המוח הוא אחד האיברים המורכבים ביותר בגוף, ורב הנסתר בו על הנגלה. כל שיטה חדשה שמבטיחה לשנות משהו בתפקוד המוח מעוררת עניין רב. אחד הטיפולים המוכרים בבתי חולים הוא בנזעי חשמל. זה התחיל כטיפול יעיל בדיכאון קליני עמוק ונמשך כטיפול במחלות נוירולוגיות שונות.
קראו עוד:
הטיפול בנזעי חשמל הוכח כיעיל ובטוח במצבים נפשיים קשים שאינם מגיבים לטיפולים תרופתיים אחרים, כמו למשל: דיכאון עמוק או פסיכוטי, מצבי אובדנות ומצבי מאניה, במיוחד בקרב נשים בהריון שאינן יכולות ליטול תרופות. היתרון העיקרי שלו, בהשוואה לסוגי טיפול אחרים, הוא מהירות התגובה ומיעוט תופעות לוואי.
הטיפול הרפואי הזה מתבצע בהרדמה כללית לטווח קצר. לפני מתן הטיפול מתבצעת הערכה מלאה של מצבו הנפשי, הגופני והנוירולוגי של המטופל בעזרת בדיקות דם, בדיקות גופניות, א.ק.ג., צילום חזה, בדיקה נוירולוגית ובדיקת קרקעית העיניים. כל זאת כדי לוודא שהמטופל בריא מבחינה גופנית ומבחינה נוירולוגית. נבדקות גם האינטראקציות האפשריות בין טיפול בנזעי חשמל לבין תרופות שהמטופל נוטל, מאחר שישנן תרופות אחדות שאינן מומלצות במהלך הטיפול בנזעי חשמל.
אלא שבשנים האחרונות החלו חברות פרטיות לעסוק בנושא ולמכור מכשירים ביתיים שמבטיחים לחולל פלאים בתפקוד המוחי. כעת מזהירים מומחים שהמכשירים הללו, שנמכרים גם באינטרנט, לא רק שלא עוזרים, אלא טומנים בחובם סכנות.
1 צפייה בגלריה
שוק חשמלי גירוי מוחי זרמי חשמל
שוק חשמלי גירוי מוחי זרמי חשמל
בבתי חולים מתבצע הטיפול תחת ניטור קפדני, אבל כשקונים את המכשיר באינטרנט ומשתמשים בו בבית, התנאים שונים לגמרי
(צילום: shutterstock)

"זה יכול להפוך למיינסטרים"

הגירוי החשמלי המוחי מגיע בצורות רבות, שכולן מתמקדות באותו רעיון: שליחת אותות חשמליים זעירים לחלקים ספציפיים במוח כדי לשנות את פעילותו. חלק מהשימושים בו מבוססים היטב: גירוי מגנטי תוך-גולגולתי משמש בבתי חולים לטיפול בדיכאון; גרסה אחרת, גירוי מוחי עמוק, כוללת השתלה כירורגית של אלקטרודות במוח ומשמשת להקלה על סימפטומים של פרקינסון.
רוב הטכניקות כוללות הנחת אלקטרודות - מוליכים שדרכם עובר חשמל - על חלקים מסוימים בראשו של אדם. אלקטרודות אלו שולחות דחפים חשמליים זעירים למוח דרך הגולגולת. בבתי חולים זה מתבצע תחת ניטור קפדני, אבל כשקונים את המכשיר באינטרנט ומשתמשים בו בבית, התנאים שונים לגמרי. עם זאת, חלק מהמשתמשים דיווחו שהמכשירים משפרים את מצבם הנפשי, מסייעים לריכוז ומובילים אותם למצבי מדיטציה עמוקה או בהירות מחשבתית.
המכשירים הביתיים זמינים באינטרנט, ועלותם בארצות הברית נעה בין עשרות דולרים לדגמים הזולים למאות, ואפילו אלפים. בדרך כלל הם לא יותר גדולים משלט רחוק של טלוויזיה או סמארטפון. הסוללות, הכובעים, הרצועות והאביזרים האחרים הדרושים לטיפול, נמכרים לפעמים בנפרד. רבים מהם מציינים שיש להם אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), אבל זה לא מבטיח הרבה, שכן כדי לקבל את האישור נדרשים היצרנים רק להקפיד על בטיחות המכשיר: הוא אינו מאושר להתוויה ספציפית או לטיפול רפואי כלשהו.
ד״ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה תפקודית ולרפואה לשיכוך כאב: ״המוח שלנו עובד על תמסורת חשמלית, וכל שיבוש מבחוץ של העברת האותות הללו ללא פיקוח רפואי בזמן אמת עלול להיות לא יעיל ואף מסוכן״
רוברט ריינהארט, מדען מוח מאוניברסיטת בוסטון, הוביל מחקר שפורסם באוגוסט בכתב העת Nature Neuroscience, ושמצא כי העברת שקעים חשמליים קטנים למוח עשויה לשפר את הזיכרון של מבוגרים במשך חודש אחד לפחות. המחקר שלו כלל 150 אנשים בני 65 עד 88 שלא סבלו מהפרעה נוירולוגית מאובחנת, ושהתבקשו לחבוש כובע עם אלקטרודות למשך 20 דקות במשך ארבעה ימים רצופים. לאור התוצאות הטובות אמר ריינהאט שגירוי מוחי יכול בעתיד להפוך למיינסטרים, ושאנשים ישתמשו בו לשיפור הזיכרון כמו שהם משתמשים בקפאין להגברת העירנות.
אבל מומחים בארצות הברית וגם בישראל מזהירים שהמכשירים הללו לא נבדקו מספיק, יעילותם לא הוכחה במבדקים קליניים משמעותיים, והשימוש הביתי בהם הוא מסוכן. ״המוח שלנו עובד על תמסורת חשמלית, וכל שיבוש מבחוץ של העברת האותות הללו ללא פיקוח רפואי בזמן אמת עלול להיות לא יעיל ואף מסוכן״, מסביר ד״ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה תפקודית ולרפואה לשיכוך כאב. ״שיטות הטיפול בזרמי חשמל בבית חולים מאפשרות לכוון את הגירוי החשמלי בדיוק רב ותחת פיקוח. מכשירים ביתיים אינם ממוקדים כלל, ויעילותם מוטלת בספק ואף עלולה לסכן את המטופלים.
״המוח שלנו הוא מחשב שעובד על אותות חשמליים, והתערבות באותות האלה בצורה לא ממוקדת, לא מכוונת ובעוצמה לא ידועה, יכולה להוביל לשינוי בהתנהגות, בנפש, לפגיעה בהליכי חשיבה ואפילו, במקרה של סערה חשמלית, לפרכוסים. אני ממליץ להמתין למחקרים מבוססים לפני שקופצים לרכוש את המכשירים האלה".