תוחלת החיים בעולם עולה, וככל שמתקדמים בגיל, מתגבר השימוש בתרופות: קשישים רבים נאלצים ליטול לעיתים 20 גלולות מדי יום לטיפול במערכות הגוף שהולכות ומזדקנות, וזה לא קל. מחקר חדש מעלה שגלולה אחת המכילה שלוש תרופות זוכה להיענות רבה מצד החולים ומפחיתה את הסיכון למחלות לב.
קראו עוד:
ממצאי המחקר פורסמו ביום שישי ב-New England Journal of Medicine, והם מוכיחים כי אנשים שלקחו את התרופה המשולבת Trinomia, המכונה גם פולי-פיל, חוו פחות התקפי לב, מקרי שבץ או מקרים אחרים הקשורים ללב ולכלי דם בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול סטנדרטי.
1 צפייה בגלריה
טירינומניה פוליפיל
טירינומניה פוליפיל
התרופה המשולבת Trinomia. "בשורה משמעותית"
הרעיון הבסיסי של הפולי-פיל קיים כבר יותר משני עשורים, וכיום קיימות מספר גלולות קוקטייל המכילות מספר תרופות, בהן לטיפול ב-HIV ולהפחתת לחץ דם. ב-2015 החל ניסוי נרחב בשם secure למניעת מחלות לב, שבחן שילוב של שלוש תרופות הידועות כמפחיתות סיכון למחלת לב: אספירין; אטורבסטטין, המפחיתה כולסטרול; ורמיפריל, המפחיתה לחץ דם. התרופה המשולבת מיוצרת על ידי חברת פרר ומאושרת באיחוד האירופי ובמספר מדינות נוספות תחת השם המסחרי Trinomia.
בניסוי, שנערך בשבע מדינות באירופה בחסות האיחוד האירופי, השתתפו כ-2,500 אנשים בני 65 ומעלה שעברו התקף לב ושרדו. חלקם קיבלו את הקוקטייל, והאחרים קיבלו טיפול סטנדרטי. בתום מעקב שנמשך חמש שנים התברר כי 12.7% מהחולים שקיבלו טיפול רגיל עברו התקף לב, שבץ מוחי או חסימת כלי דם נוספים בהשוואה ל- 9.5% בלבד מאלו שנטלו את הגלולה המשולבת. חישוב הממצאים הראה שהגלולה המשולבת הביאה לירידה של 24% בסיכון לאירוע לבבי או שבץ. עוד נמצא כי אלה שנטלו את הגלולה המשולבת היו בסיכון נמוך ב-33% למות מאותם אירועים.
פרופ' דורון זגר: "אחת הבעיות הקשות בטיפול בקשישים היא הכמות הרבה של התרופות שהם נאלצים לקחת. רבים מהם שוכחים תרופה כזו או אחרת או פשוט מתייאשים ולא נוטלים את כל התרופות הנדרשות. שילוב כזה מקל על החולים"
"ממצאי המחקר מצביעים על כך שהפולי-פיל עשוי להיות מרכיב אינטגרלי בטיפול בחולי לב", קבע ראש צוות החוקרים, פרופ' ולנטין פוסטר מבית החולים הר סיני בניו יורק. "לגישה הזו יש פוטנציאל להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם חוזרות ולמוות ממחלות אלו".
"מדובר בבשורה משמעותית", אומר ל-ynet פרופ' דורון זגר, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. "אחת הבעיות הקשות בטיפול בקשישים היא הכמות הרבה של התרופות שהם נאלצים לקחת. רבים מהם שוכחים תרופה כזו או אחרת או פשוט מתייאשים ולא נוטלים את כל התרופות הנדרשות. שילוב כזה מקל על החולים בנטילת התרופות. אני מקווה שנראה את התרופה המשולבת החדשה גם אצלנו".