בסוף השבוע האחרון פורסם כי תינוק בן חודשיים נפטר כתוצאה ממחלת השעלת שבדומה למחלות ילדות נוספות, מחלה שקיים עבורה חיסון. השעלת, כמו מחלות אחרות, כמו למשל פוליו או חצבת, חוזרות לפתע, לאחר שכבר מוגרו לפני שנים רבות, בגלל התרופפות חיסונית בקרב הציבור.
אלו החיסונים המומלצים, בכל מקרה, לנשים בגיל הפוריות, ובמיוחד לנשים שמתכננות הריון, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי החיסונים שהן צריכות לעשות.

חיסונים מומלצים לפני ההיריון

1. חיסונים נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח מומלץ לאישה שמתכננת היריון לבדוק האם היא מחוסנת נגד המחלות חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח, כיוון שקיימות סכנות בריאותיות לאשה ולעובר אם האשה נדבקת במהלך ההיריון במחלות אלו.
החיסונים נגד מחלות אלו הם חיסונים חיים-מוחלשים ואינם ניתנים במהלך ההיריון, גם לנשים שאינן מחוסנות מפני אותן מחלות, ולכן חשוב להיערך לכך מראש.
כדי להיות מחוסנת כנגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח נדרשות שתי מנות חיסון נגד מחלות אלוף, שניתנו ברווחי זמן של חודש לפחות או תיעוד על הדבקה במחלה.
2. חיסון נגד נגיף הפפילומה החיסון כנגד וירוס הפפילומה מיועד למנוע הדבקה בזנים שונים של הווירוס, העלולים לגרום לסוגי סרטן שונים, ביניהם: סרטן צוואר הרחם, סרטן פה ולוע, סרטן הפין, נרתיק ופי הטבעת וכן ליבלות באברי המין (קונדילומות) בקרב גברים ונשים. החיסון מקנה הגנה כנגד הזנים הגורמים למרבית התחלואה הנגרמת מהווירוס, אבל חשוב לציין כי החיסון אינו מטפל במחלה פעילה.
כחלק משגרת החיסונים המומלצת לנשים בגיל הפוריות, מומלץ לנשים בגילאי 9 עד 26 להתחסן נגד נגיף הפפילומה. במידה וחלף הגיל, ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל או האחות, וניתן לחסן נשים בנות 27 - 45 שנים. החיסון אינו מומלץ בעת היריון.
3 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
לא לוותר על החיסונים בזמן ההיריון
(צילום: shutterstock)

חיסונים מומלצים בזמן ההיריון

3. חיסון נגד שפעת מומלץ לכל אישה הרה במהלך ההיריון ועד 3 חודשים אחרי הלידה, בכל היריון, לקבל חיסון נגד שפעת.
למה כל כך חשוב לקבל את החיסון?
  • בשל ירידה בתנגודת החיסונית, שפעת בהיריון מסכנת את האישה בסיבוכים חמורים.
  • שפעת בהיריון מעלה את הסיכון להפרעה דו-קוטבית של היילוד פי 4.
  • פגים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכי שפעת ואשפוז.
  • חיסון נגד שפעת מוריד את הסיכון ללידה מוקדמת ולמשקל לידה נמוך.
  • חיסון נגד שפעת בטוח לנשים בהיריון.
אשה בהיריון שחוסנה נגד שפעת בזמן ההיריון מחסנת לא רק את עצמה אלא גם את העובר. לתינוקות שאמם חוסנה בזמן ההיריון יש פחות תחלואה בדרכי הנשימה בכלל, פחות שפעת בפרט, ופחות אשפוזים. מחקרים מראים כי חיסון נגד שפעת הניתן לנשים בהיריון מוריד את התחלואה בשפעת של תינוקות עד גיל 6 חודשים ב-63%.
4. חיסון נגד שעלת מתן חיסון לאישה הרה מאפשר לה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד גיל חודשיים, הגיל בו יוכל לקבל את החיסון בעצמו. בנוסף, החיסון מגן על האישה על מנת שלא תחלה בעצמה ותדביק את התינוק בשעלת במהלך השבועות הראשונים לחייו.
מומלץ לכל אישה הרה, בכל היריון, לקבל חיסון נגד שעלת, רצוי בין השבועות 27 - 36 להיריון.
מדוע מומלץ לקבל חיסון? שעלת מסוכנת לתינוקות רכים ולפעוטות בגלל סיבוכים קשים של דלקת ריאות ודלקת במוח שיכולים להיווצר כתוצאה מהמחלה. לא ניתן להתחיל לחסן את התינוק מפני שעלת לפני גיל חודשיים, והוא אינו מוגן לחלוטין עד שיקבל את כל זריקות הדחף של החיסון.
  • לאחר הלידה מומלץ לאישה להשלים חיסונים שחסרים לה על פי לוח החיסונים המומלצים למבוגרים.
5. חיסון אנטי די כל אישה מבצעת בתחילת ההיריון בדיקת דם על מנת לזהות את סוג הדם שלה, וכן לבדוק האם היא בעלת Rh חיובי או שלילי.
מהו Rh, ואיך הוא יכול להיות חיובי או שלילי? Rh הוא מרכיב חלבוני המצפה את כדוריות הדם האדומות. זהו חומר המעורר תגובה חיסונית הגורמת ליצירת נוגדנים.
3 צפייה בגלריה
דקירה דקירות מחט מחטים בדיקת דם
דקירה דקירות מחט מחטים בדיקת דם
לזהות את סוג הדם של הם בתחילת ההיריון
(צילום: shutterstock)
למה חשוב לדעת אם יש Rh חיובי או Rh שלילי? כאשר אם שהיא בעלת Rh שלילי נושאת ברחם עובר שהוא Rh חיובי, יכולים להיווצר בדם של האם נוגדנים לאנטיגן Rh המצוי אצל העובר. הנוגדנים האלה אינם פוגעים בדרך כלל בעובר שמצוי באותה העת ברחם, אך הימצאותם עלולה לפגוע בהיריון עתידי עם עובר שסוג דמו יהיה +Rh.
כלומר, החל מההיריון השני נוצרים נוגדנים בדם האם אשר עוברים את השליה ועלולים לגרום להרס של כדוריות דם אדומות ולהופעת אנמיה ותחלואה קשה אצל העובר.
חשוב להבין שזוהי מחלה ברת מניעה ושניתן למנוע מראש ובקלות את יצירתם של נוגדני Rh בעזרת מתן חיסון Anti-D. החיסון ניתן באופן שגרתי לכל אישה בעלת RH שלילי בשבוע ה-28 להיריון, לאחר בדיקת דם לסקר נוגדנים בדם האם.
הבדיקה נקראת indirect coombs, ומטרתה היא לבדוק אם כבר נוצרו נוגדנים לכדוריות הדם. אם סוג הדם של האב הוא גם Rh שלילי, אין צורך במתן חיסון Anti-D.
בנוסף על כך יינתן חיסון לאישה בעלת Rh שלילי במקרים הבאים (החיסון יינתן סמוך ככל האפשר לאירוע, אולם לא יאוחר מ־72 שעות לאחר מכן):
  • לאחר פעולות פולשניות (מי שפיר, סיסי שליה).
  • במקרה של דימום חריג.
  • לאחר חבלת בטן כמו לאחר נפילה או תאונת דרכים.
  • לאחר הפלה.
  • אחרי הלידה ייבדק סוג הדם של התינוק, ואם יש לו Rh חיובי, יינתן לאם חיסון Anti-D נוסף בתוך 72 שעות מהלידה.
3 צפייה בגלריה
יונת רן, ד"ר רוני פרבר
יונת רן, ד"ר רוני פרבר
יונת רן, ד"ר רוני פרבר
(צילום: דוברות מאוחדת, ענבל מרמרי)
האם יש לחיסון תופעות לוואי? אם ישנן תופעות לוואי, מדובר בדרך כלל בתופעות קלות וזניחות באזור ההזרקה. תגובה אלרגית היא נדירה.
  • ד"ר רוני פרבר הוא מנהל המחלקה לבריאות הציבור במאוחדת
  • יונת רן היא אחות מרכזת בריאות האישה במאוחדת