רשימת חברי ועדת סל התרופות טרם פורסמה, ובארגוני החולים חוששים שלעיכוב ההחלטה בלשכת שר הבריאות ניצן הורוביץ תהיה משמעות קריטית עבור החולים שמצפים לתרופותיהם החדשות. עם זאת, יש לציין כי מהלשכה כבר פנו לכמה מועמדים, ושני השמות הבולטים לעמוד בראשות ועדת הסל השנה הם פרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים של אסותא ששימש בשנה שעברה יו"ר הוועדה, ופרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא.
1 צפייה בגלריה
 סל התרופות. הוועדה עלולה להתעכב
 סל התרופות. הוועדה עלולה להתעכב
סל התרופות. הוועדה עלולה להתעכב
(צילום: shutterstock)
"יש שתי בעיות", הסביר שמוליק בן־יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה. "ועדת הסל צריכה לעבור על רשימת התרופות הארוכה, לדון בהן, לדרג אותן, לדון בהן עוד פעם, והניסיון שלנו מראה שהוועדה אם היא לא מתמנה עכשיו היא לא מסיימת את התפקיד שלה בזמן. הוועדה צריכה להגיש את המלצותיה לממשלה, ואם היא לא מסיימת את עבודתה בדצמבר אז הפסדנו תרופות עבור חולים במשך חודש או חודשיים. כולם עסוקים בקורונה ויש שר בריאות חדש שעוד לא יודע במי לבחור ואיך להקים את הוועדה, אבל אנשים לא תמיד מבינים מהי המשמעות של לוח הזמנים. גם בשנה שעברה הוועדה מונתה באיחור ולקח זמן עד שהגישו את ההמלצות".
גם בארגוני חולים נוספים מותחים ביקורת על העיכוב. "לאחר שבשנים האחרונות דיוני ועדת סל התרופות הסתיימו מאוחר, אנו מקווים שהשנה הוועדה תגיש את המלצותיה במועד, והחולים בכלל, וחולי סרטן עור בפרט, יוכלו לקבל את הטיפולים שעשויים להאריך את חייהם", אמרה ענבל כהן־תובל, מנכ״לית העמותה לסרטן העור.
"בשנה שעברה בזמן הזה כבר היה מינוי", הצטרף לדברים ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, וסיכם: "לכנס ועדה ולהתחיל את עבודת המטה זה לוקח זמן, ולכן אם מתחילים מאוחר גם התוצאות עלולות להיות מאוחרות".
גורם במשרד הבריאות ביקר את העבודה שטרם מונתה ועדה. "מסיבות רבות, ושלא תמיד היו תלויות בה ועדת הסל האחרונה פרסמה את המלצותיה בשלב יחסית מאוחר, בפברואר. אי מינוי חברי הוועדה והתארגנות לקראת תחילת עבודתה מתחיל להיות גבולי - בעיקר כי אנחנו לא בשנה רגילה", אמר והוסיף, "סביר שבדומה לשנים קודמות, רבים מחברי הוועדה מחזיקים בתפקידים חשובים במערכת הבריאות, שבין היתר נדרשים בהתמודדות עם הקורונה. לכן יש חשש שעיכוב במינוי חברי ועדת הסל יוביל לכך שגם השנה ההמלצות יתפרסמו מאוחר. המשמעות של עיכוב היא פגיעה באלפי חולים שממתינים בכליון עיניים לאישור התרופה".
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "הביקורת הנטענת תמוהה ולא ברורה שכן אין שום עיכוב בהליך מינוי ועדת סל התרופות. ועדות הסל ממונות כדרך קבע עד לסוף חודש ספטמבר ומתחילות את עבודתן בחודש אוקטובר. מזה מספר שבועות מתקיימים דיונים סדירים בנוגע להקמת הוועדה על פי לוחות הזמנים המקובלים להשלמת ההליך. הוועדה תוקם במועד ותבצע את עבודתה באופן סדור ומקצועי".