מספר המאומתים הולך ועולה, כמו גם מספרי המאושפזים בבתי החולים: 48,095 בני אדם אובחנו אתמול (יום ד') כחיוביים לקורונה, כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול פוענחו כ-400 אלף בדיקות PCR ואנטיגן מוסדי ושיעור החיוביים עמד על קרוב ל-12%. אולם, במציאות שנכפתה עלינו בה רובנו לא מורשים לעשות בדיקת PCR, מעריכים המומחים שמספר המאומתים גדול בהרבה ועובר את ה-100 אלף ביום.
עוד על המאבק בקורונה:
פרופ' יהודה אדלר, אומר הבוקר (ה') באולפן ynet, כי זו תולדה של חוסר אמון של הציבור בממשלה. "אנחנו מבולבלים מרוב שינויים בהתוויות, והמצב הגיע לידי כך ש'כל אחד לנפשו'".
אנחנו מתקרבים למצב שבו כמעט כל מדינת ישראל נדבקה או חוסנה. "לדעתי ביטול החיסונים בבתי הספר הוא טעות. החיסונים של הילדים לא מהווים הצלחה עד כה. דבר שני, כל מבצע החיסונים קרס מזמן. יש מיליון אנשים שעדיין לא התחסנו. מי שמתחסן כיום, הם בעיקר אנשי החיסון הרביעי".
האם יש סיכוי להפוך את הישראלים לממושמעים? "אין שום סיכוי. ולדעתי זו שטות מה שנחמן אש אמר, שמי שלא מרגיש טוב, שיישאר בבית. ככה לא מנהלים מגפה. זה ידוע שבדיקת האנטיגן היא הרבה פחות רגישה מה-PCR. המערכת לא עומדת בעומס, כי היא לא בנתה את עצמה נכון. אבל אני חושב שלא כל מי שמגרד לו משהו באף צריך לרוץ בהיסטריה. פעם ישראל הייתה דוגמה לעולם, היום אנחנו לא. וזה קרה כי אנשים איבדו אמון בשלטון".
פרופ' גליה רהב: "אנחנו באמת רואים שיש הרבה אשפוזים, כך למשל, הגענו ל-70 מאושפזים רק הבוקר. אבל אנחנו לא רואים מצבים כמו שראינו בגלים הקודמים, אנשים מונשמים עם בעיות ריאתיות קשות. את זה אנחנו פחות רואים לשמחתנו".
מה אתה מציע לעשות? "להעביר את הטיפול במגפה לרשויות המקומיות, לבתי הספר, שינהלו את זה. מנהלים את זה יותר טוב ברשויות המקומיות. צריך להמשיך להיזהר ולהתכונן לחורף".
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, מתייחסת אף היא לדבריו של פרופ' אש, ואומרת "אני מאוד מסכימה איתו. הנה למשל, היה לנו רופא שקצת השתעל והיה קצת מצונן והדביק אנשי צוות אחרים. בגדול זה משפט נכון".
נראה שיש כבר כיוונים חיוביים לגבי החלמת המאושפזים? "אנחנו באמת רואים שיש הרבה אשפוזים, כך למשל, הגענו ל-70 מאושפזים הבוקר. אבל אנחנו לא רואים מצבים כמו שראינו בגלים הקודמים, אנשים מונשמים עם בעיות ריאתיות קשות. את זה אנחנו פחות רואים לשמחתנו".
ולמרות זה אתם לא ממהרים להכריז שאומיקרון הוא משהו שאפשר להתמודד איתו, ומצד שני כל הסימנים מראים שאפשר לחיות עם אומיקרון. אז יכול להיות שבעצם הכיוון שאנו הולכים בו הוא הנכון? "מוקדם עדיין לקבוע את זה, כי מהעולם יש דיווחים סותרים. נכון להיום, אנחנו לומדים שהמצב משתנה, אשפוזי קורונה הם יחסית יותר קלים ממה שראינו בגלים הקודמים, אבל המצב בבית החולים מושפע גם מדברים אחרים שלא היו קודם, כמו שפעת קשה והמון אנשי צוות בבידוד".
מה פרופיל האנשים שמגיעים אליכם לאשפוז בגלל קורונה? "זה שונה ממה שהיה בגל הקודם. הגל הקודם היה הגל של הלא מחוסנים. עכשיו זה לא לחלוטין כך. יש לנו הרבה חולים שנטלו כבר את מנת הבוסטר, יש בהחלט מספר גדול של חולים מחוסנים, הרבה יותר ממה שהיה קודם, וזה צפוי כי קיבלנו את הבוסטר כבר לפני חצי שנה ומעלה. ויש גם הרבה חולים שמאושפזים לא בגלל קורונה, אבל במסגרת הבדיקות הרוטיניות שאנו עושים לכל מי שמתאשפז, מוצאים גם קורונה".
את יכולה לומר שבגלל העומס יש ירידה באיכות הטיפול? "אני לא יכולה להגיד שיש לנו ירידה באיכות הטיפול, אבל ברור שככל שיש יותר אנשים חולים ופחות אנשי צוות, טיב הטיפול בסופו של דבר עלול להיפגע".
השבוע דיברו על כך שרופאים חולים עם תסמינים קלים יכולים לחזור לעבוד. זה לא עבר חלק. "אני חושבת שהיום יש מספיק נתונים לבוא ולומר, שאחרי שבעה ימים הסיכון להדביק באמת שואף לאפס, על סמך עבודות אפידימיולוגיות שנעשו בחו"ל וגם על סמך נתונים של משרד הבריאות. ולכן המלצנו לקצר את הבידוד".
מדברים על כך שבשבוע הבא לא יהיו נהגי אוטובוס ורכבות בגלל המגפה. יכול להיות שבשבועיים הקרובים נראה את בתי החולים מתרוקנים מאנשי צוות רפואי? "הנה, בלונדון אחד מכל 13 רופאים - עם קורונה. המספרים האלה בהחלט מפחידים. צריך להיערך לתרחיש כזה".