הקשר בין מחלות רקע לבין הסיכוי לחלות בקורונה ידוע כבר מאז פרוץ המגפה, ומחקר חדש שנעשה לאחרונה בטקסס שבארצות הברית מחדד את הקשר בין תמותה מקורונה לבין סוכרת: לפי המחקר, 40% מהאמריקנים שמתו מקורונה היו חולי סוכרת, מה שמוכיח שחולי סוכרת צריכים להיזהר במיוחד מפני הדבקה בקורונה.
קראו עוד:
פרופ' אריאל רבל, מנהל תחום רפואה בחברת הביוטכנולוגיה "קדימהסטם", התראיין היום (א') לאולפן ynet והתבקש להתייחס לנתון הזה. "הסוכרת היא בהחלט מגפה עולמית", אמר. "עוד מעט נגיע למצב שאחד מבין עשרה אנשים בעולם יהיה חולה סוכרת. הנתון הזה נכון גם במדינות מתועשות וגם במדינות העולם השלישי, שבהן האחוז של חולי הסוכרת נמצא בסימן עלייה. המחקר שבדק את הקשר בין סוכרת לקורונה נעשה בעיר אל-פאסו שבמדינת טקסס, שם יש אוכלוסייה היספנית גדולה, והחוקרים הופתעו לראות שכמעט מחצית מהמתים מקורונה היו חולי סוכרת.
"במחקר שלהם הם מצטטים ממחקר אחר, שנעשה באיטליה בקרב קבוצה יותר קטנה, וגם שם מספר המתים מקורונה שהיו חולי סוכרת היה כפול לעומת אלו שלא היו חולי סוכרת".
1 צפייה בגלריה
סוכרת גבר חולה סוכרת
סוכרת גבר חולה סוכרת
"המחקר שבדק את הקשר בין סוכרת לקורונה נעשה בעיר אל-פאסו, שם יש אוכלוסייה היספנית גדולה, והחוקרים הופתעו", אומר פרופ' רבל
(אילוסטרציה ShutterStock)
פרופ' רבל הדגיש שרוב חולי הסוכרת שמתו מקורונה היו לא מאוזנים. כשהתבקש להסביר במה מדובר, אמר: "יש מדד שנקרא המוגלובין מסוכרר - כלומר, המוגלובין שנדבק אליו סוכר. מהרגע שההמוגלובין בדם שלנו קשור לסוכר, נוצר קשר שאי אפשר להפריד אותו. רמת ההמוגלובין המסוכרר משקפת את האיזון של חולי סוכרת בשלושת החודשים האחרונים.
"מי שגילה את זה היה יהודי שעבד באיראן ואחר כך בארצות הברית - ד"ר שמואל רבר. הוא גילה את החשיבות של הקשר בין הסוכר להמוגלובין, והנתון הזה מהווה היום את המדד המדויק ביותר לאיזון של חולי הסוכרת. התברר שאחוז המתים מקורונה בקרב חולי הסוכרת הלא מאוזנים - כלומר, אלו שההמוגלובין המסוכרר שלהם היה גבוה - היה הרבה יותר גבוה".
לדברי פרופ' רבל, חברת "קדימהסטם" מפתחת טכניקת ריפוי עבור חולי סוכרת באמצעות תאי לבלב שנבנים מתאי גזי עובריים שנתרמו. "בעתיד נוכל לאזן חולי סוכרת על ידי תאים שמושתלים בגוף האדם", אמר
לדבריו, חברת "קדימהסטם" מפתחת טכניקת ריפוי עבור חולי סוכרת באמצעות תאי לבלב שנבנים מתאי גזי עובריים שנתרמו. "בעתיד נוכל לאזן חולי סוכרת על ידי תאים שמושתלים בגוף האדם", אמר. "זה המחקר שאנחנו עובדים עליו בעשור האחרון".