רופאי משפחה נוטים לתת עצות שטחיות שאינן מועילות לירידה במשקל: כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוקספורד ושממצאיו פורסמו עכשיו. מהמחקר עולה, בין היתר, כי חלק מהעצות שניתנו למטופלים אף עלולות להזיק להם במאמציהם להשיל ממשקלם.
קראו עוד:
במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Family Practice, ניתחו החוקרים הקלטות של 159 שיחות בין רופאי משפחה לבין מטופלים הסובלים מהשמנת יתר. הם מצאו, בין היתר, שהרופאים הסתפקו בהנחיות כלליות כמו, "שנו את התזונה ועשו ספורט". מהמחקר עולה כי רק כ-20 אחוז מהעצות של הרופאים נמצאו יעילות באמת בכל הנוגע להרזיה והסבירו כיצד בדיוק להשיג את השינוי המיוחל ואף ולשמור עליו לאורך זמן.
1 צפייה בגלריה
רופא משפחה ודיאטה
רופא משפחה ודיאטה
רק כ-20 אחוז מהעצות של הרופאים נמצאו יעילות
(צילום: shutterstock)
לדברי החוקרים, "הניתוח שלנו הראה שרופאי המשפחה לרוב אינם מספקים עצות מועילות, ולכן גם אם המטופלים היו פועלים בהתאם לעצות האלו, לא סביר שהם היו יורדים במשקל". הם הוסיפו כי "הנטייה לייעץ באופן גורף לכלל המטופלים לאכול פחות ולהתעמל יותר, אינה באמת עומדת במבחן התוצאה, אם היא לא מלווה בהכוונה לכלים מעשיים יותר שישולבו בתהליך".
ד"ר מדלן טרמבלט: "השמנה יכולה לנבוע מחוסר איזון הורמונלי או ממצבים רפואיים אחרים שחשוב לאבחן ולטפל בהם. במקרים אחרים, אנשים סובלים ממשקל עודף בגלל בעיות רגשיות, טראומות או אתגרים נפשיים שניתן לזהות ולטפל בהם בעזרת מטפל מוסמך"
ד"ר מדלן טרמבלט, חוקרת באוניברסיטת אוקספורד שהובילה את המחקר, הוסיפה: "רופאים צריכים לקבל קווים מנחים ברורים שמסבירים כיצד לדבר באופן ברור יותר על ירידה במשקל עם מטופלים בעלי השמנת יתר". במקרים מסוימים, לדבריה, "השמנה יכולה לנבוע מחוסר איזון הורמונלי או ממצבים רפואיים אחרים שחשוב לאבחן ולטפל בהם. במקרים אחרים, אנשים סובלים ממשקל עודף בגלל בעיות רגשיות, טראומות או אתגרים נפשיים שניתן לזהות ולטפל בהם בעזרת מטפל מוסמך. לכן, כיום מתחדדת ההבנה בקהילה המדעית כי הדרך המיטבית לירידה במשקל עוברת דרך עבודה משולבת של מומחים ממקצועות שונים, אשר מגבשים ביחד מעטפת מקיפה שמשפיעה על כל ההיבטים הרפואיים, הפסיכולוגיים והתזונתיים שנדרשים להצלחת התהליך הזה".
יש לציין כי מערכת הבריאות הישראלית שונה בהרכב שלה ועל פי רוב רופאי המשפחה הם לא הכתובת הראשונה בנושא, ומי שאמונות על הטיפול בהשמנה הן דיאטניות קליניות, ואולם במרכז הרפואי לטיפול בהשמנה הגיבו לממצאי המחקר וטענו כי עצות מדויקות ונקודתיות עשויות להביא לירידה במשקל באופן יעיל יותר. "לאנשים הסובלים מהשמנה, עצות כלליות כמו 'לסגור את הפה' או 'לעשות פעילות גופנית' לרוב אינן יעילות, מאחר והן בעיקר מנציחות סטיגמות ואינן מביאות לשינוי משמעותי ולשמירה על תוצאות לאורך זמן", אומר ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז.
לדבריו, "השמנה היא מחלה מגוונת בעלת דרגות חומרה המשתנות מאדם לאדם, וכדי לטפל בה בצורה יעילה, חשוב לייצר תוכנית מותאמת אישית למטופל המלווה בצוות מקצועי רב תחומי - רפואי, תזונתי, התנהגותי ורגשי. חשוב להכיר את המטופל, את מצבו הרפואי ואת אורחות חייו, על מנת להתאים לו את הטיפול הרלוונטי ולהבטיח לא רק ירידה במשקל אלא גם שמירה על התוצאות ועל אורח חיים בריא".

איגוד רופאי המשפחה: המצב בישראל שונה

מנגד, באיגוד רופאי המשפחה מבהירים כי בישראל המציאות שונה בתכלית. "נתוני המחקר המדובר אינם תואמים את המציאות בישראל, אולם גם הוא מדגיש שיש חשיבות רבה לתפקיד רופא המשפחה בהכוונה לרפואת אורחות חיים", אמרו באיגוד.
"נושא המאבק בהשמנה הוא בין הנושאים המרכזיים והמדוברים ברפואת הקהילה ונידון כבר משלב ההכשרה של רופאי המשפחה, תוך הקניית מיומנויות העוסקת בנושא, לרבות הכוונה התנהגותית המהוות נדבך מרכזי בטיפול. לרופאי המשפחה בישראל עומד סל כלים רחב לטיפול בהשמנה, החל מהנחיות הנוגעות לאורחות חיים וצוות מולטי-דיסיפלינרי תומך, כמו דיאטנים, וכלה בתרופות וניתוחים בריאטריים הניתנים לביצוע בהתאם לצורך".
עוד מציינים באיגוד את "החוג לאורחות חיים" המפרסם לכלל רופאי המשפחה קווים מנחים והדרכות בנושא המאבק בהשמנה ושיפור אורחות החיים של המטופלים, שעל בסיסם מייעצים הרופאים למטופליהם. "כפי שהטיפול בסוכרת בישראל במסגרת רפואת הקהילה מוכיח את עצמו והביא תוצאות שמהן לומדים בכל העולם, כך יהיה גם בטיפול בהשמנה".