מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר ומנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, החליטו על הקמת ועדה משותפת לקידום המענה הטיפולי הלאומי בתחום הנפש לנכי צה"ל ולבני המשפחות השכולות. כך פורסם היום (ג').
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל חלה עלייה משמעותית בצורך של אזרחי ישראל במענים מתחום בריאות הנפש. יותר מ-6,400 פצועות ופצועי צה"ל ומערכות הביטחון טופלו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון החל מ-7 באוקטובר, כ-21% מהם מטופלים על רקע פגיעות בנפש.
פצועי "חרבות ברזל" המתמודדים בתחום הנפש מתווספים ליותר מ-11,000 נכי צה"ל ותיקים המתמודדים עם פגיעה נפשית, בהם כ-8,000 מתמודדים עם פוסט טראומה. עוד אלפי בני משפחות שכולות (הורים, אחים, אלמנות ויתומים) מטופלים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.
1 צפייה בגלריה
 הקמת המרכז לשירות בריאות הנפש
 הקמת המרכז לשירות בריאות הנפש
מענה טיפולי ללוחמים בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
בטווח הזמן המיידי צופה משרד הביטחון כי הצרכים הנפשיים יתגברו ונערך לכך עם מגוון אפשרויות לטיפול ומניעה. עוד טרם ה-7 באוקטובר, מתמודדת מערכת הבריאות הציבורית עם עומסים ומחסור במטפלים בתחום הנפש, ומשרד הבריאות מפעיל תכנית לאומית שתרחיב את המענים למבוטחים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי.
כדי להרחיב ולשפר את המענה ולהעניק מעטפת כוללת המתבססת על מערך בריאות הנפש האזרחית לנכי צה"ל ומערכת הביטחון, בני משפחותיהם ובני המשפחות השכולות, הקימו בהחלטה משותפת מנכ"לי משרדי הבריאות והביטחון ועדה משותפת שתמליץ על מענים נוספים בתוך 90 ימים.
חברי הוועדה יבחנו את אופן אספקת השירותים, זמינותם והממשק שבין מערכת הביטחון למערכת הבריאות האזרחית. כחלק משיפור המענים האשפוזיים לזקוקים לכך, הוועדה תבחן הקמת מחלקות אשפוז לנכי צה"ל ומערכת הביטחון בתחום בריאות הנפש מתוך תפיסה של יצירת קבוצות טיפוליות של מטופלים שחוו חוויות דומות; הוועדה תיבחן פתרונות למחסור במטפלים - בדגש על פסיכיאטרים, ותבדוק אפשרויות להכשרת מטפלים משולבת במערכת הבריאות ובמערכת הביטחון.
בראש הוועדה יעמדו במשותף שרית קדרון, סגנית בכירה לתהליכי הכרה ושיקום באגף השיקום במשרד הביטחון ונריה שטאובר מנהלת אגף כלכלה במשרד הבריאות.