לפני כחודש הכריז משרד הבריאות על פתיחת מבצע "שתי טיפות" לחיסון ילדים נגד פוליו, ואתמול בדקו "ידיעות אחרונות" ו־ynet כיצד מתקדם המבצע. השורה התחתונה: כישלון מהדהד.
קראו עוד:
מבצע החיסונים נפתח אחרי שנגיף הפוליו, שעלול לגרום לשיתוק ילדים, שב והופיע בישראל אחרי כשלושה עשורים. עד כה התגלו שמונה ילדים שנדבקו בנגיף ללא תסמינים וילדה אחת שלקתה בשיתוק, והמטרה הייתה לחסן את כל הילדים מגיל שלושה חודשים ועד גיל 17 באמצעות קופות החולים. זאת אחרי שבין השנים 2005 ו־2013 חיסון נגד פוליו בטיפות לא היה כלל בתוכנית החיסונים.
רות ברוך, מנהלת אגף סיעוד בקהילה בשירותי בריאות כללית: "מאחר שהחיסון הוא חי מוחלש, יש הורים שלא מבינים את הערך שלו אחרי שהילד כבר קיבל חיסון מומת בעבר. הורים לא מבינים שפוליו זו מחלה מאוד קשה לילדים שעלולה להשאיר נזק לכל החיים"
אולם בפועל, הרוב המכריע של ההורים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם להתחסן. לפי נתוני קופת חולים כללית, רק 25 אלף ילדים ובני נוער מתוך כחצי מיליון המבוטחים בקופה, כ־5% בלבד, באו להתחסן נגד פוליו. בקופ"ח מכבי התמונה דומה: רק 6% התחסנו. בקופת חולים מאוחדת התחסנו כ־9,000 מתוך 300 אלף הילדים המבוטחים, שיעור של 3% בלבד. ואילו בקופ"ח לאומית התחסנו 4,000 מתוך 120 אלף ילדים - מעט יותר מ־3%.
1 צפייה בגלריה
חיסון לפוליו בירושלים. הרוב המכריע של ההורים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם להתחסן
חיסון לפוליו בירושלים. הרוב המכריע של ההורים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם להתחסן
חיסון לפוליו בירושלים. הרוב המכריע של ההורים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם להתחסן
(צילום: EPA)
בקופות החולים מנו כמה סיבות לכישלון: מצוקת כוח אדם, אי־הקצאת משאבים מתאימים, הסברה לקויה, השפעה של מתנגדי החיסונים שהפכו לקולניים יותר מאז משבר הקורונה, והיעדר אמון במשרד הבריאות ובאופן קבלת ההחלטות שלו.

"בסוף ילדים לא מחוסנים יידבקו"

"בהתחלת המבצע הייתה היענות גדולה, ועכשיו האצנו את ההיערכות באופן משמעותי", הסבירה אתמול תמי אלקלעי, האחות הראשית במכבי שירותי בריאות. "המדינה צריכה להגביר את ההסברה ואמרנו את זה למשרד הבריאות. אם נמשיך לחסן בקצב הזה, ניחשב למדינה נגועה בפוליו, ובסוף ילדים לא מחוסנים יידבקו. הטילו את המבצע הזה על הקופות, אבל אנחנו עושים לא רק חיסוני פוליו, וכדי להגביר את הקצב נצטרך עוד כוח אדם ופתיחת מוקדים נוספים".
על ההורים שמסרבים לחסן את הילדים אמרה: "ההשפעה של מתנגדי החיסונים קיימת. כנראה גם יש עייפות חומר מלשמוע על חיסונים. אני נתקלת באנשים שהם לא מתנגדי חיסונים ועדיין שואלים שאלות כמו האם נכון להם להתחסן".
ואילו רות ברוך, מנהלת אגף סיעוד בקהילה בשירותי בריאות כללית, אומרת: "גם אני מתפלאת למה ההורים לא מחסנים. פוליו זו מחלה קשה מאוד ולי לא ברור למה אנשים לא באים להתחסן. אולי זה קשור לכך שהאוכלוסייה שבעה מחיסונים אחרי הקורונה. בנוסף, מאחר שהחיסון הוא חי מוחלש, יש הורים שלא מבינים את הערך שלו אחרי שהילד כבר קיבל חיסון מומת בעבר. הורים לא מבינים שפוליו זו מחלה מאוד קשה לילדים שעלולה להשאיר נזק לכל החיים".
כעת, לאור נתוני ההתחסנות הנמוכים, במשרד הבריאות שוקלים להכניס את חיסוני הפוליו לבתי הספר במקום להטיל את המשימה כולה על קופות החולים. הבעיה: שנת הלימודים עומדת להסתיים בקרוב.