בעולם יש מגפה נוספת, שקטה יותר ואלימה לא פחות מהקורונה: מאות מיליוני בני אדם חיים בעולם עם מחלת הסוכרת, הגובה לא רק קורבנות, אלא תחלואה עצומה, נכות ותמותה. בישראל לוקים במחלה מאות אלפי בני אדם, וכמות דומה ככל הנראה כבר נמצאת במצב טרום סוכרתי בלי שהם יודעים זאת.
קראו עוד:
נתוני משרד הבריאות מתפרסמים לרגל יום הסוכרת הבינלאומי, החל היום (א'), ומציגים נתונים מדו"ח הרישום הלאומי לסוכרת שהחל עבודתו ב-2019. על פי אומדנים שונים, הימצאות הסוכרת באוכלוסייה הבוגרת ברחבי העולם כמעט הכפילה את עצמה בעשורים האחרונים, מ-4.7% ב-1980 ל-8.5% ב-2014. מספר האנשים החיים עם סוכרת עלה מ-108 מיליון איש ב-1980 ל-451 מיליון ב-2017, ומשוער כי הוא עשוי להגיע לכ-578 מיליון ב-2030. לפני שנתיים הוערך כי 463 מיליון איש בעולם בגיל 79-20 חולים בסוכרת, כ-9.3% מאוכלוסיית העולם בגיל זה, וכי כ-4.2 מיליון בני אדם מתו מסוכרת ומסיבוכיה.
העלייה הגלובאלית בשיעור הסוכרת נובעת משילוב של עלייה בתוחלת החיים ועלייה בהימצאות גורמי סיכון עיקריים למחלה באוכלוסייה: הרגלי אכילה לקויים, עודף משקל והשמנה והיעדר פעילות גופנית. גם בישראל סוכרת היא בין המחלות הכרוניות השכיחות ביותר.
3 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
ההערכה היא שמאות אלפי ישראלים כבר נמצאים במצב טרום סוכרתי בלי שהם יודעים זאת
(צילום: shutterstock)
ב-2014 הוקם בישראל הרישום הלאומי לסוכרת במרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, בשיתוף קופות החולים. ב-2019 דווחו 550,310 חולי סוכרת בני שנתיים ומעלה המהווים 6.5% מהאוכלוסייה. רוב החולים היו גברים. הנתונים הראו עוד כי מגיל 35 שיעור חולי הסוכרת עולה עד גיל 84, ואחריו ישנה ירידה. שיעור החולים המתגוררים בשכונות בעלות מדד חברתי-כלכלי נמוך ובינוני-נמוך, גבוה יותר לעומת השיעור בשכונות בעלות מדד חברתי-כלכלי בינוני-גבוה וגבוה. על פי הנתונים, שיעור הסוכרת בבני 20 ומעלה בישראל, העומד על 9.7% מהאוכלוסייה, גבוה מהממוצע במדינות אירופה, שם הוא עומד על 6.3%.
כמעט 124 אלף חולים מטופלים באינסולין, והם מהווים כחמישית מכלל החולים. שאר החולים, שאינם מטופלים באינסולין, סובלים כנראה מ"סוכרת סוג 2", סוכרת מבוגרים, שעדיין לא הידרדרה לכדי מצב של הרס בלבלב המייצר אינסולין, ומסתפקים בדיאטה מתאימה ובתרופות דרך הפה.
3 צפייה בגלריה
אינסולין סוכרת
אינסולין סוכרת
כמעט 124 אלף חולים ישראלים מטופלים באינסולין, והם מהווים כחמישית מכלל חולי הסוכרת
(צילום: shutterstock)

בלי סוכרים פשוטים, בלי אלכוהול

סוכרת נחלקת לשני סוגים: סוכרת מסוג 1, הקרויה גם סוכרת נעורים, וסוכרת מסוג 2, הקרויה גם סוכרת מבוגרים. סוכרת נעורים היא מחלה מולדת שבה תוקף הגוף את התאים בלבלב האחראים על ייצור ההורמון אינסולין. האינסולין אחראי על החדרת הסוכר מהדם לתאי הגוף לצורך יצירת אנרגיה. כ-10% מכלל חולי הסוכרת לוקים בסוכרת נעורים, והשאר בסוכרת מבוגרים.
מחלה זו מופיעה לרוב אחרי גיל 40, עקב רגישות מופחתת של הגוף לאינסולין. במצב זה הלבלב מפריש כמויות הולכות ועולות של ההורמון, עד להידלדלות מוחלטת של מאגרי האינסולין. רבים מהחולים הללו נאלצים להזריק אינסולין מדי יום. סוכרת נעורים מופיעה בגיל הילדות, סביב גיל חמש-שבע ובסביבות גיל 14-10. עם זאת, המחלה יכולה להופיע למעשה בכל גיל, גם בתינוקות עד גיל חצי שנה, אז היא מכונה Neonatal ולרוב נובעת בשל מחלה גנטית בלבלב או בפעולת תאי הלבלב המייצרים אינסולין.
יש גנים מסוימים שמעמידים בסיכון לחלות בסוכרת סוג 1, אך העניין הוא יותר מגנטי. ההוכחה לכך היא שאצל תאומים זהים הסיכוי של התאום השני לחלות בסוכרת נעורים הוא רק 50% ולא 100%. על פי ההשערות, קיים גורם נוסף שאליו נחשף החולה לפני פריצת המחלה - ייתכן וירוס. גם ילדים שלא ינקו חלב אם בחודשי חייהם הראשונים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוכרת.
במקרים מסוימים ניתן לחזות את מחלת הסוכרת: כשבמשפחה יש ילד חולה סוכרת, וההורים מודאגים לגבי סיכוי הילדים הנוספים ללקות במחלה, ניתן למדוד אצלם הימצאות נוגדנים נגד תאי בטא, כמו הנוגדן GAD, הנוגדן אנטי אינסולין או נוגדן אנטי-איילט. עם זאת, אין דרך למנוע את התפרצות המחלה.
לסוכרתיים מומלץ להימנע מצריכת סוכרים פשוטים כמו ממתקים העשויים סוכר שולחן או סוכר ענבים. במקום זאת, עדיף לבחור במוצרים בעלי המתקה מלאכותית, עם תו תקן של האגודה הישראלית לסוכרת. לחולי סוכרת מומלץ גם לא לצרוך אלכוהול: הוא מעכב את חילוף החומרים שנועד לשמור על רמת הסוכר בדם, ועלול לגרום לירידה חדה ברמת הסוכר. אם אתם בכל זאת חייבים לשתות, ההמלצה היא להגביל את כמות השתייה, לאכול משהו לפניה, למדוד את רמת הסוכר לעתים קרובות ולשהות בקרבת חברים.
3 צפייה בגלריה
סוכרת גבר חולה סוכרת
סוכרת גבר חולה סוכרת
-10% מכלל חולי הסוכרת לוקים בסוכרת נעורים, והשאר בסוכרת מבוגרים
(אילוסטרציה ShutterStock)

האינסולין: זריקה שמצילה חיים

מאז המצאתה של זריקת האינסולין ניצלו חייהם של מיליוני חולי סוכרת ברחבי העולם, שיכולים היום לקיים אורח חיים תקין. בעבר נהוג היה לתת זריקת אינסולין הקרוי NPH פעמיים ביממה: החומר הגיע לשיאו בתוך שמונה שעות ונעלם תוך 12 עד 18 שעות. הוא נבדל מהאינסולין הרגיל כיוון שהיה מגיע לרמות שיא, בעוד שאינסולין רגיל מופרש בכמות קבועה לאורך היממה. כיום מטופלים החולים באינסולינים לנטוס או לבמיר, המתקרבים לפעולת האינסולין המקורי, ומשך פעילותם מגיע לכ-20 עד 22 שעות.
בתוך כך, מקבלים החולים אינסולין קצר טווח הניתן בזמן הארוחות או לפניהן. בישראל קיימים שלושה סוגים: נובורפיד, ליספרו ואפידרה, הניתנים כרבע שעה לפני הארוחה או במהלכה. אינסולין זה מגיע לשיא השפעתו לאחר כשעה, ופעולתו תמה לאחר כשלוש שעות. בשיטה זו מקבל החולה זריקה אחת או שתיים של אינסולין בבוקר או בערב, ובנוסף אינסולין קצר טווח לארוחות הגדולות - ובסך הכול כחמש-שבע הזרקות ביום.
אפשרות אחרת היא להשתמש במשאבת אינסולין, מתקן המתחבר לגוף באמצעות צינורית שמחליפים בכל שלושה ימים. האינסולין משוחרר אוטומטית על פי תכנות מראש בתוכנית גמישה. בנוסף, בזמן הארוחות ניתן לשחרר עוד אינסולין בלחיצת כפתור. משאבת האינסולין חוללה מהפכה של ממש בטיפול וחוסכת את הזריקות הרבות שעימן החולה צריך להתמודד מדי יום.
החידוש האחרון במשאבות הוא "לבלב מלאכותי" המנטר כל העת את רמות הסוכר בגוף, ללא דקירות מרובות, ומזריק בעצמו את האינסולין הנדרש. במצב כזה החולה נדרש, ליתר ביטחון, לבצע בדיקות סוכר ספורות, רק כדי לוודא שמשאבת האינסולין פועלת כהלכה. המידע מהמשאבה משודר גם לסמארטפון, לבני משפחה קרובים ואפילו לרופא, ועשוי להתריע כשיש תקלה במכשיר, או כשרמות הסוכר נמוכות מאוד או גבוהות, כך שהוא מונע מצבים של סכנת חיים.