שנת 2021 הייתה שנה של תקווה: אישור החיסונים הוביל להערכות שמגפת הקורונה בבלימה. אלא שהנגיף הוכיח שהוא אלים יותר וערמומי יותר מהתחזיות והקורונה עדיין איתנו במלוא השיא. אז מה חיפשתם ברשת האינטרנט בתחום הבריאות? כפי שאפשר היה לצפות, מרבית החיפושים בתחום הבריאות עסקו בקורונה בחיסונים ובהנחיות, אבל גם לא מעט במשקל.
איך מגבשים את רשימות השנה בחיפוש? גוגל מרכיבה את הרשימות באמצעות בדיקת מיליארדי שאילתות שמתקבלות באתר החיפוש בכל שנה. בבדיקה נעשה שימוש באלגוריתם שמשווה את אחוז העלייה בחיפושים עבור מונח ספציפי על פני פרק זמן מוגדר.
קראו עוד:
עם בואה של 2022 אספנו את החיפושים הטרנדיים של השנה החולפת בתחום הבריאות, והנה המצעד המלא:

עשרת המונחים הטרנדיים בתחום הבריאות בשנת 2021

במקום הראשון בחיפוש המונחים היו, איך לא, חיסוני הקורונה. ממש לפני שנה אושר בישראל לראשונה החיסון של פייזר, קצת אחרי שהחיסון של אסטרהזניקה יצא לדרך בבריטניה. במשך תקופה ארוכה ישראל הובילה את העולם בשיעור המתחסנים, ועד להגעת הדלתא והאומיקרון היה נדמה שהמגפה בשליטה. אלא שכחצי שנה לאחר המנה השניה התברר שרמות הנוגדנים צונחות, מה שהוביל לצורך בבוסטר.
במקום השני ברשימת המונחים שחיפשתם עמד התו הירוק. ההנחיות של משרד הבריאות השתנו ללא הרף בהתאם למגמות התחלואה והם ממשיכים להשתנות, כשישראלים רבים עדיין אינם זכאים לתו ירוק משום שלא השלימו את החיסונים. ומי שאחראי על התו הירוק הוא משרד הבריאות, שעמד בפני ביקורות קשות, ונאלץ לא מעט להתכופף בעקבות אותה ביקורת. החיפוש אחר הצירוף משרד הבריאות, סביר שהגיע למקום השלישי בעיקר כדי לעקוב אחר ההנחיות השונות שהשתנו לעתים גם כמה פעמים בשבוע.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה מהירה. במקום הרביעי בחיפושים
(צילום: shutterstock)
במקום הרביעי בחיפושים היתה בדיקת הקורונה המהירה, שהולכת ומתגלה בגרסה הביתית כמדויקת פחות במקרי הדבקה באומיקרון. במקום החמישי נמצאת "הצהרת בריאות". את המקום השישי תופס צמח המורינגה, בעקבות פרסומים בדבר יתרונותיו, הלכאורה, בריאותיים.
במקום השביעי חיפשתם את לוח הבקרה של משרד הבריאות המתעד מדי יום את התחלואה התמותה וההתחסנות בקורונה. המקום השמיני שמור לתסמיני הקורונה אותם חיפשתם: עד כה נמצאו מעל 200 תסמינים אפשריים לקורונה ולקורונה הכרונית, סיבה נוספת לקריאה ללכת ולהתחסן. במקום התשיעי חיפשתם את תעודת המחלים, ובמקום האחרון – את אחד מביטוחי הנסיעות לחו"ל.

השאלות הכי מחופשות

אבל לא רק מונחים חיפשתם, אלא גם שאלות מלאות. השאלה הפופולרית ביותר שנשאלה על ידיכם בגוגל הייתה כמה התחסנו. במקום השני שאלתם איך עושים בדיקת קורונה ביתית, זמן קצר לאחר שבדיקות הקורונה הביתיות אושרו בישראל.
השאלה במקום השלישי הייתה כמה נדבקים בקורונה, נתון שהשתנה באופן דרסטי בשנה האחרונה, בהתאם למידת ההתחסנות והגעת האומיקרון לכאן. המקום הרביעי היה מפתיע: כמה עולה טיפול שורש, אולי בגלל שרבים דחו את הטיפולים הרפואיים וגם את טיפולי השיניים, מה שהוביל להידרדרות המצב לכדי הצורך בטיפול שורש.
4 צפייה בגלריה
כמה עולה טיפול שורש. אחת השאלות המחופשות
כמה עולה טיפול שורש. אחת השאלות המחופשות
כמה עולה טיפול שורש. אחת השאלות המחופשות
(צילום: shutterstock)
במקום החמישי ביקשתם לדעת כמה זמן בידוד נדרש לחולה קורונה. אחר כך תהיתם כמה ניקוטין יש בסיגריה, מתי מתחילים לחוש בתנועות העובר, כמה קלוריות יש בהמבורגר, מה זה "חיובי גבולי", איך לרדת 5 קילוגרמים בשבוע, וכמה קלוריות יש בפופקורן.
את המקום ה-11 בשאלות הטרנדיות תופסת השאלה מתי עושים בדיקת היריון, והמקום הבא לא ממש רחוק – איך להעביר בחילה, תופעה מוכרת בחודשי ההיריון הראשונים, ולעתים אף מעבר לכך.
בדומה לשנה שעברה גם השנה ביקשתם לדעת כמה קלוריות יש בבננה (תלוי בגודל, בסביבות 80), וגם על מי אגסים לשיעול. את העשירייה השנייה הזו חותמות השאלות, כמה עולה גשר בשיניים, מה עוזר לכאבי גרון, מה עוצר שלשולים, איך יורדים במשקל (בדיאטה וספורט כמובן!), וכמה קלוריות יש במופלטה (כ-300 ויותר).