מקרה נדיר של מחלת הפוליו בישראל: משרד הבריאות מדווח הערב (א') על אירוע של הדבקה בבת ארבע מירושלים, בנגיף הפוליו הגורם לשיתוק ילדים. נמסר כי עדיין לא ידועים פרטים מלאים על מקרה ההדבקה.
על פי הידוע, הנגיף נמצא בביוב, אולם ככל הנראה עבר שינוי גנטי. לשכת הבריאות המחוזית בירושלים פתחה בינתיים בחקירה אפידמיולוגית והחלה ליצור קשר עם מי שבא במגע הדוק עם הנדבקת, לצורך מתן הנחיות ספציפיות. בינתיים קוראים במשרד הבריאות להורים לחסן את הילדים שטרם חוסנו בכל חיסוני השגרה.
קראו עוד:
ההתפרצות המסיבית האחרונה של מגפת פוליו בישראל נרשמה בשנת 2013, לאחר ששרידים ראשונים של הנגיף התגלו בישוב הבדואי רהט ולאחריו בישובים נוספים בדרום. ההערכה אז היתה כי הנגיף הגיע לישראל ממצרים. נגיף הפוליו הוא נגיף השייך למשפחת נגיפי המעיים "אנטרו-וירוסים". ההדבקה מתרחשת מאדם לאדם באמצעות מגע עם רוק או הפרשות צואה. בלמעלה מ-90 אחוז ממקרי ההדבקה לא יגרום הנגיף לתסמינים כלשהם. בכעשרה אחוזים מהמקרים גורם הנגיף לתסמינים חולפים, ובהם חום גבוה, כאבי ראש וחולשת שרירים. באחוז אחד מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. במקרים נדירים עוד יותר גורם הנגיף לשיתוק של שרירי הנשימה ולמוות.
1 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים הארצי לפוליו בירושלים, 2013
מבצע החיסונים הארצי לפוליו בירושלים, 2013
מבצע החיסונים הארצי לפוליו בירושלים, 2013
(צילום: EPA)
כמו ברוב המחלות הזיהומיות, חולים הנמצאים בסיכון גבוה הם תינוקות, קשישים ומי שסובלים מדיכוי של המערכת החיסונית, כמו חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה, חולים המטופלים בסטרואידים וחולים הלוקים במחלות אימונולוגיות.

החיסון מקנה הגנה ל-20 שנים

כיום מורכב החיסון נגד פוליו מכמה תת-סוגים של נגיפי פוליו מומתים ה ניתנים בהזרקה תת-עורית, בשלוש מנות הזרקה ושלוש מנות דחף. במקרה של התפרצות פעילה של מגפת הפוליו, ניתן חיסון מסוג סייבין דרך הפה. את החיסון מקבלים בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה, שנה ופעם נוספת בכיתה ב'.
על פי הספרות הרפואית, החיסון נגד נגיף הפוליו מעניק לגוף הגנה במשך 20 שנים. עם זאת, אין המלצות ברחבי העולם לחסן שוב מבוגרים, פרט למקומות בהם יש דיווחים על תחלואה. בישראל כזכור, אין מקרי תחלואה, ושרידי הנגיף נתגלו אך ורק בביוב. לכן, על פי ההנחיות כעת של משרד הבריאות, אין צורך לחסן מבוגרים שחוסנו בילדותם.