"יש ירידה במספר החולים קשה שמאושפזים בבתי החולים, וזו בשורה מאוד טובה", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "זה בא יחד עם ירידה במקדם ההדבקה. עם זאת, הסיפור עוד לא מאחורינו. לצד חולי הקורונה יש גם חולים רגילים, שהטיפול בהם נפגע. אנחנו חייבים למצוא דרך לטפל בהם. מערכת הבריאות עדיין בתת-משאבים ובעומס גדול מאוד".
קראו עוד:
פרופ' אפק הדגיש שהעומס לא מאפיין את בתי החולים בלבד אלא את מערכת הבריאות כולה, כולל מרפאות קופות החולים בקהילה. "בגלל שמיכת התקציב המאוד צרה, נוצר מצב שקופות החולים ובתי החולים נאבקים אלה באלה על המשאבים", הוא אומר. "במקום לעבוד יחד לטובת המטופלים שלנו, משסים אותנו זה בזה. מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם, אבל זו מערכת שאין לה עתודות, שנדרשת לטפל גם וגם וגם, שלא נותנים לה משאבים - והחולים משלמים את המחיר. יש תורים ארוכים גם לרפואת מומחים וגם לרפואת משפחה. מחכים שמונה חודשים. זה לא סביר במדינה כמו ישראל. הלב שלי נקרע לבקשות החולים להקדמת התור, למצוא להם מקום, כשאין לנו איך לעשות את זה.
"במקום לעבוד יחד לטובת המטופלים שלנו, משסים אותנו זה בזה. מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם, אבל זו מערכת שאין לה עתודות, שנדרשת לטפל גם וגם וגם, שלא נותנים לה משאבים - והחולים משלמים את המחיר"
"ליבי יוצא לאזרחי מדינת ישראל. מגיע להם הרבה יותר. אנחנו לא יודעים אפילו איך להתחיל להתגבר על הפער שנוצר בתוך המערכת. אני קורא כאן לממשלה: שימו את מערכת הבריאות בראש סולם העדיפויות שלכם, תנו לנו תקציבים. נעשה את זה הכי יעיל והכי טוב בעולם".
1 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי שיבא תל השומר
המרכז הרפואי שיבא תל השומר
חדר המיון בשיבא. "אין אצלנו דבר כזה קריסה", אומר פרופ' אפק. "מה, אני אסגור את המיון?"
(צילום: יריב כץ)
פרופ' אפק הוסיף שלמרות העומס, המערכת ממשיכה לתפקד. "אין אצלנו דבר כזה, קריסה", אמר. "מה, אני אסגור את המיון? אנחנו נעשה הכול כדי לטפל בכולם הכי טוב שאנו יכולים, אבל אם אחות אחת אצלי צריכה לטפל ב-14 חולים במקום בשישה-שבעה, יש מישהו שלא מבין את המשמעות של זה? אם התורים לרפואת המשפחה בקופות החולים יכולים להגיע לשבועות ואפילו ליותר מחודש - מישהו לא מבין שזה גורם נזק לאנשים? למה איבדנו את החמלה? איפה החמלה כלפי אותם חולים, ההורים של כולנו, שהקימו עבורנו את המדינה? זה לא משהו שצריך לטפל בו? יש פגיעה משמעותית ביכולת הטיפול שלנו, בסטנדרט הטיפול".
"אם אחות אחת אצלי צריכה לטפל ב-14 חולים במקום בשישה-שבעה, יש מישהו שלא מבין את המשמעות של זה? אם התורים לרפואת המשפחה בקופות החולים יכולים להגיע לשבועות ואפילו מעל חודש - מישהו לא מבין שזה גורם נזק לאנשים? למה איבדנו את החמלה?"
בסוף הריאיון התבקש פרופ' אפק להתייחס למחלימי האומיקרון בישראל, שחלקם סבורים שיש להם הגנה מפני הדבקה נוספת וחשים שאננות מסוימת. "הווירוס הזה מוכיח לנו שאנחנו כל פעם טועים מחדש", אמר. "אני בטוח שאני לא יודע. אבל צריך להיות הוגנים ולומר שהמחלימים מהאומיקרון מוגנים כנראה מפני הווריאנטים האחרים, לפחות ברמה החלקית, ובוודאי מפני מחלה קשה. לכן אני מאמין שהתקופה הקרובה תהיה רגועה יחסית מבחינת הקורונה, אבל זו לא סיבה לא להתחסן. החיסון הוא אחד הדברים שייצרו לנו יכולת להגן על עצמנו, בוודאי מפני מחלות קשות".