פאנל מומחי ה-FDA אישר הלילה (שלישי) את החיסונים המעודכנים לווריאנט הדומיננטי ביותר של הקורונה - האומיקרון. בדיון שנמשך שעות, סקרו חברות החיסונים את ממצאי המחקרים על מאות מחוסנים שקיבלו שילובים שונים של חיסוני הקורונה הוותיקים והמעודכנים, והראו כי החיסונים המעודכנים נגד זן האומיקרון משיגים את תנאי היעילות ובטיחות הנדרשים. הניסויים של החברות הצביעו על עלייה משמעותית בנוגדנים נגד הווריאנטים BA.4 ו- BA.5 בהשוואה לחיסון המקורי.
קראו עוד:
זני האומיקרון הפכו לווריאנטים הדומיננטיים בעולם, בעוד שהזנים הוותיקים כמעט שנעלמו. לאור השינוי בהתפתחות הזנים, חלה גם נסיגה ביעילות החיסונים הקיימים. כיום, זני BA.5 ו- BA.4 מהווים לפחות 50% מהווריאנטים ברחבי העולם כמו גם בישראל, ויעילות החיסונים בהגנה מפני הדבקה ירדה משמעותית. ההגנה מפני אשפוזים נותרה גבוהה, אך גם היא פחותה מזו שנתנו החיסונים מול הזנים הקודמים.
בחודשים האחרונים חברות החיסונים עובדות על פיתוח חיסונים מעודכנים נגד הזנים החדשים. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA, יכולות מודרנה ופייזר לעדכן כל חיסון בתוך כחודשיים. לפני כשבוע הכריזו פייזר ומודרנה כי סיימו לפתח את החיסונים המעודכנים שלהן נגד זני האומיקרון, והלילה הציגו את הממצאים בפני פאנל מומחי ה-FDA.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה
חיסון חיסונים קורונה
בזכות טכנולוגיית ה-mRNA, יכולות מודרנה ופייזר לעדכן כל חיסון בתוך כחודשיים
(צילום: shutterstock)
המחקרים נערכו על מבוגרים ובחברות מתכוונים להמשיך בניסויים על גילאים צעירים יותר. בינתיים הציגו מודרנה ופייזר את ממצאיהם כחיסון בוסטר. תופעות הלוואי שדווחו בקרב מקבלי החיסונים כללו את אותן תופעות חולפות ובהן כאב במקום ההזרקה, חום, נפיחות בבלוטות לימפה סמוך לאזור ההזרקה וכאבי שרירים, ללא תופעות לוואי חמורות.
בדיון הציגה גם חברת נובובקס את ממצאיה, שהראו כי החיסון המעודכן שלה יעיל נגד זני האומיקרון. עם זאת, החיסון לא צפוי להגיע לישראל ועל פי הידוע משרד הבריאות לא קיים דיונים להסכמי רכישת החיסונים מהחברה.
המלצת פאנל מומחי ה-FDA מועברת לאישור סופי של ה-FDA, ולאחריו לאישור של המרכז לבקרת מחלות האמריקני הנוהג לאשר את החלטות ה-FDA בתוך מספר ימים. לשאלה כמה מנות הכינו החברות, השיבו נציגי מודרנה, פייזר ונובובקס כי במהלך יולי-אוגוסט יסיימו את ייצורן של מאות מיליוני מנות שיסופקו לרחבי העולם.
בחברות ממשיכים במחקרים על שילובים שונים של החיסונים, בהם שילוב של תרכיב חיסון נגד זני האומיקרון ושפעת; שילוב של החיסון נגד קורונה, שפעת ונגיף ה-RSV; וחיסונים מעודכנים המיועדים גם לילדים ולתינוקות.