ארסני מלבסקי בן השמונה, המתגורר עם משפחתו בעיר אודסה שבאוקראינה, נחת לפני עשרה ימים בישראל לצורך קבלת טיפול רפואי, לאחר שמצבו הידרדר עם פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה. הגעתו של בן השמונה התאפשרה הודות להתגייסות של איש העסקים עידן עופר, הבעלים של חברת הספנות בה אביו של ארסני עובד כרב חובל.
קראו עוד:
מאז גיל ארבע סובל ארסני מלבסקי מכאבים עזים בבטנו שעם הזמן רק הלכו והחמירו. היום כשהוא כבר בן שמונה, ארסני סובל מתת-משקל ומבעיה נוירולוגית שהתפתחה עם השנים וגורמת לראשו להישמט ולהופעה של טיקים לא רצוניים.
במשך השנים הוריו ניסו למצוא פתרון למחלה שלדברי האם נוצרה ככל הנראה שסיבוך של הידבקות בווירוס הרוטה, הגורם הנפוץ ביותר לדלקות מעיים בתינוקות ובילדים בעולם. ארסני גם הגיע לפני חמש שנים לטיפולים בבית חולים בישראל, אחרי שהרופאים באוקראינה לא נתנו להם תקווה. "היינו בכמה בתי חולים באודסה, ניסינו למצוא רופא שיעזור לו, שיטפל בו. ב-2017 הגענו כל המשפחה לבדיקה ברמב"ם, קיבלנו טיפול וכשחזרנו לאודסה המצב שוב הידרדר", מספרת אימו סבטלנה, "הוא היה פחות שמח ופחות מתפקד".
3 צפייה בגלריה
ארסני מלבסקי עידן עופר
ארסני מלבסקי עידן עופר
ארסני והוריו באודסה. עם פרוץ המלחמה באוקראינה מצבו החמיר
(צילום: באדיבות המשפחה)
עם פרוץ המלחמה באוקראינה מצבו החמיר והכאבים של ארסני הפכו לבלתי נסבלים. יומיים אחרי שפרצה המלחמה החליטה אימו להוציא אותו מאודסה ולהביאו למקום מבטחים. אביו של ארסני הוא רב חובל בחברת ספנות בינלאומית של איש העסקים הישראלי עידן עופר, ושהה באותו הזמן על אחת הספינות.
עופר החליט לסייע ל-600 אנשי החברה האוקראינים ולבני משפחותיהם, וכך המזל האיר פנים גם למשפחת מלבסקי. עופר שכר מאות דירות בעיר ורנה שבבולגריה והזמין את משפחות העובדים להתגורר בהן. הוא גם דאג לכל צרכיהם - מזון, בגדים, צעצועים לילדים ופינה שקטה בה אפשר לנוח ולחכות עד לרגיעת המצב בבית. עד כה שיכן עופר 150 מבוגרים ו-80 ילדים בבולגריה. בימים הקרובים יצטרפו אליהם עוד עשרות בני משפחה ועופר מימן מסגרות לימודיות לילדים וטיולים בסופי שבוע, כדי לעזור להם לשכוח את מראות המלחמה בבית. הוא גם הבטיח לסייע בשיקום בתיהם באוקראינה, לאחר סיום המלחמה.
"כישראלים וכיהודים אני מרגיש שחובתנו לסייע לאנשים אחרים שנקרעו מארצם", אמר עופר, "לא יכולתי להישאר אדיש לנוכח המראות הקשים של המלחמה באוקראינה והתגייסתי כדי לסייע למשפחות העובדים האוקראינים להימלט מארצם אל חוף מבטחים, ולהעניק להם בית הרחק מבתיהם המופגזים. כשהתוודעתי לסיפור של ארסני, היה לי חשוב לסייע לו ולעשות את המקסימום על מנת שיקבל טיפול רפואי הולם בתקווה שיחלים".
3 צפייה בגלריה
ארסני מלבסקי עידן עופר
ארסני מלבסקי עידן עופר
עופר וילדי המשפחות ששוכנו בוורנה, בולגריה. לשכוח את מראות המלחמה
(צילום: ולנטין סטנב)
המסע של ארסני לבולגריה לא היה קל. הוא התפתל מכאבים ולמשפחה גם לא היו תרופות מתאימות, אבל הם זכו למעט שקט נפשי בדירת המפלט בוורנה. לפני שבועיים הגיעו עידן עופר ורעייתו בתיה לבקר את הפליטים האוקראינים בעיר. בתיה הבחינה בארסני וראתה את כאביו, והשניים החליטו לעשות הכול כדי שהילד יקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר - בישראל.

"ארסני הגיע אלינו במצב תזונתי ירוד"

לפני עשרה ימים ארסני ואימו נחתו בישראל ושוכנו במלון בתל אביב. ארסני הוכנס מיד לטיפול רפואי בבית החולים לילדים דנה-דואק באיכלוב, שם מבצעים הרופאים שורה ארוכה של בדיקות כדי לאבחן את מצבו המורכב.
לדברי הרופאים, יש חשיבות רבה לכך שארסני הובא לישראל מכיוון שמצבו מסוכן ויש לדאוג שלא יוסיף להידרדר. בבית החולים הוא עובר סדרת בדיקות ומקבל תפריט והדרכה לתזונה שתקל על כאביו.
"ארסני הגיע אלינו במצב תזונתי ירוד", מסביר פרופ' שלומי כהן, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד (גסטרו) בילדים, בית החולים דנה-דואק לילדים, איכילוב. "התסמינים הם גם במערכת העיכול אבל גם במערכת הנוירולוגית. התחלנו כבר בטיפול תרופתי וטיפול תזונתי אינטנסיבי על מנת לשפר את התסמינים ולגרום לכך שהוא יתחיל לאכול. אני מקווה שנראה שיפור כבר בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
ארסני מלבסקי עידן עופר
ארסני מלבסקי עידן עופר
משפחת מלבסקי. רוצים לחזור הביתה
(צילום: באדיבות המשפחה)
גם לאחר הטיפול יצטרך ארסני להישאר זמן מה בישראל, כדי שניתן יהיה לעקוב אחר מצבו. ארסני כבר מנצל את הזמן ותוך יום אחד בלבד למד את אותיות הא"ב ואפילו מצליח לקרוא בעברית. אימו מודה על ההזדמנות שקיבלו ועל הגורל שהפגיש אותה עם משפחת עופר. "הדבר שהכי חשוב לי זה הבריאות של הבן שלי, אבל החלום הכי גדול שלי שבמדינה שלי יהיה שלום", אומרת סבטלנה בדמעות, "אנחנו רוצים שהיא תהיה משוחררת ונוכל לחזור הביתה".