כולנו זקוקים לברזל, בכל שלב בחיים שלנו, וללא ספק בגיל ההתבגרות. מחקר ישראלי חדש מגלה כי בקרב בני נוער בישראל קיים מחסור חמור בברזל, ובקרב בני נוער שעוסקים בספורט, המחסור משמעותי מאוד.
קראו עוד:
המחקר שנערך על ידי פרופסור נעמה קונסטנטיני, ד"ר דניאלה ניקוטרה, נועם רדליך ורקפת אריאלי מבית החולים שערי צדק, וד"ר דליה נבות ממכון וינגייט, בדק את רמות הפריטין בדם (המדד למאגרי הברזל בגוף) בקרב מאות מתבגרים ומתבגרות העוסקים בכדורגל ובכדורסל. הממצאים העלו כי קיימת אצלם שכיחות גבוהה מאוד של מחסור בברזל. בקרב 53% מהמתבגרות ו-41% מהמתבגרים העוסקים בכדורגל ובכדורסל, נצפו רמות פריטין הנמוכות מ-30 ננוגרם למיליליטר.
3 צפייה בגלריה
נערה עייפה לומדת למבחן
נערה עייפה לומדת למבחן
נערה עייפה לומדת למבחן
(shutterstock)
"גיל ההתבגרות מאופיין בגדילה מואצת, במהלכה הגוף עושה שימוש מוגבר בברזל. בנוסף, נערות בגילאי 12 ומעלה זקוקות לכמות ברזל גבוהה בשל איבוד דם מוגבר במהלך המחזור החודשי", אומרת פרופ' קונסטנטיני, שעומדת בראש צוות המחקר.
מהם התסמינים הנפוצים למחסור בברזל עם או בלי אנמיה? עייפות כרונית, ירידה ביכולת הגופנית, קושי בריכוז, ירידה במוטיבציה ועוד. כשיש כבר אנמיה (השלב המתקדם יותר של חסר ברזל) יהיה גם קוצר נשימה במאמץ וירידה משמעותית בתפקוד הפיזי והקוגניטיבי.
פרופ' נעמה קונסטנטיניפרופ' נעמה קונסטנטיניצילום: עמי כהן
כמה ברזל עלינו לצרוך ביום? כמות הברזל היומית המומלצת משתנה בהתאם לגיל ולמין. ההמלצה עבור נערים ונערות עד גיל 13 שנים עומדת על 8 מ"ג ברזל ליום, כאשר נערות בגילאי 12 ומעלה זקוקות לכמות ברזל גבוהה יותר של 18 מ"ג ליום, כאמור בשל איבוד דם מוגבר במהלך הווסת.
כמה מ"ג ברזל יש במזונות שאנו אוכלים? מקורות עיקריים לברזל כוללים בשר בקר, הודו וקטניות. 100 גר' בשר בקר מבושל מכילים כ-5.5 מ"ג ברזל (כמות דומה של ברזל קיימת גם בהודו). כוס עדשים מבושלות מכילה כ-6 מ"ג ברזל.
האם מספיק לבצע רק ספירת דם כדי לזהות אנמיה מחסר ברזל? בהחלט לא. חשוב לזהות חסר בברזל עוד בטרם התפתחה אנמיה - גם על מנת למנוע התפתחות של אנמיה, וגם כי חוסר ברזל, גם בהיעדר אנמיה, פוגע בתפקוד הגופני והקוגניטיבי. ניתן לאבחן חוסר בברזל על ידי בדיקה של רמת הפריטין בדם, המייצג את מחסני הברזל בגוף, וכן בבדיקה של רוויון הברזל בדם.
האם בישראל נעשית בדיקות לאיתור חוסר בברזל? בישראל מבוצעת דרך קבע בדיקת המוגלובין (ספירת דם) בגיל ינקות (9-12 חודשים) ולאחר מכן בהיריון. לאור ממצאי המחקר ומחקרים נוספים שבוצעו בארץ בקרב בני נוער, חיילים וחיילות, אנו ממליצים להכניס בדיקת סקירה הכוללת ספירת דם ומאגרי ברזל לכל המתבגרים והמתבגרות סביב גיל 16.
3 צפייה בגלריה
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
פירות וירקות העשירים בויטמין סי
צריכת מזונות העשירים בוויטמין סי תסייע לספיגת תוסף הברזל בגוף
(shutterstock)
האם תזונה נכונה מספיקה כדי למלא חוסרים בברזל? תלוי במידת החסר. במרבית המקרים העשרה תזונתית לבדה לא תספיק בכדי לתקן את החסר, אם משמעותי, ויהיה צורך בנטילת תוספי ברזל. עם זאת, תזונה עשירה בברזל חשובה ביותר למניעת התפתחות חסרים בעתיד.
איך נכון לקחת תוסף תזונה על מנת להגביר את רמת הספיגה? מומלץ לקחת את תוסף הברזל בשילוב מזונות עשירים בוויטמין C (כמו פלפל אדום, פירות הדר) אשר משפרים את ספיגתו. מנגד, מומלץ להרחיק את הברזל ממעכבי ספיגה הכוללים קפאין וסידן.
חשוב להדגיש כי תוספי ברזל מהדור החדש, נספגים במנגנון שונה בגופנו ופחות מושפעים מרכיבי התזונה הנ"ל. לעומתם, גורם אחר שעשוי להשפיע באופן משמעותי על ספיגת הברזל הוא פעילות גופנית. הורמון הקרוי הפסידין, אשר מופרש לאחר מאמץ גופני, מעכב את ספיגת הברזל, ולכן מומלץ ליטול את התוסף לפני האימון או לאחר מספר שעות מסיום האימון.