מפתיע ככל שזה נשמע, כבר אפשר לראות את סופה של שנת 2021, ואם השנה הזו הייתם טרודים בתמרונים בלתי פוסקים בין העבודה למשפחה ולמגבלות הקורונה, אולי בשנה החדשה תוכלו לתעדף מחדש את הבריאות שלכם. מגזין החדשות האמריקני הוותיק, US News & World Report, ביקש מ-24 רופאים, דיאטנים ומומחים לבריאות הציבור לדרג 39 דיאטות לפי קריטריונים של ירידה במשקל לטווח קצר וארוך, קלות הביצוע ושמירה על הבריאות. אלו חמש הבחירות המובילות שלהם:

מקום חמישי: דיאטת מיו קליניק

המומחים בדירוג זה אהבו את דיאטת Mayo Clinic, שפותחה במקור עבור חולי סוכרת וטרום-סוכרתיים, בשל הגישה שלה "שהופכת אכילה בריאה להרגל לכל החיים". הדיאטה דלה בפחמימות ועשירה בחלבונים, עם פירמידת מזון שמקדמת צריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים ושומנים בריאים, יחד עם לפחות 30 דקות של פעילות גופנית ביום.

מקום רביעי: דיאטת ווליומטריקס

חברי הפאנל ציינו את דיאטת Volumetrics בשל היתרונות הפוטנציאליים שלה לבריאות הלב ולסוכרת. העיקרון של הדיאטה, שהוכח בעשרות מחקרים, הוא שאנשים שבעים מנפח של מזון ולא מכמות הקלוריות שבו. בדיאטת ווליומטריקס אין מזון אסור. הכל מותר. מתחשק לכם לאכול פסטה עם רוטב שמנת לארוחת הערב? אין בעיה. רק לצדה תכינו ירקות חתוכים ותאכלו ביס־ביס - ביס מהפסטה וביס אחד או שניים מהירקות.
העיקרון פשוט: ככל שהאוכל שאתם אוכלים עשיר יותר בקלוריות, כך תאזנו אותו עם יותר ירקות, רצוי ללא רוטב שמן. שימו לב לתחושת השובע שלכם. כשהיא מופיעה, תפסיקו לאכול.

מקום שלישי: הדיאטה הטבעונית

6% מאוכלוסיית ארה"ב מגדירה את עצמה כטבעונית ובטח שמעתם שתזונה מבוססת צמחים טובה לגוף ולכדור הארץ. פאנל המומחים קבע שמזונות עשירים בסיבים ובשומנים בריאים בתזונה טבעונית מאוזנת, טובים גם להשלת קילוגרמים מיותרים.
בדיאטה הטבעונית מומלץ לכלול שש מנות של דגנים; חמש מנות קטניות, אגוזים וסוגים נוספים של מקורות לחלבון כמו חמאת בוטנים ומוצרי סויה וטופו; ארבע מנות של ירק; שתי מנות פרי ושתיים של שומנים בריאים כמו אבוקדו, קוקוס ושמן שומשום.

מקום שני: שומרי משקל – שיטת הנקודות

חברי הפאנל שיבחו את השיטה המאפשרת תזונה גמישה תוך אימוץ הרגלי חיים בריאים. דיאטת "שומרי משקל", עובדת בשיטת הנקודות. המזונות מקבלים דירוג שנובע משקלול הערך הקלורי והערכים התזונתיים של המזון, כך שמזונות המכילים ערכים תזונתיים גבוהים ותורמים לתחושת מלאות לאורך זמן, יקבלו כמות נקודות יחסית נמוכה.
מזונות עשירים בחלבון, למשל, יקבלו דירוג נמוך. לעומתם, ממתקים ומזונות המכילים כמות גבוהה של שומן רווי יקבלו כמות נקודות גבוהה עבור נפח יחסית קטן של מזון. ירקות לא מקבלים דירוג נקודות כלל, וניתן לאכול מהם באופן חופשי.

מקום ראשון: דיאטת Flexitarian

עדיין לא מכירים את הדיאטה הצמחונית הגמישה? מסתבר שזו יכולה להיות בחירה תזונתית מצוינת לטווח הארוך. US News & World Report מתאר את הדיאטה הגמישה כך: "אתה יכול להיות צמחוני רוב הזמן, אבל עדיין ליהנות מהמבורגר או סטייק כשבא לך".
הדיאטה היא להיט גדול בארה"ב ומייצגת מגמת בריאות ולאו דווקא טרנד חולף. לפי עקרונות הדיאטה, כל עוד שומרים רוב הזמן על תזונה צמחונית, מרוויחים את היתרונות התזונתיים והבריאותיים של הצמחונות, ואין בעיה לשלב מדי פעם בשר.
6 צפייה בגלריה
לא כוללת שינוי דרמטי בהרגלי האכילה
לא כוללת שינוי דרמטי בהרגלי האכילה
לא כוללת שינוי דרמטי בהרגלי האכילה
(צילום: shutterstock)
הדיאטה מתמקדת בשילוב חמש קבוצות מזון מרכזיות בתפריט: מקורות חלבון (קטניות, ביצים); ירקות ופירות; דגנים מלאים; מוצרי חלב; סוכר ותבלינים. התוכנית כוללת 1,500 קלוריות ביום, היא לא כוללת שינוי דרמטי בהרגלי האכילה וכל אחד מוזמן לאמץ אותה בקצב שלו.