ארגון הבריאות העולמי ביקש אתמול (יום ד') מסין מידע נוסף על אודות דלקת ריאות לא מוכרת שמתפשטת לפי הדיווחים בקרב ילדים בצפון המדינה. כלי תקשורת שונים דיווחו שבתי החולים בצפון סין מלאים בילדים שחלו. השלטונות בסין ייחסו את העלייה בתחלואה "דמויית שפעת" בחורף הזה להסרת מגבלות הקורונה בשנה האחרונה.
עוד בנושא:
מדענים מחוץ לסין התריעו שיש לעקוב מקרוב מקרוב אחר המצב, אך לגמרי לא בטוחים אם העלייה בתחלואה היא איתות להתפרצות עולמית חדשה. התפרצויות של מחלות חדשות, בעיקר זני שפעת חדשים וגם וירוסים אחרים שעלולים לגרום למגפות, מתחילות בדרך כלל מאבחון סוגים לא מזוהים של דלקת ריאות כפי שהיה בהתפרצויות הסארס וכמובן עם הקורונה.
2 צפייה בגלריה
סין התפשטות מחלות נשימה דלקת ריאות
סין התפשטות מחלות נשימה דלקת ריאות
סין מדווחת על התפשטות מחלות בדרכי הנשימה, בהן דלקת ריאות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בארגון הבריאות העולמי דרשו מסין לנקוט אמצעים לצמצום התחלואה, וביקשו מידע נוסף. לאחר הודעת הארגון, פרסמה סוכנות הידיעות הרשמית "שינחואה" כתבה שבה צוטטו אנשי ועדת הבריאות הלאומית, שאמרו שהם עוקבים מקרוב אחר האבחון והטיפול בילדים שסובלים ממחלות בדרכי הנשימה. למרות הדיווח הזה בכלי תקשורת ממלכתי, בייג'ינג נוקטת חוסר שקיפות בכל הנוגע למחלות - כפי שהוכח באופן מובהק עם התפרצות נגיף הקורונה שמקורו בסין.
ארגון הבריאות העולמי ציין כי מאז אוקטובר, דווח בצפון סין על "עלייה בתחלואה דמויית שפעת", בהשוואה לשלוש השנים הקודמות. בשבוע שעבר דיווחה ועדת הבריאות הלאומית בסין על עלייה במחלות בדרכי הנשימה ברחבי המדינה, ובעיקר שפעת, קורונה, נגיף RSV ובחיידק מיקופלסמה פנאומוניה שגורם לדלקת ריאות.
2 צפייה בגלריה
סין התפשטות מחלות נשימה דלקת ריאות
סין התפשטות מחלות נשימה דלקת ריאות
סגרי הקורונה הוסרו, תחלואת החורף בעלייה
(צילום: Graeme Kennedy / Shutterstock.com)
עוד אמרו בארגון הבריאות העולמי כי לא ברור אם יש קשר בין התפרצות דלקת הריאות לבין העלייה במחלות בדרכי הנשימה שעליה דיווחה בייג'ינג, וביקשו עוד מידע בנושא זה. כמו כן הפצירו בתושבי סין לנקוט אמצעי הגנה כמו חיסונים, עטיית מסכות ושטיפת ידיים.
פרופ' פרנסואה בלו מיוניברסיטי קולג' בלונדון אמר כי "סין חווה גל גדול של מחלות בדרכי הנשימה אצל ילדים, משום שזה החורף הראשון אחרי סגר ממושך, שהפחית באופן דרסטי את התפשטות החיידקים והנגיפים, ולכן ירדה החסינות מפניהם". יצוין כי גם במדינות נוספות כמו בריטניה וארה"ב נרשמה עלייה בתחלואת מחלות דמויות שפעת מאז הוסרו מגבלות הקורונה.
לסין יש כאמור מוניטין של חוסר שקיפות ושל הסתרת תחלואה. כאשר התפרץ הסארס בדרום סין ב-2002, ביקשו גורמים רשמיים בבייג'ינג להסתיר מטופלים וכמה מהם אף הוסעו באמבולנסים בשעה שחוקרי ארגון הבריאות העולמי ביקרו באזור. בשל האירועים הללו איימה סוכנות הבריאות לסגור את משרדיה במדינה. ב-2019 עמדה סין בפני ביקורת בינלאומית חריפה בשל התנהלותה סביב התפרצות נגיף הקורונה.