ט"ו בשבט הגיע וזו הזדמנות נהדרת להודות לטבע על יצירותיו הצבעוניות המופלאות, להודות לכל הצמחים שמניבים לנו את הממתקים של הטבע - פירות מתוקים ומזינים, עשירים בסיבים, בוויטמינים ומינרלים. בימי קדם תהליך ייבוש הפירות נועד לאפשר את נשיאתם ושמירתם למשך ימים ארוכים כשהם עדיין ראויים למאכל. וגם אז, הייבוש נעשה באמצעות השמש בלבד וללא תוספים וחומרים משמרים. היום יש מקררים והיומיום שלנו אינו כולל מסעות ארוכים בתנאי שטח (אלא אם יצאנו לטיול), אז למה אנחנו ממשיכים לחגוג עם הוורסיה המצומקת והמעובדת של יצירת האומנות הזו?
קראו עוד:
בתהליך הייבוש מוצאים מהפרי את כל הנוזלים, עד איבוד של פי חמישה מנפחו. בדרך, אנחנו גם מאבדים מספר ויטמינים מסיסים במים, וביניהם מלך הוויטמינים של הפירות - ויטמין סי. אנחנו מקבלים את אותו פרי, קטן יותר ומצומק, ולכן – עם צפיפות קלורית גבוהה יותר וכמובן יותר סוכר ביחס למשקל הפרי: חופן פירות יבשים מסוגים שונים מכיל בין 200 ל-300 קלוריות וכעשר כפיות סוכר!
4 צפייה בגלריה
פירות יבשים
פירות יבשים
חופן פירות יבשים מסוגים שונים מכיל בין 200 ל-300 קלוריות וכעשר כפיות סוכר
(צילום: shutterstock)
בעוד שבעבר, הייבוש נעשה באמצעות השמש בלבד וללא תוספים, תהליך הייבוש התעשייתי היום כולל תהליכים וחומרים לשימור הצבע ולהארכת חיי מדף, אשר הופכים את הפרי המיובש לשמור ויפה, אך לבריא הרבה פחות.
כך, מוסיפים לחלק מהפירות היבשים גופרית דו-חמצנית או תחמוצת גופרתית (סולפיטים - סימונה במזון הוא E220) שמשמשת כחומר שימור. מחקרים מצאו קשר בינה לבין בעיות שונות בדרכי הנשימה ותגובות אלרגיות בעור ובמערכת העיכול. בעיקר נצפו תגובות אלרגיות אצל אנשים הסובלים מאסתמה ובעיות בדרכי הנשימה.
לעיתים רבות מוסיפים גם צבעי מאכל לנראות יפה, חומרי זיגוג לפרי מבריק וזוהר וכמובן חומרי המתקה (סוכרים מוספים) להדגשת הטעם המתוק.
אז איך שומרים על מסורת החג וגם על הבריאות? ניתן למצוא פירות יבשים טבעיים, אשר אינם כוללים את כל התוספות המיותרות הללו. תמרים למשל, עוברים תמיד ייבוש טבעי וללא תוספים ולכן הם תמיד אופציה נפלאה. באשר לפירות האחרים - צריך פשוט לחפש אחר התווית: "פרי אורגני".
פירות מיובשים אורגניים עוברים לרוב ייבוש בשמש על גבי יריעות, ללא תוספת חומרים ולכן הפרי ייראה מעט פחות אטרקטיבי וכנראה יחזיק מעמד מספר מצומצם יותר של ימים, אך מדובר בבחירה בריאה יותר בריאה ולכן כדאי להעדיפה. יש לציין שלרוב, האופציה האורגנית יקרה יותר ופחות נגישה וחבל שכך. כדאי גם לחפש על האריזה את הכיתוב: "ללא תוספת סוכר", כיוון שלרוב, ברירת המחדל היא פרי בתוספת סוכר.

למה בכל זאת כדאי לגוון לעיתים עם פרי מיובש?

  • מכיל יותר סיבים יחסית למשקלו לעומת הפרי הטבעי.
  • מכיל כמות יפה של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים לגוף, כגון סידן, ברזל, אשלגן, ויטמין K, מגנזיום, ויטמין A וויטמינים מקבוצת B.
  • בזכות כמות הסיבים היפה שבו, הוא משביע מאוד ומספק לנו את הצורך במתוק.
  • נוח לנשיאה ונותן מענה ב"רגעים קשים", בין הארוחות.
  • מקור מצוין לאנרגיה זמינה לספורטאים לפני אימון.
4 צפייה בגלריה
תמרים. ייבוש טבעי ובלי תוספת סוכר
תמרים. ייבוש טבעי ובלי תוספת סוכר
תמרים. ייבוש טבעי ובלי תוספת סוכר
(צילום: יח"צ)

מה כדאי ומה מומלץ פחות?

  1. תמרים מיובשים אינם עוברים תהליך ייבוש תעשייתי, אלא תמיד ייבוש טבעי, ולכן הם תמיד אופציה נפלאה.
  2. למרות הפיתוי, אל תבחרו בפירות יבשים מבריקים ומנצנצים שנראים כמו סוכריה צבעונית. חשוב לזכור שלא סתם הם נראים כך וסביר שהעמיסו עליהם חומרי זיגוג.
  3. מסיבות היגייניות, עדיף לקנות פירות ארוזים ולא בתפזורת (כשכל העוברים והשבים שחשקה נפשם דוגמים אותם בידיים חשופות)
  4. אכילה של פרי מיובש עם שקד או אגוז טבעי עדיפה למרות התוספת הקלורית, מכיוון שהשומן שבאגוזים ובשקדים מאט וממתן את עליית רמות הסוכר בדם כתוצאה מאכילת הפרי המיובש, וכך תורם לתחושת שובע לאורך זמן.
  5. בננות מיובשות הן למעשה צ'יפס בננות: מדובר בבננה מטוגנת בשמן, חגיגה טעימה ומתפצחת של שומן וקלוריות שקשה להפסיק לאכול. עצה שלי: אל תתחילו.
  6. ניתן לשלב את הפירות היבשים בכמות קטנה כקינוח או כנשנוש בין הארוחות.
4 צפייה בגלריה
בזכות נוגדי החמצון, הוויטמינים והברזל
בזכות נוגדי החמצון, הוויטמינים והברזל
בזכות נוגדי החמצון, הוויטמינים והברזל
(צילום: shutterstock)

פירות מיובשים: מה הם מכילים?

  • משמשים מיובשים: משמש אחד מכיל כ-15 קלוריות ועשיר בוויטמין K, בטא קרוטן וברזל. כדאי להימנע מאלו שצבעם כתום זוהר.
  • תאנים מיובשות: תאנה אחת מכילה כ-20 קלוריות ועשירה בסידן ובוויטמין K.
  • צימוקים (ענבים מיובשים): כפית צימוקים מכילה כ-25 קלוריות. עשירים בוויטמין B6, ויטמין K, ברזל ובפנולים (נוגדי חמצון)
  • חרובים: חרוב אחד מכיל כ-45 קלוריות. ניתן לצרוך אותם גם כאבקה ולהוסיפה למשקאות חמים ולמאפים מתוקים. החרובים עשירים בסידן, מגנזיום ובוויטמין K
  • פפאיה ואננס מיובשים: לרוב מצופים בסוכר! כדאי לשים לב לאבקה הלבנה העוטפת אותם. חתיכה אחת מכילה כ-50 קלוריות. שניהם עשירים בוויטמין K. הפפאיה עשירה בבטא קרוטן, בסידן ובברזל, והאננס עשיר במנגן.
  • חמוציות: לרוב מכילות תוספת סוכר או תוספת של רכז פרי שגם הוא למעשה תוספת של סוכר. ברוב במקרים החמוציות מיובשות באופן טבעי ללא חומרי שימור וצבע. עשירות מאוד בנוגדי חמצון ובעיקר באנטוציאנינים.
  • שזיפים מיובשים: שזיף מיובש אחד מכיל כ-25 קלוריות. השזיפים עשירים מאוד בנוגדי חמצון ובמגנזיום. בזכות תכולת הסורביטול הטבעי והתרכובות הפנוליות, השזיפים המיובשים מסייעים בטיפול בעצירות.
  • תמרים מיובשות: ישנם זנים רבים ומגוונים. כולם מיובשים באופן טבעי ללא תיסוף של חומרים ותהליכים כימיים ובכך יתרונם. עשירים בסידן, מגנזיום, חומצה פולית , זרחן ואשלגן.
ואפשר גם לייבש פירות בבית בקלות – את עודפי הפירות לפרוס לפרוסות ולהניח בין שתי רשתות ברזל צפופות (על מנת למנוע כניסת חרקים) בשמש למספר ימים.
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית