המצוקה במנות הדם והקריאה לתרום לא הותירו את הישראלים אדישים. אלפים נענו אתמול (שבת) לקריאה וגדשו את תחנות מד"א שנפתחו במקומות שונים והתקשו לעמוד בקצב. בבית החולים איכילוב למשל עמדו בתורים של יותר מחמש שעות. מהבוקר (א') נפתחו תחנות גדולות יותר במתחמים שונים ברחבי הארץ. כך זה נראה אתמול:

משרד הבריאות קורא לציבור להגיע גם מחר לתרום דם זאת בהמשך לאלפי הישראלים שהגיעו עד כה לתרום דם. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב תרם אף הוא: "אנחנו נמצאים בימים מורכבים למדינת ישראל. התרגשתי היום מאוד מאלפי הישראלים הטובים שהגיעו לתרום דם ולהציל חיים. זו דוגמה נוספת לכך לערבות ההדדית הישראלית בימים קשים ליחודיות שלנו כעם שמתגייס בעיתות חירום".
מחר ייפתחו התחנות הבאות
  • תל השומר - בניין שירותי הדם של מגן דוד אדום בתל השומר (10:00 עד 20:00)
  • פתח תקווה - ספורטן, רחוב גרינשפן 8 (12:00 עד 21:00)
  • חיפה - מרכז הקונגרסים (13:00 עד 20:00)
  • כרמיאל - היכל התרבות (14:00 עד 21:00)
  • טבריה - קניון ביג דנילוף (14:00 עד 21:00)
  • קריית אתא, בית גלזר בז'בוטינסקי 26 (12:00 עד 20:00)
6 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הגיע לתרום דם
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הגיע לתרום דם
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הגיע לתרום דם
(צילום: דוברות משרד הבריאות)
בבתי החולים ובנקודות מרכזיות בערים נפתחו עמדות תרומת דם וההיענות הייתה עצומה, עד כדי כך שבתי חולים נאלצו לבקש מאנשים להפסיק להגיע בשל העומס. גם היום, בעמדה בדיזנגוף סנטר ביקשו רק מבעלי סוג דם O להגיע לאחר שמאות אנשים יצרו תור בלתי נגמר מסביב ובין קומות הקניון.
סיגל (29) הגיעה לדיזנגוף סנטר ב-11:20 בבוקר: "אני סוג דם O וכבר אתמול רציתי להגיע לתרום אבל פחדתי לצאת מהבית. לקח לי שלוש שעות לקבל מספר בתור וכנראה שיעברו עוד שלוש שעות עד שיגיע המספר שלי, אבל מרגיש לי שאין מה לעשות בבית. אני רק מסתכלת על החדשות ולהסתכל על החדשות בבית או פה? אז לפחות פה אני גם מרגישה שאני עושה משהו".
6 צפייה בגלריה
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
לא רחוק משם, בכיכר דיזנגוף, מאות אנשים רצו בין תחנות איסוף של מוצרי מזון, בגדים, משחקים וכל דבר שניתן לשלוח על מנת לסייע לחיילים ולמשפחות שנאלצו להתפנות מבתיהן ונותרו ללא כלום. באחת העמדות בכיכר הכינו ציורים ומכתבים לחיילים בחזית. ילדות וילדים עם הוריהם, דתיים וחילוניים יחד, ציירו ושלחו אהבה וחיזוק. מיזמים נוספים פרוסים בכל רחבי הארץ לצד קבוצות לאיסוף כספים לקניית מזון ואפילו ציוד לוחמה.
ארגוני המחאה השונים משתמשים בכוחם ובמבנה הארגוני הקיים, והסבו את מטרתם לחמ"לי מחאה: "ארגוני המחאה מעמידים את כלל התשתיות הארגוניות והיכולות הלוגיסטיות שברשותם לסיוע ותמיכה בתושבי קו הלחימה", נכתב בהודעתם.


ארגון אחים לנשק הקים מערך היסעים, בונות אלטרנטיבה אוספות מוצרי מזון לצד מוצרים לתינוקות וילדים כמו תחליפי חלב, מוצצים וצעצועים ובהודעות המחאה מופצים לינקים להירשמות לאירוח בבתים הרחק מקו העימות.
גם בקבוצות הפייסבוק נולדו יוזמות רבות כגון שמירה על ילדים שהוריהם עובדים בצוותים הרפואיים או נקראו למילואים, כלבים וחתולים שבעליהם הוקפצו למילואים או נעדרים, ואפילו נשים מניקות שמציעות סיוע בהנקה לתינוקות שהתייתמו בעוטף.
6 צפייה בגלריה
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
התרמת דם בדיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
תרומות דם תה"ש
תרומות דם תה"ש
תרומות דם תה"ש
(צילום: דוברות תל השומר)
במד"א מבקשים מבעלי כל סוגי הדם, ובעיקר מסוג O להגיע ולתרום דם. במד"א הודו למתנדבים הרבים שהגיעו ותרמו דם להצלת חייהם של הפצועים ומבקשים מהציבור להמשיך ולהתעדכן ברשימת מוקדי התרמות הדם באתר מד"א".
6 צפייה בגלריה
תרומות דם בבית החולים איכילוב
תרומות דם בבית החולים איכילוב
תרומות דם בבית החולים איכילוב. עם ישראל נענה לקריאת המצוקה
(צילום: מוטי קמחי)
מערכת הבריאות ממשיכה לפעול באופן מיוחד לנוכח הפצועים הרבים. בין היתר, בוטלו ניתוחים לא דחופים ופעילות אלקטיבית שתוכננו להתקיים בבתי החולים בטווח של 80 קילומטרים מרצועת עזה, כלומר גם בבתי החולים במרכז. כמו כן, לא יינתן שירות אמבולטורי במרפאות חוץ.
גם המרכז הרפואי הדסה בירושלים הודיע שלא תתקיים פעילות מרפאות ופעילות ניתוחית רגילה בהדסה ובתי החולים יקבלו לטיפולם מקרים דחופים בלבד. יודגש כי בבתי החולים כן תמשך פעילות רפואית דחופה עבור מטופלי דיאליזה, חולים אונקולוגיים, אשפוזי יום, IVF, וניתוחים וצנתורים דחופים. חדרי המיון ממשיכים לפעול כרגיל.
היום לא תתקיים פעילות מרפאות טיפת חלב באזורים שעד 80 ק"מ מרצועת עזה, כלומר בדרום ובמרכז. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ביטל נסיעות לחו"ל של עובדי מערכת הבריאות והורה להחזיר צוותים ששוהים כעת בחו"ל.

הקלות בניפוק תרופות

נקבעו גם הקלות בניפוק תרופות בבתי המרקחת. מטופלים שיידרשו לחידוש מרשם לתרופות כרוניות ולא יהיה בידם מרשם בשל המצב, יוכלו לגשת לבתי מרקחת פרטיים ולבקש את התרופה ללא מרשם מהרוקחים בהתאם לנוהלי משרד הבריאות. לפי הנוהל, הרוקח יהיה רשאי בעת הצורך, בכפוף לנוהל ובהתאם לשיקול דעתו המקצועי, לנפק תכשיר מרשם למטופל ללא צורך במרשם חתום מראש.
בית החולים סורוקה שטיפל מאז אתמול במאות רבות של פצועים זכה לתגבור בצוותי רפואה מבתי חולים אחרים של כללית. התגבור כולל אורתופדים, כירורגים, מרדימים וצוותי סיעוד מבתי החולים של קבוצת כללית בהם: כרמל, העמק, שניידר, בילינסון והשרון, שיצאו לתגבר את הצוותים בסורוקה.

שיחות לתמיכה רגשית

קופות החולים מעניקות מענה טיפולי נוסף לתמיכה רגשית של שלוש שיחות טיפוליות על-ידי אנשי המקצוע. מענה זה ניתן בנוסף למוקדי החירום של קופות החולים שפורסמו.
לתיאום, יש לפנות למספרים הבאים:
כללית - תמיכה נפשית *2708 בשעות 20:00-07:00
לאומית - דרך תלם בשעות 22:00-08:00, קו חירום - 054-9292273, מענה בוואטסאפ - 054-9299973. עוד בלאומית, "תפארת בית חם" בערבית - 04-6111891 (17:00-07:00)
מכבי - דרך תלם בין 22:00-08:00 במוקד *3028
מאוחדת - מוקד ארצי *3833
נוסף לאלו פועלים מוקדי סיוע טלפוניים לפי הפירוט הבא:
כללית פתחה מוקד תמיכה וסיוע נפשי במספר 03-7472010. נורית איתן גוטמן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית הארצית בכללית: "לנוכח האירועים הביטחוניים נפתח קו תמיכה שיספק מענה ראשוני וסיוע להתמודדות עם תחושות חרדה ודחק".
מכבי שירותי בריאות מפעילה קו סיוע מיוחד לתמיכה נפשית המאויש על-ידי עובדות ועובדים סוציאליים. המוקד זמין בטלפון *3555.
מבוטחי לאומית יכולים לקבל סיוע נפשי במוקד אחיות 507*. מוקד לאומית זמין בטלפון 1700507507.
מבוטחי מאוחדת יכולים ליצור קשר עם מוקד *3833.
פורסם לראשונה: 07:36, 08.10.23