שתי צעירות מהדרום מאושפזות בבית החולים סורוקה בבאר שבע עם נזקים ניורולוגיים (עצביים) משמעותיים עקב שימוש ב"גז קצפות". מבית החולים נמסר כי מצבן בינוני. זו הפעם השנייה בחודש האחרון ששימוש בגז זה הוביל לאשפוז של צעירים.
2 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה
בית חולים סורוקה
השתיים אושפזו בבית החולים סורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
פרופ׳ גל איפרגן, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי סורוקה, אמר כי "שימוש ב'גז קצפות', שהוא בעצם 'גז צחוק' המשמש גם לצרכים רפואיים, יכול לגרום בשימוש לא מבוקר לנזקים קשים למערכת העצבים, שההחלמה מהם ממושכת ולא תמיד מלאה. הגז גורם לפגיעה דומה לזו הנגרמת ממחסור קשה בויטמין b12 המתפתח במהירות - ועלול להביא להפרעות בתחושה, לקשיי הליכה קשים ולפעמים גם לפגיעה קוגניטיבית".
גז זה נמכר באופן לא חוקי במסיבות ובקיוסקים ברחבי הארץ, והשימוש בו נפוץ בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. משרד הבריאות מזהיר כי השימוש בגז קצפות עלול להוביל לתופעות לוואי קשות בהן פגיעה בהכרה, פגיעות ניורולוגיות, פרנויה, חרדה, סחרחורות, הזיות וירידה בלחץ הדם.
לפני כחודשיים אושפזו בהפרש של שבועיים גבר כבן 30 וצעיר כבן 20 בבית החולים הלל יפה בחדרה עקב חולשה קיצונית בגפיים. בדיקה העלתה כי מדובר בהשפעה הרסנית של שאיפת גז ממכלי קצפות. באחד המקרים הראו הבדיקות פגיעה עצבית חריגה בחוט השדרה, וכן חוסר משמעותי ביותר בוויטמין B12. בבירור נוסף כדי להבין את מקור החסר, ציין הצעיר כי נהג לשאוף גז קצפות באופן קבוע.
בשנה האחרונה נתפסו מאות אלפי מכלים עם גז זה ולאחרונה, בפעילות משותפת של האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות בשיתוף משטרת ישראל, נתפסו בפיצוציות ובמרכולים באשדוד כמויות גדולות של "גז קצפות" שעל פי החשד, היו אמורות להימכר לבני נוער. בנוסף, בשנה האחרונה הוצאו צווי סגירה לשני מקומות שבהם נמכרו מכלי גז כזה.
2 צפייה בגלריה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
פריטי גז הקצפות שנתפסו על ידי המשטרה
מכלי גז קצפות שנתפסו באחת הפשיטות
(צילום: דוברות המשטרה)
מנהל האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות ד"ר רוני ברקוביץ' אמר כי "השימוש בגז קצפות מסכן את היקר לנו מכל - הילדים שלנו. זהו מוצר שלכאורה נראה תמים שמוביל 'רק' לתחושת אופוריה, אך הוא עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, חלקן מסכנות חיים. אני קורא לילדים ולבני הנוער - שימרו על בריאותכם ואל תשתמשו ב'גז קצפות'. ולהורים – הכירו את הסכנות שבמוצר ודברו עם הילדים שלכם על הנושא".