לביא קפרא בן ה-25 יכול להיות מאוד מרוצה מעצמו. בשנה האחרונה הצעיר מהוד השרון הקדיש את חייו למטרה אחת ויחידה: לעלות על בימת תחרות פיתוח הגוף העולמית של איגוד WNBF בלאס וגאס ולייצג את ישראל בכבוד. להוכיח שגם אנחנו על המפה.
והנה, זה אכן קרה: חודשים שלמים של הכנות התנקזו לרגע אחד, שבו כבש את המקום השני והמכובד בתחרות בקטגוריית Men's physique. הוא יכול סוף סוף לנשום לרגע ואולי אפילו להרשות לעצמו לסטות לרגע מהתפריט הקפדני שאחריו עקב באדיקות. אולי אפילו לרדת על המבורגר וחבילת צ'יפס, או שניים, או אולי אפילו שלושה.
כתבות נוספות:
3 צפייה בגלריה
לביא קפרא
לביא קפרא
להוכיח שאפשר אחרת. לביא קפרא
(אוראל סברן)
אנו חיים בעידן שבו כולם עובדים קשה על מנת ליהנות מגוף נחשק, משורג וחטוב, כזה שמצטלם היטב באינסטגרם, ואם אפשר -אפילו בלי פילטרים מבוקשים או מניפולציות מתאימות. בעוד אנשים רבים מחפשים דרך קבע אישורים ומחמאות על עבודתם הקשה, קפרא עשה את זה בגדול. יש לו אפילו גביע שמוכיח זאת.
"אני מתאמן מגיל 16", מספר קפרא, יועץ תזונה במקצועו. "תמיד הייתי מאוד בנוי ומתאמן חזק. שיחקתי כדורסל, פינג פונג, טניס, כדורעף – התמקצעתי בכל ספורט שאפשר לחשוב עליו. הרעיון של ללכת להתחרות התחיל לפני שנתיים כשחבר טוב שהוא במקרה גם המאמן שלי פנה אליי וסיפר לי על תחרות של פיתוח גוף טבעי, ללא חומרים. בתור נער פיתוח גוף תמיד התקשר אצלי לחומרים אסורים, לא ידעתי בכלל שאפשר אחרת, וכך התכוננתי לתחרות הראשונה שלי".
קפרא זכה במקום הראשון בתחרות פיתוח הגוף של איגוד NABA בקטגוריית פיתוח גוף טבעי וראה כי טוב. לאחר מכן הוא חגג ניצחון שני באיגוד MBC ובנוסף זכה בתואר אלוף האלופים של איגוד World natural bodybuilding federation) WNBF) - איגוד שחרט על דגלו פיתוח גוף טבעי ללא שימוש בחומרים אסורים.
לאחר שזכה בתואר אלוף האלופים הוא הרגיש שהגיע למקום הנכון. משם הוא החליט ללכת על כל הקופה ולהתחרות בתחרות העולמית שיועדה להתקיים כשנה לאחר מכן. "כל מתחרה מבצע בדיקות שתן ופוליגרף על מנת לוודא שהוא לא משתמש בחומרים אסורים כמו סטרואידים אנאבוליים או אינסולין", הוא מסביר, "רק לאחר שעברתי בהצלחה את הבדיקות קיבלתי אישור שזכיתי".

להביא את הגוף לקצה

כשחגיגות הזכייה בתחרות הסתיימו נותר קפרא מול האתגר האמיתי – תקופת ההכנה לפני התחרות העולמית. "זאת הייתה תקופה לא פשוטה, של אימונים אינטנסיביים ותזונה נכונה סביב השעון", הוא אומר. "זה לא משנה אם היה לי את העסק שלי או זוגיות, הכול זז הצדה לטובת המטרה של זכייה באליפות העולם.
"זה הגיע למצב שהייתי אוכל 6 ארוחות ביום כדי לעלות במסת השריר כי הגוף צורך הרבה קלוריות בשביל לבנות את עצמו. אתה מוצא את עצמך יושב בשעות מאוחרות מול צלחת ואוכל בכוח כי אין ברירה. וזה רק נהיה קשה יותר - אתה מתחיל בכמות גדולה ולאחר מכן חותך בקלוריות לחיטוב קיצוני לחודשיים-שלושה, ואז מתחיל החיטוב התחרותי שהוא ממש לרדת מששה-שבעה אחוזי שומן לשלושה-ארבעה אחוזים - ממש כמו קופסת קוטג'.
"גם האימונים היו אינטנסיביים באופן קיצוני. אתה לא מאפשר לעצמך שנייה של חוסר פוקוס באימון - תמיד במחשבה שהמתחרה שלך עושה סט אחד יותר, אז המיינדסט הוא שאם הוא עושה אחד יותר אתה צריך לעשות שניים. ככה זה לאורך כל ההכנה עד רגע העלייה לבמה".
יש לזה מחיר? "בטח. זה מצב קיצוני שבו אתה נהיה עצבני ויכול לצאת על חברים, על משפחה, על בת הזוג. למזלי יש לי משפחה מאוד תומכת. אמא שלי עזרה לי מאוד עם הבישולים של האוכל. את בת הזוג שלי הכרתי בזמן ההכנה והכנתי אותה מראש שאני מקווה שזה לא ישפיע עלינו, ושאם זה יצליח זה רק ייתן בוסט לזוגיות שלנו.
"התהליך הוא מאוד קיצוני, הגוף מגיע למצב מאוד מסוכן. זה לא דבר שאני ממליץ לכל אחד אבל זה מאוד מאתגר והתחרותיות שבדבר זה מה שממכר. הספורט הזה מאוד אינדיבידואלי. זה כל הזמן השתפרות עצמית וצריך מנטליות מאוד חזקה. אתה צריך להילחם עם הגוף שלך, עם הרצונות הפסיכולוגיים של הגוף להפסיק את התהליך וליפול על עוגת שוקולד".
אתה מצליח גם לבלות עם חברים? "אף פעם לא ביטלתי את עצמי מחברים. אנחנו יוצאים לברים אבל יש לי מספיק אנרגיות בגוף בלי אלכוהול. אני בנאדם מאוד פתוח ככה שלעולם לא הייתי זקוק לאלכוהול כדי להיפתח ולהביא שמחת חיים. זה לא עושה לי את זה. אם אנשים יושבים לידי ואוכלים ארוחות כאלה ואחרות אני אומר להם בתיאבון. אם יש לי מטרה תזונתית, ארוחה של מישהו אחר לא מזיזה לי. כמובן שיש לי גם צ'יטים אבל הם מחושבים בתהליך. לפני הבמה אכלתי 6 חבילות צ'יפס ושלושה המבורגרים".
3 צפייה בגלריה
לביא קפרא
לביא קפרא
לא נותן למקצוע להשפיע על החיים החברתיים. לביא קפרא

"פתאום קראו בשם שלי"

הקטגוריה שבה התחרה קפרא נקראת Men's physique. בשונה מפיתוח גוף קלאסי שמתרכז במסת שריר גדולה, קטגוריה זו מתמקדת יותר בגוף חטוב, סימטרי ופרופורציונלי, כזה שניתן למצוא בקטלוג אופנה.
"זו בעצם קטגוריה של נערי חוף, כשהמטרה היא להיראות סקסי ומושך על הבמה", מרחיב קפרא, "הקריטריונים הם כתפיים רחבות, מותן צרה, גב רחב ומשולש וכמובן הנראות הכוללת. אתה צריך שתהיה לך החבילה המושלמת החל מהתסרוקת, צבע הגוף ועד בגד הים שאתה לובש. מוסיפים לך גם נקודות על מצב החיטוב שלך – האם השרירים בולטים מספיק. כל מה שימשוך את העיניים של השופטים".
וכמובן שחלק מהמרכזי מהתחרות הוא פוזינג – סדרת התנועות המציגה את שריריו של המתחרה על הבמה. "אתה נבחן גם על איך שאתה מראה את הגוף והשרירים שלך", מתאר קפרא. "הדבר נועד על מנת להשוות בין המתחרים. זה דבר מאוד חשוב, בסופו של דבר על זה אתה נבחן. בנאדם יכול להיראות מדהים - להיראות יותר גדול ויותר חטוב, אבל אם הוא לא מביא את הפוזינג הנכון ואת החבילה הכוללת ניתן לנצח אותו. זה לא רק הגודל".
איך היה בתחרות עצמה? "עליתי לטופ 5 והייתי בהלם, פתאום קראו בשם שלי. לקחו לי כמה שניות להתאפס. כל שופט נותן את המספר שלו ומי שמקבל הכי הרבה מנצח. כולם היו בטוחים שאני לוקח ובסופו של דבר קיבלתי מקום שני, אבל מבחינתי זו לא הייתה המטרה: המטרה הייתה להביא את השייפ הכי טוב שאני יכול לבמה העולמית. מדובר על אליפות עולם לכל דבר ששודרה במאות פלטפורמות. בעצם ייצגתי את המדינה שלי ואת האיגוד וזה מה שחשוב".
צפו בקפרא על בימת התחרות:

אנשים טוענים שפיתוח גוף לא באמת נחשב לספורט. "ברגע שיש אלמנט של השוואה בין אחד לשני זו תחרות. אם העמידו מספר אנשים על אותה הבמה ודירגו אותם מעשר עד אחת זו תחרות, והרצון להיות יותר טוב מזה שניצח אותך - זה מה שגורם לדבר הזה להיות ספורט. במה זה שונה מג'ודוקא שניצח את היריב שלו?
אנשים רבים גם טוענים שאין דבר כזה פיתוח גוף ללא שימוש בסטרואידים. "זה נושא מאוד רגיש. אני רואה במכון את הלכלוכים. אנשים שבאים וזורקים לך שאתה לוקח חומרים. אני תמיד אומר להם לבוא לעבור איתי יום בחיים שלי ולראות אם זה נכון או לא. אני אוכל אורז לבן עם ביצה בלי שום רטבים ובלי שום כלום ולכן הגוף שלי נראה כמו שהוא נראה. אני מאוד מאמין במשפט You are what you eat. אם תאכל מדויק תיראה מדויק, ולכן כשבנאדם מגיע לתוצאות טובות הדבר מעיד על התמדה.
"זה אומר שהבנאדם לקח את עצמו והתמיד לאורך שנים והביא את עצמו לתוצאות גבוהות. תהיה בטוח שכולם מחפשים את הדרך המהירה ולכן מדברים על סטרואידים - אבל בכלל שאלתם את הבנאדם כמה זמן הוא מתאמן? איך הוא אוכל? במדינה שלנו אין עדיין תרבות ספורטיבית ואת זה אנחנו רוצים לשנות באיגוד: לחכות להצלחות, לא למהר.
"מה שבא מהר הולך מהר. אני מאוד מאמין בזה ומשליך את זה על הנוער של היום. יש לי המון מתאמנים צעירים וכולם רוצים לעשות את זה באופן טבעי. המון הורים מתקשרים אלי בפחד ואומרים לי שהבן שלהם רוצה להיות מפתח גוף ואני עונה שאם הם רוצים לעשות את זה באופן טבעי זה אומר שאכפת להם מהבריאות שלהם, ומי אני שאגיד להם לא? זאת האג'נדה שלי".
מה התוכניות הלאה? "בגלל שהייתי ממוקד בהכנה הייתי צריך לשים הרבה דברים על הולד. כרגע אני רוצה לתת לעצמי זמן למנוחה והשתפרות על מנת להתרכז בעסק שלי ולעלות במסת שריר על מנת שאוכל להתחרות בעוד שנתיים. במקרה הטוב אנצח ובמקרה הפחות טוב אקבל את הזכות לייצג את המדינה. לא כולם מקבלים אותה, זה כל היופי פה".
3 צפייה בגלריה
לביא קפרא
לביא קפרא
לביא קפרא
(אלון פלר)