בעוד רבים מאיתנו מגייסים את מרב תעצומות הנפש על מנת לקום מהספה ולהתייצב לאימון הכושר השבועי, מארלין פלאוורס בת ה-66 כנראה מסיימת עוד סט דדליפט רצחני שלא היה מבייש שום מפתח גוף מקצועי.
קראו עוד:
פלאוורס אמנם נמצאת באמצע העשור השביעי לחייה, אך היא מתהדרת בגוף שרירי שלא מעט נשים צעירות ממנה היו מתקנאות בו. אולי זו הסיבה לפופולריות הגדולה של חשבון הטיקטוק שלה "Granny Guns", אשר במהלך החודשים האחרונים צבר יותר מ-30 מיליון לייקים וכמעט מיליון עוקבים.
בגיל 66, בעלת המוסך מוושינגטון היא כוכבת טיקטוק ומשפיענית רשת לכל דבר, וזאת בזכות הסרטונים ההומוריסטיים ומעוררי ההשראה אותם היא מפרסמת לעוקבים הרבים שלה ברחבי העולם.
היא החלה להתאמן רק בגיל 58, לאחר שסבלה ממספר בעיות בריאותיות, וזאת לאחר שהייתה פעילה מאוד בשנות צעירותה והתאמנה בשחייה והתעמלות מכשירים.
"סבלתי מלא מעט בעיות בריאותיות והפרעות אכילה. בגיל 58 היה עליי לעבור ניתוח", היא משחזרת, "לאחר מכן הבנתי שאני חייבת לעשות שינוי". וכך היא עשתה. בתחילה החלה להתאמן ולשמור על תזונה קפדנית. ואז, לפני שלוש שנים היא החלה להתעניין בהרמת משקולות וגילתה תשוקה חדשה בחייה.
"הבן שלי הוא המאמן שלי וגם זה שהביא אותי להתאהב בהרמת משקולות. הוא גם עוזר לי בניהול חשבון הטיקטוק שלי. לקח לי זמן להבין שהפכתי לוויראלית, אך כמובן שהמשפחה שלי נמצאת הרבה מעל בסדר העדיפויות. כיף לקבל תשומת לב, אך יותר חשוב לי להניע אנשים לחיים יותר בריאים. זה עושה אותי מאושרת".
2 צפייה בגלריה
מתוך עמוד הטיקטוק של מארלין פלאוורס
מתוך עמוד הטיקטוק של מארלין פלאוורס
לא עוצרת, גם בגיל 65. מתוך עמוד הטיקטוק של מארלין פלאוורס
(tiktok)
כעת, לאחר שגילתה מחדש את האהבה לכושר, אין לה כוונות להפסיק בקרוב. "האנשים במכון שלי מעודדים אותי לגשת להתחרות באופן מקצועי", אמרה לאחרונה. המוטו המנחה אותה, שהיא דואגת להעביר לעוקבים שלה דרך קבע הוא: "אל תיתן לפחד לעצור אותך". ולראיה - מאז שהפכה לידועה היא פועלת באופן אקטיבי על מנת לעודד את בני גילה לאמץ את הכושר אל חייהם.
באחד הסרטונים הרבים הנמצאים בחשבון הטיקטוק שלה היא כותבת: "זו אני צופה באנשים מבוגרים הולכים לאימון הכושר שלהם, אחרי שלי נאמר שבגיל 65 אני זקנה מדי לעשות את זה", כשהיא לבושה בגופיה אדומה המבליטה את שרירי הידיים המרשימים שלה.
בסרטון אחר, היא מבצעת במכון הכושר תרגיל חיזוק לשרירי הזרועות כשלפתע הסרטון נחתך לשוט אחר שבו היא אוחזת במגש של עוגיות, כשהיא מכריזה כי כך היא נוהגת לבלות את שעות הפנאי שלה כשהיא לא במכון. ובינתיים, המעריצים מאוהבים. "את הגיבורה שלי", כתב אחד מהם, "תודה לך על כל ההשראה שאת נותנת", כתבה אחרת, ונראה כי בשביל פלאוורס זוהי רק ההתחלה.

אין גיל מאוחר מדי

אין ספק כי הישגיה של פלאוורס מרשימים, אך בכל זאת, אם נשים לרגע את התהילה בצד - האם פיתוח גוף מקצועי בגיל 66 אכן בריא? ובכן, זה תלוי, כפי שמסביר פרופ' יובל חלד, מומחה בפיזיולוגיה של המאמץ. ראש התוכנית לתואר שני בחינוך לפעילות גופנית ובריאות בסמינר הקיבוצים.
"קודם כל חשוב לציין כי גיל 65 אינו נחשב לגיל מבוגר כיום. בתור איש מקצוע אני לא מתייחס לאנשים בגילים האלה כזקנים. תוחלת החיים הוכפלה באופן משמעותי בשנים האחרונות ואין שום סיבה שאנשים בגילאי 65 לא יהיו פעילים גופנית וייבנו שרירים. להיפך, חשוב מאוד שיעשו את זה", הוא אומר, "מטרתו של פיתוח גוף היא עלייה במסת השריר והיא אחד מהגורמים המוכחים להארכת תוחלת החיים. כוח ומסת שריר מנבאים בריאות איתנה יותר בגיל המבוגר, עיכוב הזדקנות ואפילו מוות, כך שההמלצה היא בהחלט לעסוק באימוני התנגדות – וככל שמקדימים – יותר טוב".
עם זאת פרופ' חלד מסייג כי יש להבחין בין המקרים הקיצוניים, אשר אינם משקפים את המציאות היומיומית. "חשוב להדגיש כי אנשים מבוגרים שעוסקים באופן קיצוני במה שמכונה Body Building שייכים לקבוצה הלא שכיחה שאינה מייצגת את הצורך באימוני התנגדות סבירים באוכלוסיה המבוגרת. אין להסיק ממקרים בודדים אלה לגבי כלל האוכלוסיה המבוגרת, וכאן חשוב לעשות את ההבחנה בין אימוני התנגדות חשובים ומועילים לבין אימונים קיצוניים שאינם מתאימים לכל אחד".
2 צפייה בגלריה
איש בוגר מבצע אימון משקולות
איש בוגר מבצע אימון משקולות
אימון משקולות
(shutterstock)
כיצד פיתוח גוף בגיל מבוגר תורם לבריאות?
"אחת התופעות המאפיינות את התבגרות הגוף נקראת סרקופניה - ירידה במספר תאי השריר. בשונה מאטרופיה, ירידה זו אינה הפיכה והיא מתחילה כבר בעשור הרביעי לחיים. מכאן שמאוד חשוב להגיע לגיל המבוגר עם מסת שריר גבוהה ואפשר להתחיל בכל שלב שהוא בחיים.
בנוסף, בניית מסת שריר עוזרת לשמר את התפקוד הפונקציונלי והעצמאות של האדם. כשמסת שריר אצל אדם מבוגר יורדת הכוח שלו יורד והוא מתחיל להתקשות בתפקודים יומיומיים: הליכה, עלייה במדרגות, הרמה של חפצים, והדבר מוביל להתדרדרות במצב הבריאותי.
היום אנחנו יודעים שאימון של מערכת השרירים מביא להפרשה של פפטידים המסייעים למערכות הגוף השונות ואפילו מונעים ירידה בתפקוד המוחי ובזיכרון. הפעלה של השרירים גם תורמת לחיזוק העצמות ובכך מורידה את הסיכון לשברים מנפילות האופייניות בגיל המבוגר – אחד מגורמי הסיכון הגבוהים. שמירה על מסת שריר תמנע את הנפילות ואף תוריד את הסיכון לשבר".
וכמובן, חשוב לשאול, האם יש סיכונים? "חשוב לחזור ולהדגיש את עובדה שככל שאדם מתבגר, הסיכוי שלו לחלות במחולות קרדיווסקולריות כמו יתר לחץ דם או שבץ מוחי עולה. חשוב לוודא שעבודה כנגד התנגדות מבוצעת בהתאמה למצבו הפיזיולוגי/בריאותי.
הרי אם אדם סובל מיתר לחץ דם לא נרצה שהוא ייחשף לאימוני התנגדות עצימים המעלים את לחץ הדם כדי לא לסכן את מערכותיו, ולכן נתאים לו אימון עם עומסים קטנים יותר או התנגדות נמוכה יותר, למשל. אין ספק שבכל גיל ובמיוחד בגיל המבוגר חשוב להתייעץ עם פיזיולוג או רופא ספורט מוסמך, שיוכל לעשות את שיקול הדעת בין גורמי הסיכון לבין התועלת".