מצבה של רופאת משפחה, סרבנית חיסוני קורונה, שמאושפזת במצב קשה בבית החולים איכילוב ממשיך להידרדר: הרופאה, בשנות ה-50 לחייה, העובדת במרפאה עצמאית ומעניקה שירותי רפואה לחברי קופת חולים כללית ומכבי, אושפזה לפני ימים אחדים בבית החולים איכילוב, לאחר שמצבה החמיר. בלילה האחרון חלה החמרה במצבה.
בדיקת מטוש אישרה כי מדובר במחלת קורונה. מצבה של הרופאה המשיך, כאמור, להידרדר והיא הועברה ליחידה לטיפול נמרץ קורונה, כשהיא מונשמת ומורדמת. גורמים בכירים במערכת הרפואית סיפרו ל-ynet כי הרופאה סירבה להתחסן נגד קורונה, ובעבר הביעה התנגדות לחיסונים. במשרד הבריאות ערכו חקירות אפידמיולוגיות מחשש כי חשפה הורים וילדיהם אותם בדקה – לנגיף.
2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
הרופאה סירבה להתחסן
(צילום: AFP)
בקופות החולים כללית ומכבי, עמם עובדת רופאת הילדים, סירבו למסור פרטים נוספים על הרופאה. משרד הבריאות טרם הגיב לפניית ynet.

"אם אתה לא מתחסן – אל תלך לציבור"

"המקרה הזה משקף את המתח שקיים בין הזכות לאוטונומיה והזכות על גופי להתחסן או לא, לבין הזכות לשמור על בריאות הציבור", אומר הפרופ' אבינועם רכס, מומחה לנוירולוגיה ולשעבר ראש הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, "אם אני מעשן בבית שלי זה עניין שלי. אבל אם אני מעשן במקום ציבורי – אני מסכן אחרים. וכפי שלא נאשר לאדם שהשתכר לעלות על כביש, הרי שאם אתה לא מתחסן, אל תצא ותסכן אחרים".
פרופ' אבינועם רכס, לשעבר ראש הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית: "אסור לכפות חיסון לא על רופאים ולא על כל מגזר אחר, אבל אם אתה לא מתחסן – אל תלך לציבור"
הוא מוסיף: "אי אפשר לכפות על הרופאים בכוח או באמצעים דרקוניים להתחסן, זה צריך לבוא מתוך הכרה של השליחות המקצועית שלנו הרופאים, אבל מצד שני אי אפשר לסכן אחרים. כשאנחנו מדברים על מחלה שיש בה תמותה נרחבת והשלכות ציבוריות כל כך רבות, צריך לשקול מחדש איפה עובר שיווי המשקל הזה. אסור לכפות חיסון, לא על רופאים ולא על כל מגזר אחר, אבל אם אתה לא מתחסן – אל תלך לציבור".

אין חובה לצוותים רפואיים להתחסן

נכון להיום, משרד הבריאות אינו מחייב רופאים ואנשי צוות רפואי להתחסן נגד קורונה. הנהלות קופות החולים ובתי החולים פונים מעת לעת לצוותים הרפואיים בבקשה להתחסן, אולם אין חובה עליהם להתחסן.
יוצא דופן בעניין זה הוא מנהל ביה"ס הדסה, הפרופ' רוטשטיין, שכבר בעבר אסר על צוותים רפואיים המסרבים להתחסן לקורונה – לעבוד במחלקות פרונטליות בהן מתבצע הטיפול בחולים.
2 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
כשליש מבני הנוער בגילאי 12 ומעלה, התחסנו במנה הראשונה
ובתוך כך, עד כה, התחסנו במנה ראשונה כשליש מבני הנוער בגילאי 12 ומעלה. מגן דוד אדום החל להפעיל מאתמול מרכזי התחסנות רבים הפתוחים לבני נוער מהשעה 16:00 ועד שעות הערב המאוחרות.
היום (ג') בצהריים העביר מרכז הלוגיסטיקה של חברת טבע משלוח חיסונים שתוקפם עומד לפוג, לדרום קוריאה, כחלק מהסכם בו דרום קוריאה תעשה שימוש מיידי בחיסונים, ותעביר לישראל בתמורה כמות זהה של חיסונים ברי תוקף בעוד מספר חודשים.
החל מה-10 ביולי לא יוכלו עוד להתחסן מי שטרם קיבל את המנה הראשונה, זאת משום שתוקפם של החיסונים יפוג. ראש הממשלה בנט שוחח בנושא עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלה, בניסיונות לרכוש חיסונים נוספים לישראל.