מקדם ההדבקה גבוה מ-1 פרופ' מבורך פרופ' אדלר
(צילום: נויל האריס)
עד כמה אנחנו צריכים לדאוג מהעובדה שמקדם ההדבקה בקורונה שוב גבוה מ-1, לראשונה זה חודשיים וחצי? לדעתם של שני מומחים שהתראיינו היום (ג') בנושא לאולפן ynet, אין סיבה להיכנס להיסטריה בשלב זה - אבל גם לשאננות אין מקום.
קראו עוד:
"אני ממש לא מודאג", אומר פרופ' דרור מבורך, מנהל המערך האימונולוגי-ראומטולוגי בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "בסך הכול יש כ-1,300 חולים מאומתים. מקדם ההדבקה הוא באמת 1.05, אבל המהימנות שלו במספרים נמוכים היא פחות טובה ופחות מדויקת. ברור שיהיו עליות וירידות במגפה הזאת. הגענו כבר לשפל, והמגפה כנראה תמשיך להתקיים ברמה נמוכה בכל המדינות.
"אנחנו תמיד צריכים להיות ערוכים, אבל בינתיים, לא רק שאין מה לדאוג, אלא שאנחנו לא רואים זן מאיים באופק. כשהייתה עלייה במקדם ההדבקה בעבר, תמיד היה איזשהו וריאנט חדש שאיים עלינו. כרגע אנחנו לא רואים וריאנט כזה. ועדיין, כל האנשים שבסיכון צריכים לשים לב, להיזהר ולעטות מסכות במקומות צפופים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם, ינואר 2022. "כרגע יש לנו שלושה חולים שמאושפזים עם קורונה, ויש להם גם מחלות אחרות"
(צילום: רויטרס)
בדיון השתתף גם פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, שאמר: "אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים במה שאנחנו חוזים ואומרים. רוב האנשים בכלל לא נבדקים. אנשים חולים בקורונה ולא הולכים להיבדק, כך שכל הנתונים כאן לוטים בערפל. מה שמדאיג אותי זה שיש עלייה קטנה במספר החולים הקשים. יש עכשיו כ-330 מאושפזים, בהם כ-100 במצב קשה, כ-50 במצב קריטי וכ-40 מונשמים. צריך להמתין ולראות לאן נושבת הרוח. אני חושב שמוקדם לדעת.
"החשש של משרד הבריאות מהחורף הוא מוצדק. צריך לשים מסכות במקומות סגורים. הקורונה לא נעלמה, היא איתנו. אני חושב שאנשים מבוגרים ואנשים עם מחלות רקע צריכים לקחת את החיסון החדש, שאמור להגיע בקרוב ומיועד לזנים של האומיקרון, כולל BA.4 ו-BA.5. העלייה במקדם ההדבקה היא נורת אזהרה: צריך להתייחס אליה, אבל בזהירות".
פרופ' מבורך: "מהנתונים שאנחנו מקבלים מאוסטרליה וממדינות אחרות בחצי הכדור הדרומי, אנחנו לומדים שהשנה השפעת היא קשה יותר, כך שאנשים עם גורמי סיכון צריכים להזדרז ולהתחסן גם לשפעת. אנחנו עוד לא רואים שפעת בבית החולים. אנחנו רואים קורונה: כרגע יש לנו שלושה חולים שמאושפזים עם קורונה, ויש להם גם מחלות אחרות".
פרופ' אדלר: "הקורונה הרימה ראש גם בשתי מדינות בחצי הכדור הדרומי - ניו זילנד ודרום אפריקה - והן סמן בשבילנו. אנחנו צריכים להיזהר. לא להיכנס לפאניקה ולהיסטריה, אבל בהחלט לשים מסכות במקומות סגורים וצפופים - ולהתחסן. אני ממליץ לאנשים קשישים, מבוגרים ועם מחלות רקע לקבל את החיסון החדש".