ההתמודדות הנפשית שכולנו חווים מאז פרוץ מבצע "חרבות ברזל" יכולה להקשות מאוד על ניהול שגרת החיים הלחוצה גם ככה. מצבים קיצוניים אלה מעוררים רגשות עזים במבוגרים וילדים גם יחד, כאשר תופעות כמו בידוד או תחושת חוסר סולידריות יכולות להוביל לעלייה בתחושות סטרס וחרדה.
אחד הכלים היעילים ביותר והמבוססים מחקרית שניתן להשתמש בו בהקשר זה הוא ביצוע סדור של פעילות גופנית. "תרגול פעילות גופנית בכל צורה יכול לשמש ככלי להקלה וניהול לחץ", מסביר עופר צחר, פיזיותרפיסט מוסמך ובעלים של Physio Fitness + , קליניקת מומחים לפיזיותרפיה.
"הכנסת אימון ותרגול גופני ברמות משתנות ומותאמות, יכולה לייצר שינוי חיובי ולהקנות כלי התמודדות יעיל וחשוב עם סטרס ומועקה נפשית באם תיווצר, ולייצר חוסן נפשי שיוריד את סיכויי ועוצמות הלחץ הנפשי להכריע אותנו". בתקווה לימים שקטים יותר - כך זה עובד.
3 צפייה בגלריה
לחץ וסטרס כתוצאה מצפייה בחדשות
לחץ וסטרס כתוצאה מצפייה בחדשות
צעד ראשון - לקחת הפסקה מהחדשות. צעד שני - להתחיל לזוז
(צילום: shutterstock)
שחרור אנדורפינים התורמים למצב רוח טוב פעילות גופנית מעלה שחרור אנדורפינים - מוליכים עצביים האחראים (בין היתר) על תחושת ה-High בסיום פעילות גופנית. שחרור אנדורפינים מביא לתחושת אופוריה ושיכוך כאבים, ולהם גם תפקיד חשוב בהשפעה על התנהגויות רגשיות שונות כמו לחץ, דיכאון וחרדה.
למרות ששחרורם משויך יותר לביצוע פעילות אירובית, כמו ריצה למשל, גם ביצוע פעילות אנאירובית דוגמת הרמת משקולות בחדר הכושר יכול להביא לאפקט דומה. למעשה כל סוג של פעילות גופנית יכול להוביל לשחרור רצוי של מוליך עצבי זה.
הורדת האפקט של לחץ שלילי תרגול פעילות גופנית באופן מסודר יכול להוביל להקלה מיידית ברמות הסטרס. ביצוע הפעילות מחקה את הגורם המחולל של היווצרות הלחץ הנפשי ומכניס אותנו באופן דומה לאותו מצב הישרדותי ידוע. בכך הוא מאפשר למערכות הגוף להתמודד בתנאי מעבדה נשלטים עם מצב של סטרס נפשי ולייצר יכולת התמודדות יעילה יותר במצבי אמת. הדבר בא לידי ביטוי בכלל מערכות הגוף: מערכת העיכול, מערכת הנשימה, מערכת החיסון והמערכת הלבבית.
תרגול מדיטטיבי רבים מאיתנו מכירים את הסיטואציה שבה ביצוע פעילות גופנית כזאת או אחרת משכיח מאיתנו את תלאות היום והסטרס שהתלווה אליהם. לתנועות החוזרניות המבוצעות במסגרת הפעילות השפעה מדיטטיבית המסיטה את הפוקוס מאירועי היום המלחיצים. הסטת תשומת הלב וחלוקת האנרגיה, מהווים גורם משמעותי בהפחתת לחץ נפשי, ויכולים לסייע מאוד במצבי סטרס.
3 צפייה בגלריה
אישה שמחה
אישה שמחה
הדרך הטבעית להורדת לחץ שלילי
(צילום: shutterstock)
שיפור במצב הרוח ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע מסייע בהעלאת הביטחון העצמי, עוזר להירגע ומפחית תסמינים קלים ובינוניים של חרדה ודיכאון. כל היתרונות הללו יכולים להוביל לשיפור ברמת סטרס קיים, כמו גם להביא לתחושת שליטה בגוף – דבר הרלוונטי להורדת לחץ גם כן.
התמדה עצם התחלת ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, מייצר רוטינה חדשה בשגרת חיינו ומוביל להתמדה באימונים. עיקרון ההתמדה הוא בעל פוטנציאל לייצר תחושת מסוגלות עצמית גם בתחומים אחרים בחיינו, וכך לתרום להעלאת הביטחון העצמי ולהוריד פוטנציאל לסטרס וחרדה.
שיפור איכות השינה ביצוע פעילות גופנית באורך שעה, 5-3 פעמים בשבוע, משפיע לחיוב על איכות השינה שלנו, כך נמצא במספר מחקרים. שינה איכותית הינה קריטית לשיפור פרמטרים בריאותיים מגוונים, כולל יכולת התמודדות טובה יותר עם לחץ נפשי, סטרס וחרדות. הקפדה על שינה איכותית במסגרת השעות המומלצות לאוכלוסיית הגיל השונות, משפרת תפקוד גופני ומסייעת להתאוששות ובניית רקמות הגוף כהכנה לפעילות הבאה.
3 צפייה בגלריה
שינה
שינה
לקום ערניים - ורגועים יותר
(צילום: shutterstock)
שמירה על מסגרת חברתית ביצוע פעילות גופנית יחד עם שותפ/ה יכול להיות מפרה ובעיקר מעלה את הסיכויים להתמדה באימונים. עבודה בצמד עם פרטנר/ית לאימון או במסגרת קבוצתית יכולה להיות ההבדל בין פרישה לבין יצירת מחויבות לפעילות באופן עמוק יותר, שכן נוצר מרקם והווי חברתי שהופך את הפעילות לתירוץ, ואף משני לכיף הכרוך במפגש עם השותף/ים לאימון. כך ניתן לייצר גם מעטפת מגינה, הבאה לידי ביטוי בשמירה על רמת סטרס יותר נמוכה.
בריאות המוח פעילות גופנית מוכוונת לאימון מערכות שונות בגוף, ולרוב מייחסים לה השפעות על חיזוק שרירי הגוף, המפרקים והעצמות. אך לא פחות, פעילות גופנית מאפשרת לנו לאמן את המוח שלנו ובכך להוביל לתפקוד עצבי יעיל יותר, קשר עצבי-שרירי טוב יותר, ובעקיפין - גם יכולת התמודדות עם תופעות כמו סטרס, חרדה, דיכאון ותחושת חוסר מסוגלות עצמית.
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך ובעלים של Physio Fitness +