרון. הווריאנט הזה הוא בעיה אמיתית, הוא כנראה מתפשט בכל העולם. אנחנו אי קטן שבודק וממפה לא רע את ההדבקות"
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה בריאיון ל"ידיעות אחרונות" דברים שתואמים את דבריו של פרופ' גזית. "אנחנו יודעים שיש לאומיקרון יתרון בגדילה", אמרה. "באנגליה יצא מחקר כולל ורציני שממנו עולה בבירור שיש לאומיקרון עדיפות בגדילה. מה זה אומר? שכשבודקים בני בית של חולה אומיקרון - הסיכון שלהם להידבק הוא פי 3.2 לעומת הידבקות בזן הדלתא, ובמגע קרוב של חולה שהוא לא בן בית הסיכוי הוא פי 2.09. במילים אחרות, הסיכון להידבק מבן בית באומיקרון הוא פי שלושה. אם זה ימשיך כך, אז באמצע דצמבר מספר המקרים של אומיקרון יהיה שווה לזה של דלתא בבריטניה, שמתפשט בעולם בצורה קשה. לשם השוואה, באמצע נובמבר בבריטניה היה רק דלתא מרוב שהוא כשלעצמו חזק".
לשאלה, אם אפשר לקבוע בוודאות שמדובר בווריאנט מדבק יותר, ושהחיסון פחות יעיל נגדו, ענתה פרופ' רהב: "כשיש גדילה מהירה יותר, זה יכול להיות משום שהנגיף מתפשט יותר מהר ומדבק יותר, או משום שיש פחות הגנה חיסונית נגדו. קשה לקבוע מדוע הגדילה משמעותית יותר. זה עדיין בבדיקה, וקשה גם לקבוע אם ההדבקה יותר גבוהה בגלל האופי של הווריאנט או משום שבבריטניה, שם הוא מופיע כרגע, יש יותר מחוסנים באסטרהזניקה, שיעילה פחות מפייזר, וגם מעט מתחסנים במנה שלישית. בקרב מתחסני המנה השנייה בלבד, שלא השלימו את הבוסטר, ההגנה מפני האומיקרון היא פי 20 עד 40 פחות לעומת זן הקורונה הראשון ופי עשרה פחות מדלתא".
על המצב בבריטניה סיפר גם האפידמיולוג הבריטי ד"ר אליס פרידמן שהתראיין לאולפן ynet. "יש נתונים המעידים שהאומיקרון משתלט על הדלתא", אמר. "אנחנו צופים שעד סוף החודש תהיה עלייה גדולה במספר ההדבקות, מה שיוביל גם לעלייה במספר האשפוזים ומקרי המוות". צפו בדבריו: