פרופ' רן בליצר נגד הסרת ההגבלות: "לא נצבר מידע שמרגיע אותנו"
"עדיין לא נצבר מידע חדש שמרגיע אותנו בשלב הזה, באופן שמאפשר להגדיל את מרווח נטילת הסיכונים להתפשטות של נגיף האומיקרון", אומר היום (ה') לאולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים "מגן ישראל". "אם יש משהו שלמדנו בשבוע האחרון, זה שהוא מאוד-מאוד מידבק. כל השאר בסימן שאלה".
פרופ' בליצר מציין שהחוקרים עדיין לא יודעים לומר איזה סיכון מהווה הזן החדש. "במהלך 24 השעות האחרונות התפרסמו לפחות חמישה מחקרים ראשונים מסוגם על אודות זן האומיקרון ועמידותו בפני החיסונים. במסגרת המחקרים נלקחים נוגדנים מדמם של אנשים שחוסנו פעמיים או שלוש או מחלימים מקורונה, ומפגישים אותם במעבדה עם זן האומיקרון, כדי לבדוק האם ביכולתם לנטרל את זן האומיקרון כפי שנטרלו בעבר את זני הדלתא והאלפא.
קראו עוד:
"מסתמן ששתי מנות של חיסון לא מייצרות נוגדנים בכמות ובאיכות טובות מספיק, כפי שכנראה מייצר החיסון השלישי, שמשלים את הסדרה ואולי נותן הגנה טובה יותר", אומר בליצר ומסייג: "כרגע אלו רק מחקרי מעבדה והכול מאוד ראשוני, נדע יותר כשיהיו לנו מחקרי חיים אמיתיים, להערכתי בעוד שבוע-שבועיים לפחות".
בהינתן זה שאנחנו עדיין לא יודעים יותר מדי על האומיקרון, זה נכון כבר עכשיו להקל על המגבלות שהתקבלו לפני שבועיים? "לא חל שינוי משמעותי מהותי מהנקודה שבה היינו לפני שבוע לנקודה שבה אנחנו נמצאים היום. אני חושב שהבעיה הכי גדולה היא המדינות שלא מדווחות כלום. לנוכח קצב ההתפשטות, אני מתקשה להאמין שהמדינות שמדווחות 'נגטיב', אין בהן אומיקרון. הן פשוט לא יודעות למדוד. בנוסף, אנחנו עדיין לא יודעים מה עוצמת הסיכון של הזן החדש, ולכן הפעולות שנקטו הממשלה ומשרד הבריאות עד עכשיו, הן נכונות ולדעתי מהטובות בעולם".
בוא נדבר על מה שאנחנו כן יודעים. ישנו מחקר חדש של הכללית על היעילות של הבוסטר. "נכון, המחקר שהתפרסם הלילה בכתב העת הרפואי NEJM, הובל על ידי אגף הרפואה בכללית שבראשו עומד ד"ר דורון נצר, יחד עם שותפים אקדמיים ממספר מוסדות אקדמיים, ומראה ירידה של 90 אחוז בתמותה בקרב מי שקיבל את הבוסטר לעומת מי שלא קיבלו אותו. במקביל התפרסם גם מחקר של משרד הבריאות שמכוון לאותן תוצאות ואף טובות יותר. והמחקרים הללו אומרים לנו, שוב, באופן מאוד ברור, שחיסון הבוסטר הוא צעד חשוב והכרחי, הוא חלק ממשטר החיסונים הבסיסי. אחרי שלוש מנות מושג האפקט הרצוי של החיסון כעבור שישה חודשים, ואנחנו עוד לא יודעים לכמה זמן זה יחזיק.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ליאור הכט מביטה באילאי מתחסן אצל האחות נואר
ד"ר ליאור הכט מביטה באילאי מתחסן אצל האחות נואר
ירידה של 90 אחוז בתמותה בקרב מי שקיבל את הבוסטר
(צילום: אלעד גרשגורן)
"ואני מזכיר שמדינות אירופה סובלות עכשיו מגל של תחלואה קשה ותמותה מדלתא, לא מאומיקרון. והסיבה שהדבר הזה קורה, בחלק ממזרח אירופה זה כי לא קיבלו חיסון ראשון ובמערב אירופה כי לא קיבלו בוסטר בהיקף מספק וכבר מתחילה דעיכת חיסונים. הם לומדים כעת את הלקח באופן מאוד ברור ויוצאים בקריאות להתחסן בבוסטר. במדינת ישראל ארבעה מתוך חמישה מיליון זכאים קיבלו את הבוסטר, הגיע הזמן שהמיליון הנוסף, שעוד מהסס, יפסיק להסס, גם בגלל הדלתא וגם בגלל האומיקרון וילך לקבל את המנה השלישית, להשלים את הסדרה ולהיות מוגן".
אנחנו כבר שומעים דיבורים על חיסון רביעי. אנחנו יודעים כבר לומר שהחיסוניות תרד אחרי מספר מסוים של חודשים? אנחנו עדיין לא יודעים להגיד מה קצב הדעיכה, אבל הציפיה של כולם היא שהדעיכה תהיה איטית יותר בחיסון השלישי, ובסופו של יום אני חושב שיכול להיות גם שאומיקרון יטרוף את הקלפים ויאיץ את התהליכים הללו - והוא בוודאי הופך את חיסון הבוסטר לחשוב עוד יותר".

"יכול להיות שהאומיקרון מבשר את סוף המגפה".

פרופ' אידלמן: ייתכן שהאומיקרון יביא לסוף המגפה
יו"ר ההסתדרות הרפואית לשעבר, פרופ' ליאוניד אידלמן, אתה חושב שכבר יודעים מספיק על הזן החדש? "אנחנו בהיכון לכניסה מסיבית של אומיקרון, שזה זן מעניין מאוד, ויכול להיות שהוא מבשר את סוף המגפה".
תסביר בבקשה. "קודם כול הוא מתפשט כמו אש בשדה קוצים. בספטמבר כמעט ולא היה בדרום אפריקה הזן הזה, בנובמבר - 75 אחוז מהחיוביים התגלו עם אומיקרון. צריך לקחת בחשבון שבדרום אפריקה יש לא מעט אנשים עם כשל חיסוני בגלל האיידס. אבל דווקא במקום הזה, אנחנו יודעים שיש היום הרבה לא-מחוסנים שמתאשפזים עם הזן החדש, אבל לא כל כך חולים. ומה שהכי מעניין ומה שהכי מדאיג, שהתסמינים הם בעיקר תסמינים של הצטננות. זה אפילו לא שיעול, לא נזלת. אנשים מרגישים רע, יום-יומיים עייפים מאוד, ובסוף המחלה חולפת".
אז למה זה מדאיג? "זה מדאיג כי קשה לזהות שזו קורונה, מפספסים את זה מבחינה אבחונית, ובגלל זה היום, כשזה מתפשט וזה מכפיל את עצמו בהרבה מדינות די מהר, אנחנו צריכים לחכות שהזן הזה ישתלט".
אבל אם אתה אומר מה שאתה אומר, אולי כדאי שהאומיקרון יגיע לישראל? "נכון שיש אפשרות שזה דווקא יקרב את קץ המגפה. אבל קודם כול שיגיע למקום אחר, ואנחנו נלמד מהניסיון שלהם, בינתיים הניסיון של דרום אפריקה לגבי הנגיף הזה מעודד דווקא, אבל צריך לראות את זה במקומות אחרים, וצריך לראות פרסומים מדעיים בנושא הזה. אז בינתיים צריך להיזהר. מוקדם מדי לבטל את ההגבלות. חייבים עכשיו להמתין לפרסומים מדעיים ובינתיים להיזהר, לבדוק כל אחד שמגיע מחו"ל ולשים אותו בבידוד ולעקוב, לעשות ריצוף גנטי".
בינתיים, מזכיר פרופ' אידלמן, דלתא הוא הזן השולט באירופה ובארה"ב, וזה שגורם לתחלואה הקשה. "אני ממליץ לא לטוס עכשיו לסקי ולכריסמס. אני חושב שבאירופה עכשיו, מדינות כמו גרמניה אוסטריה - אלה מקומות מסוכנים מאוד עכשיו מבחינת ההדבקה".