"חשוב מאוד שקבינט הקורונה יקבל החלטות מהר", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, מי שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא המגפה. "הקורונה נמצאת בהתפרצות, עם הכפלה של מספר המאומתים בערך אחת לשבוע, ואסור לנו לאפשר אובדן שליטה והמשך של ההתפרצות".
קראו עוד:
לדבריו, שיעור המאומתים שמגיע למצב קשה עומד כיום על כ-1.5% בלבד, בעוד לפני החיסונים הוא עמד על 2.5% - "אבל זה עדיין משמעותי", הוא אומר. "אם נגיע ל-3,000 מאומתים ביום - וזה עלול לקרות בעוד כשלושה-ארבעה שבועות אם ההתפרצות תימשך בקצב הנוכחי - שבוע לאחר מכן יהיו 50 חולים קשים חדשים ביום, ושלושה שבועות לאחר מכן נראה הצטברות של כ-700 חולים קשים בבתי החולים. אלו מספרים גבוהים. לא נוכל לתת להם להמשיך לעלות. נצטרך לעצור, ועדיף לעשות את זה מוקדם ככל האפשר".
2 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
מחסנים בני נוער בתל אביב, השבוע. "המטרה המרכזית היא להגביל נוכחות של בלתי מחוסנים במקומות ציבורים, ובפרט במקומות סגורים", אומר פרופ' וקסמן
(צילום: רויטרס)
פרופ' וקסמן הסביר כי הרוב המכריע של הילדים חווה את הקורונה בצורה מאוד קלה, אבל חלקם סובל מתופעות ארוכות טווח. "את התופעות ארוכות הטווח שנגרמות בגלל זן דלתא אנחנו לא מכירים עדיין", אמר. "נכון שמדובר בחלק קטן של הילדים, אבל אם נאפשר הדבקה נרחבת של עשרות ומאות אלפי ילדים, נראה נזקים בריאותיים, שעדיף להימנע מהם. זו סיבה נוספת לכך שחייבים לעצור: אסור לאפשר את התפרצות המגפה".
"את התופעות ארוכות הטווח שנגרמות בגלל זן דלתא אנחנו לא מכירים עדיין. נכון שרק חלק קטן מהילדים סובלים מהן, אבל אם נאפשר הדבקה נרחבת של עשרות ומאות אלפי ילדים, נראה נזקים בריאותיים, שעדיף להימנע מהם"
לדעתו, הצעד הראשון שיש לנקוט הוא הקפדה על עטיית מסכות במקומות סגורים. "חייבים לאכוף את ההנחיה הזו", קובע פרופ' וקסמן. "זה האמצעי הכי יעיל למניעת הדבקה".
הצעד השני הוא חיסון הילדים בני 12 ומעלה. "צריך לקדם את המאמץ הזה במהירות הכי גבוהה שאפשר", הוא אומר.
צעד שלישי הוא אכיפת הבידודים - גם בנתב"ג, בקרב החוזרים מחו"ל, וגם בקרב נדבקים. "הבידודים נאכפים היום בצורה מאוד חלקית", אומר פרופ' וקסמן. "זה מעכב את היכולת לקטוע שרשראות הדבקה, וחייבים לתקן את זה.
"בנוסף לכל אלו, אני חושב שיש מקום להחזיר את התו הירוק. המטרה המרכזית היא להגביל נוכחות של בלתי מחוסנים במקומות ציבורים, ובפרט במקומות סגורים. צריך להחיל את התו הירוק גם על ילדים בני 12 ומעלה, שיכולים ורשאים להתחסן. אם ננקוט את כל הצעדים האלו, יש סיכוי טוב שנוכל לעצור את ההתפרצות בשלב הזה. אם לא נעשה את זה, ניאלץ לעצור אותה אחר כך בצעדים יותר חריפים".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אנג'לה עירוני
ד"ר אנג'לה עירוני
ד"ר אנג'לה עירוני באולפן ynet. "צריך להפסיק לספור מאומתים"
(צילום: משה מזרחי)
ד"ר אנג'לה עירוני, ראש מחוז השרון במכבי שירותי בריאות, התראיינה גם היא לאולפן ynet ואמרה שההתפרצות הנוכחית של הקורונה היא "מגרש משחקים אחר", ולכן יש להתייחס אליה בצורה אחרת. "צריך להפסיק לספור מאומתים ולספור חולים בלבד", אמרה. "יש לנו את החיסונים, והם הביאו אותנו למקום שבו אנחנו יודעים לנהל המחלה, במקום שהיא תנהל אותנו. זה ההבדל בין המצב הנוכחי לגלים הקודמים. לספור חולים – זו הגישה שצריך לאמץ. גם אם המטופל נדבק אחרי שהתחסן, צריך להסתכל אם יש לו תסמינים. לפי הנתונים שלנו במכבי, 98% מהאנשים המאומתים הם ללא תסמינים בכלל".