במשך חודשים רבים סבל ילד על הרצף האוטיסטי מכאב שיניים עז. באחרונה הגיעו איתו הוריו לטיפול בבית חולים. "אתם בטוחים שהתור נקבע להיום?" נשאלו ההורים. "בוודאי, התור נקבע ל־1 בפברואר", ענו. התשובה שקיבלו הממה אותם: "אכן, אבל מדובר על פברואר 2023".
1 צפייה בגלריה
אוטיזם שיניים
אוטיזם שיניים
לחכות לתור יותר משנה. נועליה האובן ובתה
זה איננו המקרה היחיד, אלא בעיה קשה שאיתה מתמודדים ילדים רבים על הרצף האוטיסטי והוריהם. הסיבה לתורים הבלתי נסבלים: ילדים על הרצף האוטיסטי נזקקים להרדמה מלאה במהלך טיפול השיניים, ומספר המרפאות שמעניקות שירות זה הוא מצומצם.
קראו עוד:
גל צוובנר, מנהלת המרכזים למשפחה של אלוט, מסבירה כי טיפול השיניים, שממנו חוששים רבים מאוד באוכלוסייה, מפחיד הרבה יותר את הילדים על הרצף האוטיסטי. "הפרוצדורה נחווית כמשהו מאוד כואב וחודרני. לעיתים מדובר על ילדים שלא יודעים לדבר ופעולות כאלו יכולות להוציא מהם התקפי זעם ואלימות. לכן בלתי אפשרי לטפל בהם בלי הרדמה מלאה. הורים מחכים לעתים שנה שלמה".
צוובנר הוסיפה: "האופציות הן מעטות. אי אפשר להרדים בכל מרפאה. פונות אלינו משפחות מיואשות ומתוסכלות. לא הגיוני שילד מחכה שנה. זה פוגע באיכות החיים שלו ושל משפחתו".
נועליה האובן מאפרת, אמא לשתי ילדות על הרצף האוטיסטי, חיכתה גם היא כשנה בתור עבור בתה מעיין. "לילדים על הקשת האוטיסטית יש התנגדות לבדיקה. כשניסינו לעשות בדיקה לבת שלי ראו שהיה חור. שלחו אותנו לטיפול תחת טשטוש אבל זה לא עבד וזו הייתה קטסטרופה. היא בעטה, צרחה ונשכה. בהמשך השגנו תור להרדמה וחיכינו 10 חודשים בשביל סתימה פשוטה. המדינה לא רואה את הילדים שלנו ובקופת החולים בכל פעם שאני צריכה הפנייה בשביל לקחת את הילדה להרדמה זה סיוט. לא כתוב בתיק שלה שהיא על הרצף ואתה כל הזמן נלחם בביורוקרטיה".
ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה, אך יש לציין כי היצע טיפולי השיניים הציבוריים הוא מצומצם וכי טיפולים בהרדמה נעשים בעיקר בבתי החולים הגדולים.
"מצוקת התורים בנושא זה מוכרת לנו", אומרים במרכז הרפואי שיבא שמספק את הטיפולים הללו. "מתוקף תפקידנו הלאומי הוחלט על הקצאת משאבים ותוספת ימי טיפול מתוך הבנה שבידינו אחריות לתת פתרון מערכתי שלא ניתן בשום מקום אחר ולסייע להקל על המטופלים באשר הם".
גם בהדסה עין כרם מספרים על המצוקה הקשה: "מינימום ההמתנה הוא 10 חודשים, כאשר התהליך מתבצע בחדרי הניתוח”.