ידידו הטוב של האדם עשוי גם להציל את חייו: היום (ו') מצוין יום הכלב הבינלאומי, וזו הזדמנות להזכיר שהכלב לא רק מעניק אהבה אינסופית לאדם, אלא גם מונע מחלות, משפר את מצב בריאות הנפש ואפילו יכול להציל חיים.
קראו עוד:
על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל רשומים כחצי מיליון בעלי כלבים, כשבשנה שעברה נוספו כ-32 אלף כלבים חדשים. גזע הכלבים הפופולרי בארץ הוא השיצו, ואחריו הרועה הגרמני, הפקינז, הפומרניין והלברדור. העיר שבה יש הכי הרבה בעלי כלבים היא תל אביב: ב-2020 נרשמו בה כ-40 אלף כלבים. אחריה נמצאות ראשון לציון, חיפה, באר שבע וירושלים. כמויות הכלבים המעטות ביותר נמצאות ביישובים ניר עוז וביתר עילית. שלוש הערים העיקריות שבהן יש בבית יותר מכלב אחד - תל אביב, באר שבע וראשון לציון.
אז איך ההולכים על ארבע יכולים לשמור על הבריאות שלכם? הנה כמה נתונים שאולי יגרמו לכם לאמץ כלב.
4 צפייה בגלריה
כלב
כלב
בשנים האחרונות יש דיווחים רבים על יכולת ההרחה המופלאה של הכלבים, שמשמשת לגילוי סמים, לאיתור נעדרים - וגם לאבחון מוקדם של מחלות
(צילום: shutterstock)

סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם

מחקר ענק בשוודיה, שבו השתתפו 3.4 מיליון איש בני 40 עד 80, הראה סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם בקרב בעלי כלבים. המחקר, שפורסם בכתב העת Scientific Reports, מצא שכלב עשוי להגן על בעליו מפני מחלות לב וכלי דם מפני שהבעלים שומרים על איכות חיים וחיי חברה פעילים ומשום שהכלב משנה את אוכלוסיית החיידקים בסביבת האדם.
החוקרים העריכו כי כלב משפיע על המיקרוביום של בעליו משום שהוא משנה את הרכב הלכלוך בסביבת הבית וחושף את בני האדם לחיידקים שבהם לא נתקלו קודם לכן. לדברי החוקרים, ההגנה הטובה ביותר נמצאה אצל בעלי כלבים שחיים בגפם. "התוצאות הראו כי בעלי כלבים החיים לבד היו בסיכון נמוך ב-33% למוות ובסיכון נמוך ב-11% ללקות בהתקף לב בהשוואה לאנשים בודדים שאינם מגדלים כלב", אמר ראש צוות החוקרים, ד"ר מווניה מובנגה מאוניברסיטת אופסלה.
החוקרים גם מצאו כי המשתתפים במחקר שגידלו כלבי ציד - למשל כלבי גישוש, טריירים או רטריברים - היו בסיכון התמותה הנמוך ביותר ממחלות לב וכלי דם.
הכלבים שעוזרים לחולי דמנציה ואלצהיימר נושאים עליהם מערכת ניווט, ובאמצעות רטט מחזירים את החולה לביתו ואף יודעים ללחוץ על כפתור מצוקה במצב מסכן חיים
במחקר שנערך ביפן ושפורסם ב-2012 נמצא כי תושבי טוקיו שגידלו חיית מחמד היו בעלי קצב לב שמותאם יותר לדרישות הגוף ולפעילות המתבצעת. לדעת החוקרים, יכולת התאמתו של קצב הלב לפעילות מפחיתה את הסיכון לתמותה ממחלות לב ולקבלת התקף לב.
4 צפייה בגלריה
על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל רשומים כחצי מיליון בעלי כלבים, כשבשנה שעברה נוספו כ-32 אלף כלבים חדשים
על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל רשומים כחצי מיליון בעלי כלבים, כשבשנה שעברה נוספו כ-32 אלף כלבים חדשים
על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל רשומים כחצי מיליון בעלי כלבים, כשבשנה שעברה נוספו כ-32 אלף כלבים חדשים
(צילום: shutterstock)

יותר פעילות גופנית

מחקרים רבים גילו את מה שבעלי כלבים יודעים מזמן: גידול הכלב והורדתו לטיולים גורמים לבעלים לבצע פעילות גופנית. אחד המחקרים, שפורסם בכתב העת Central Public Health, העלה שקשישים המגדלים כלב ממלאים בטיולים היומיים את מכסת הפעילות הגופנית המומלצת להם: החוקרים מצאו שאלה שגידלו כלבים הלכו מדי יום 21 דקות יותר מאלה שלא גידלו כלבים, ובסך השבועי, 147 דקות יותר - כמעט כמו פרק הזמן המומלץ לפעילות גופנית שבועית לקשישים, שעומד על 150 דקות.
מחקר נוסף, שנערך בבריטניה וכלל 5,000 איש, בהם 3,000 בעלי כלבים, מצא כי האחרונים מוציאים את חיית המחמד שלהם מהבית פעמיים ביום, ל-24 דקות בכל פעם, ובסך הכול - חמש שעות ו-36 דקות בשבוע. בנוסף, הם יוצאים עם כלבם לשלושה טיולים ארוכים מדי שבוע ומוסיפים בכך לחשבון שעתיים ו-33 דקות. לעומתם, אנשים ללא כלב מבצעים רק שעה ו-20 דקות שבועיות של פעילות גופנית בממוצע. 47% מנטולי הכלבים הודו שהם לא מבצעים שום פעילות גופנית.
4 צפייה בגלריה
כלב כלבים טיול קשיש קשישים זקן זקנים גיל הזהב
כלב כלבים טיול קשיש קשישים זקן זקנים גיל הזהב
אחד המחקרים קבע: קשישים המגדלים כלב ממלאים בטיולים היומיים את מכסת הפעילות הגופנית המומלצת להם
(צילום: shutterstock)

סיוע לחולי דמנציה ואלצהיימר

במדינות רבות, ולאחרונה גם בישראל, מאמנים כלבים לסיוע לחולים הסובלים מדמנציה ומאלצהיימר ולבעלי מוגבלויות שונות. בשונה מכלבי נחייה, המסייעים לעיוור לזהות מכשולים וסיטואציות מסוכנות, הכלבים שעוזרים לחולי דמנציה מספקים לחולים מגוון של שירותים מורכבים. מדובר בכלבי רועים מסוג קולי, שמקבלים יכולות לזהות מצבי מצוקה, להחזיר את החולה למקום מבטחים ולדאוג לו. הכלבים נושאים עליהם מערכת ניווט, ובאמצעות רטט מחזירים את החולה לביתו ואף יודעים ללחוץ על כפתור מצוקה במצב מסכן חיים.
תקופת ההכשרה של הכלבים נמשכת כשנתיים בממוצע. בשלב הראשון הגור שוהה אצל משפחה אומנת, שם הוא לומד הרגלים חדשים. בהמשך מגיעה תקופת האילוף, שבה הכלב לומד את התגובות הקלאסיות של חולי דמנציה. בסיום התהליך עובר לגור עם חולה מסוים.
4 צפייה בגלריה
במדינות רבות, ולאחרונה גם בישראל, מאמנים כלבים לסיוע לחולים הסובלים מבעיות זיכרון
במדינות רבות, ולאחרונה גם בישראל, מאמנים כלבים לסיוע לחולים הסובלים מבעיות זיכרון
במדינות רבות, ולאחרונה גם בישראל, מאמנים כלבים לסיוע לחולים הסובלים מבעיות זיכרון
(צילום: shutterstock)

סיכון נמוך לאלרגיות ולמחלות דלקתיות

מחקרים אחדים מצאו קשר בין גידול כלבים לסיכון נמוך ללקות באלרגיות ובמחלות דלקתיות כרוניות. אחד המחקרים בנושא, שנערך במרכז הרפואי הר סיני שבניו יורק, מצא שאנשים שגידלו כלבים היו בסיכון מופחת ללקות במחלת המעי הדלקתית קרוהן. המחקר כלל 4,289 איש, ועלה ממנו כי אנשים שגדלו בסביבת כלב בין גיל שנתיים לארבע, הראו רמות נמוכות יותר של סימנים מקדימים של מחלת קרוהן בבדיקותיהם וכן שינוי בהרכב המיקרוביום במעי.
היו גם מחקרים רבים שהראו קשר בין סיכון מופחת לאלרגיות לבין גדילה בסביבת בעלי חיים. באחד המחקרים, שנערך בשוודיה, נחקרו 1,200 ילדים בני שבע עד תשע, ועלה ממנו כי ילדים שגדלו ללא חיות מחמד היו בסיכון גבוה ב-49% ללקות בנזלת אלרגית או באסתמה. החוקרים אמרו כי המחקר שלהם תואם את ההערכה שחשיפה חוזרת ונשנית למחוללי אלרגיה, כמו פרוות בעלי חיים וחיידקים ונגיפים שנמצאים עליהם, מפחיתה את הסיכון לפתח אלרגיה.

הגנה על נפגעות תקיפה מינית

פרויקט "הכלבים של מיכל סלה" הניב את אחת היוזמות החשובות להגנה על נפגעות תקיפה מינית: הכשרת כלבי תקיפה להגנה על נשים מגברים אלימים. במסגרת הפרויקט כבר הוכשרו מספר כלבים המלווים נשים שחוו אלימות ומאפשרים להן להמשיך בשגרת החיים עם תחושת ביטחון.
מתברר שהכלב מעניק לאישה המאוימת לא רק ביטחון אלא גם ריפוי מטראומה, שיפור הבריאות הנפשית והרגשה שביכולתה לשלוט על חייה ועל חיי ילדיה. אילוף כל כלב נמשך כשלושה חודשים, והכלבים מצוותים לנשים המוכרות לרשויות כנמצאות ברמת סיכון גבוהה מצד בן הזוג לשעבר.

שיפור המצב הנפשי

גידול חיית מחמד דורש מאמץ והשקעה, אבל מתברר שזה משתלם גם בהיבט הנפשי: הספרות הרפואית מלאה דיווחים ומחקרים על תרומת הכלב למצבו הנפשי של האדם ולהפחתת בדידותו.
אחת ההוכחות המובהקות לעוצמתו של הכלב בסיוע הנפשי למטופל, נמצאת בקרב נפגעי פוסט טראומה. לא בכדי מעניק משרד הביטחון לנפגעים מסוימים, כחלק מהליך השיקום, כלבי שירות במטרה לסייע להם בהתמודדות עם תסמיני הפוסט טראומה בכל שעות היום.
מדובר בכלבים מיוחדים שעוברים תהליך אימון והכשרה כדי להתריע על עלייה ברמת החרדה, להציע התנהגות מנחמת בעת התקף או פלאשבק, להעיר מסיוטי לילה, לספק נקודות לחץ לאחר התקף כדי לסייע בהסדרת הדופק והנשימה, ולהוביל את המטופל למקום שקט ובטוח במקרה של התקף במרחב הציבורי.

בעתיד: הכלבים יריחו ויאבחנו מחלות

בשנים האחרונות יש דיווחים רבים על יכולת ההרחה המופלאה של הכלבים, שמשמשת לגילוי סמים, לאיתור נעדרים - וגם לאבחון מוקדם של מחלות, כולל סרטן. המחקרים עדיין בראשיתם, אבל ההוכחות ליכולת ההרחה המדויקת של הכלבים מתרבות.
באחד המחקרים, שנערך בארצות הברית לפני כ-15 שנים, הצליחו כלבים לאבחן בדיוק רב שלבים מוקדמים של סרטן המעי הגס בדגימות נשימה וצואה של חולים. במחקר, שנמשך מספר חודשים, נאספו 74 דגימות מ-48 חולי סרטן המעי בשלבים שונים של המחלה ומ-258 אנשים שאינם חולי סרטן. הדגימות כללו מכלים ובהם אוויר שנשפו החולים לתוכם, וכן דגימות צואה. במחצית מהדגימות אובחנו פוליפים במעי הגס - גידולים העלולים להתפתח לסרטן. גידולים אלה מתגלים לרוב בקולונוסקופיה, ומסירים אותם בהקדם, לפני שהם הופכים לגידול סרטני.
הכלבים הצליחו לזהות אילו דגימות שייכות לחולים, ואילו לא: ב-33 מ-36 דגימות הנשיפה וב-37 מ-38 דגימות הצואה אבחנו הכלבים סרטן בשלבים מוקדמים. שיעור הדיוק הגיע ל-95% מבדיקות הנשיפה ול-98% מבדיקות הצואה
מהמחקר עלה כי הכלבים הצליחו לזהות אילו דגימות שייכות לחולים, ואילו לא: ב-33 מ-36 דגימות הנשיפה וב-37 מ-38 דגימות הצואה אבחנו הכלבים סרטן בשלבים מוקדמים. שיעור הדיוק הגיע ל-95% מבדיקות הנשיפה ול-98% מבדיקות הצואה.
ארגונים רבים בעולם מכשירים כלבים להרחת מחלות כרוניות. אף שהכלבים אינם מאבחנים את סוג המחלה, הם חשים שמשהו אינו כשורה. אחת הכלבות הידועות בתחום היא כלבה אנגלית המכונה דייזי, שהצליחה להריח 6,500 דגימות ולאבחן נכונה 500 מקרי סרטן. היא גם הריחה סרטן שד בבעליה והצילה את חייה.