התקדמות משמעותית בחקר מחלת הפרקינסון: חוקרים בארה"ב מדווחים שהצליחו לפתח בדיקת דם ניסיונית שזיהתה את המחלה הנוירולוגית ההרסנית. הבדיקה מאתרת נזק לתאי העצב הקשורים למחלה ואם מהימנותה תאושר בניסויים עתידיים, היא תאפשר לרופאים לאבחן את המחלה בשלב ראשוני ואולי אף להתחיל לטפל בה מוקדם יותר, לפני שהנזק למערכת העצבים יחמיר. הממצאים דווחו בכתב העת המדעי Science Translational Medicine.
5 צפייה בגלריה
בדיקת דם
בדיקת דם
בדיקת דם. אבחון מוקדם של מחלת הפרקינסון עשוי לסייע לעיכוב הנזק
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
הפיתוח החדש עדיין רחוק שנים מיישום בבני אדם. "נכון להיום מחלת פרקינסון מאובחנת בעיקר על סמך התסמינים, כשלחולים כבר יש נזק נוירולוגי משמעותי", אמרה ראש צוות החוקרים, ד"ר לורי סנדרס, מבית הספר לרפואה דיוק בדורהם, צפון קרוליינה. החוקרים הוסיפו שבדיקת האבחון תהווה התקדמות משמעותית מאוד בחקר ובטיפול במחלה, שפוגעת בכעשרה מיליון איש ברחבי העולם, נתון שהופך אותה למחלה הניוונית העצבית השנייה בשכיחותה, אחרי מחלת האלצהיימר.
5 צפייה בגלריה
תמונת אילוסטרציית תקריב של מוח עם פרקינסון
תמונת אילוסטרציית תקריב של מוח עם פרקינסון
תמונת אילוסטרציית תקריב של מוח עם פרקינסון
(צילום: Shutterstock)
בדיקת הדם החדשה מודדת נזק לחומר התורשתי DNA באברון הקרוי מיטוכונדריה שבתאי הגוף. המיטוכונדריה מייצרת אנרגיה לתפקוד התאים ונזק ל-DNA שבמיטוכונדריה ידוע כקשור למחלת הפרקינסון. הבדיקה הראתה כי קיים נזק גדול יותר בתאי דם של חולים עם פרקינסון בהשוואה לאנשים בריאים. הבדיקה גם מצאה נזק מוגבר ל-DNA אצל אנשים שנושאים מוטציה גנטית LRRK2 שמגבירה את הסיכון למחלת הפרקינסון, גם לפני הופעת תסמיני המחלה.
ד"ר יהונתן ריינר: "בדיקת דם, אם תהיה כזו בעתיד, תאפשר לחולה וליקיריו לדעת מוקדם ולהיערך למחלה, אך כיום אין תרופות שיכולות לעכב את התקדמותה או להוביל לריפוי שלה"
כיום תרופות לפרקינסון מסייעות רק לשלוט בתסמינים. ד"ר סנדרס אמרה שהיא מקווה שיחד עם אבחון מוקדם של המחלה, הבדיקה החדשה תסייע לזהות תרופות שיכולות לעכב או לתקן את הנזק של ה-DNA המיטוכונדריאלי, ואת לזהות את החולים שעליהם ישפיעו התרופות הללו. החוקרים אמרו כי הם מתכננים לבחון בהמשך את הבדיקה גם בדגימות מאנשים שנמצאים בסיכון גבוה ועדיין לא פיתחו את תסמיני המחלה.
"האבחנה היום של פרקינסון מתבססת על הסימפטומים ובדימות באמצעות מיפוי PET CT", מסביר ד"ר יהונתן ריינר, מומחה לנוירולוגיה וחוקר פרקינסון בבית החולים בילינסון, "השילוב של ההדמיה עם הסיפור הקליני מאפשר לנו לבצע אבחנה מיידית. בדיקת דם, אם תהיה כזו בעתיד, תאפשר לחולה וליקיריו לדעת מוקדם ולהיערך למחלה, אך כיום אין תרופות שיכולות לעכב את התקדמותה או להוביל לריפוי שלה".
ד"ר אילנה שלזינגר, מומחית לנוירולוגיה ומנהלת המכון להפרעות תנועה ופרקינסון בבית החולים רמב"ם, מסכימה שבדיקת דם כזו לא תסייע כיום למהלך המחלה: "אין באופק טיפולים רפואיים שמבטיחים לעכב או לרפא, כך שאבחנה מוקדמת לא תעצור את התקדמות הפרקינסון. אבל ידיעת האבחנה חשובה לחולה ולמשפחתו, שרוצים לדעת ולהיערך לטיפול הממושך ולשלבי המחלה".

אבחון מאוחר, יכולות שיקום נמוכות

פרקינסון היא אחת המחלות הנוירולוגיות השכיחות בעולם והקשות ביותר. היא נגרמת מחוסר במעביר העצבי דופמין, בשל התנוונות אזור במוח שנקרא "המוח השחור". המחלה מתאפיינת בנוקשות שרירים, רעד, תנועות איטיות, וקשיים בשיווי משקל ויציבה. תסמינים נוספים כוללים דיכאון ופגיעה בתפקוד המיני.
5 צפייה בגלריה
פרקינסון רעד רעידה
פרקינסון רעד רעידה
כיום תרופות לפרקינסון מסייעות רק לשלוט בתסמינים, כמו הרעד האופייני
(צילום: shutterstock)
המחלה מתקדמת בחמישה שלבים, כאשר אחד הראשונים שבה הוא שינוי עדין במבנה הקול, שלרוב אינו מובחן ביום יום. תסמיני המחלה הבולטים נוטים להופיע כשהמחלה נמצאת כבר בשלב מתקדם, לכן גם האבחון מתבצע כשכ-60% מתאי העצב באזור במוח השולט על הפעילויות המוטוריות כבר הרוסים. לכן, יכולת הטיפול והשיקום נמוכות. הטיפול במחלה כולל בין היתר תרופה המאזנת את רמת הדופמין במוח, פיזיותרפיה ובמקרים קשים ניתוח או טיפולים בגירוי חשמלי למוח.

מייקל ג'יי פוקס וגם יעקב כהן

לפני כחודש וחצי חשף השחקן יעקב כהן ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי הוא מתמודד עם פרקינסון כבר שמונה שנים: "בשנים האחרונות נמנעתי מלפגוש אנשים", סיפר בראיון, "התחמקתי גם מהרבה חברים טובים, שחקנים מהבימה. יצאתי מהבית רק עם המשפחה או כדי לעשות הליכות וספורט. יש לי שני חברים טובים שידעו, וכמובן האחים שלי, הרופאים והצוות הרפואי. אם הייתי מגיע בכל זאת לכל מיני מפגשים, הייתי משתדל להיות במיטבי ולהסתיר.
5 צפייה בגלריה
יעקב כהן
יעקב כהן
נמנע מלפגוש אנשים. יעקב כהן
(צילום: יונתן בלום)
5 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האקדמיה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האקדמיה
מייקל ג'יי פוקס מקבל את פרס הכבוד של האקדמיה לשנת 2022
(צילום: VALERIE MACON / AFP)
"מבחינתי, כל עוד אני יכול להמשיך לשחק, הפרקינסון יישאר בצד", אמר כהן. "כשאני עולה לבמה אני זורק אותו החוצה. אומר לו, אני אחזור אליך כשתיגמר ההצגה או ההופעה, אחרי מחיאות הכפיים. עכשיו אני מנהל את העניינים. שב בצד יפה ותשתוק, יא ליצן אחד. ואז אני מלך, לפחות לשעה וחצי".
מחלת הפרקינסון עלתה לתודעה לאחר שכוכב הטלוויזיה והקולנוע האמריקני מייקל ג'יי פוקס חשף את כי הוא מתמודד איתה. כוכב סרטי "בחזרה לעתיד" חלה בפרקינסון בגיל צעיר, כבר לפני כשלושים שנה. לאחרונה סיפר פוקס בן ה-62 כי המחלה הופכת קשה יותר ויותר: "זה דופק בדלת" אמר פוקס, "אני לא אשקר, כל יום זה נעשה קשוח יותר. לא אגיע לגיל 80".