כחמישה אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלת מדיכאון, ועכשיו עשויה להגיע פריצת דרך טיפולית בזכות חולה אחת, אזרחית אמריקנית: לאחר שנים של דיכאון חמור שאינו מגיב לתרופות, עברה החולה ניתוח שבו הוחדר למוחה שתל חשמלי שמשמש לטיפול באפילפסיה. שנה אחרי הטיפול היא מדווחת כי הבריאה ושאינה סובלת יותר מתסמיני דיכאון. המקרה דווח בכתב העת Nature Medicine.
קראו עוד:
מדובר אומנם רק במטופלת אחת, אבל הצוות מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו שטיפל בה, סבור שמדובר בתוצאות יוצאות דופן שעשויות לחולל מהפכה. "כשהפעלנו את המכשיר, תסמיני הדיכאון של המטופלת נעלמו, ובתוך זמן קצר היא נכנסה להפוגה מהמחלה", אמרה ד"ר קתרין סקנגוס, פסיכיאטרית ומומחית למדעי המוח שהובילה את צוות המחקר. "זה עבד ממש כמו מתג".
1 צפייה בגלריה
שרה, חולת הדיכאון, בפגישה עם ד"ר קתרין סקנגוס במכון הפסיכיאטרי
שרה, חולת הדיכאון, בפגישה עם ד"ר קתרין סקנגוס במכון הפסיכיאטרי
שרה, חולת הדיכאון, עם ד"ר קתרין סקאנגוס. "הכול נעשה קל יותר", היא אומרת
(צילום: UCSF))
המטופלת, שזוהתה בשם שרה, דיווחה כי המכשיר העלים את הדיכאון שלה לחלוטין - וללא תופעות לוואי. "לפני כן מיציתי את כל אפשרויות הטיפול שעמדו לרשותי, ללא הצלחה", אמרה. "חיי היום-יום שלי נעשו כל כך מוגבלים שהרגשתי מעונה. אילצתי את עצמי להתנגד לדחפים האובדניים שתקפו אותי כמה פעמים בשנה. כשקיבלתי לראשונה את הטיפול בגירוי החשמלי, הרגשתי את התחושה המשמחת ביותר, והדיכאון שלי נהפך לסיוט רחוק.
"עד אז הדיכאון שלט בחיי. בקושי זזתי, בקושי עשיתי משהו. אחרי הטיפול צחקתי בקול רם. זו הייתה הפעם הראשונה שצחקתי וחייכתי באופן ספונטני, בלי לזייף. התחושה המשמחת הזו שטפה אותי. בתוך מספר שבועות המחשבות האובדניות פשוט נעלמו. אחר כך היה תהליך הדרגתי. ראיית העולם שלי השתנתה. הכול נעשה קל יותר".
צוות המחקר עבד איתה באינטנסיביות. תחילה מופו אזורי המוח שנעשו פעילים כשהיא חוותה את הסימפטומים החמורים ביותר של דיכאון. החוקרים השתילו במוחה שני חוטים קטנים כדי לזהות את הפעילות המוחית הקשורה לכך, ואחר כך העבירו אות חשמלי המפריע לפעילות המוחית החריגה.
"עד אז הדיכאון שלט בחיי", אומרת המטופלת. "בקושי זזתי, בקושי עשיתי משהו. אחרי הטיפול צחקתי בקול רם. בפעם הראשונה צחקתי וחייכתי באופן ספונטני, בלי לזייף. בתוך מספר שבועות המחשבות האובדניות נעלמו. אחר כך היה תהליך הדרגתי. ראיית העולם שלי השתנתה"
חוקרים אחרים ניסו בעבר גישה זו לטיפול בדיכאון. על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארצות הברית, סקירה של טכניקות שונות של גירוי מוחי עמוק מראה ש-40 עד 50% מהאנשים שטופלו כך נהנו משיפור של יותר מ-50% במצבם. מחקר קודם בדק סוג אחר של גירוי חשמלי, לעצב צווארי שנקרא "ואגוס". ד"ר סקאנגוס ועמיתיה אמרו כי ההבדל בגישתם טמון במיפוי הקפדני של פעילות המוח המיוחדת של שרה ובכיול המכשיר בצורה כזאת שמגיבה לשינויים באיתות.
"אין אזור דיכאון אחד או אזור מצב רוח אחד במוח", הסביר הנוירוכירורג ד"ר אדוארד צ'אנג מצוות החוקרים. לדבריו, במקרה של שרה, אותות מהאמיגדלה - מבנה קטן במוח הקשור לרגשות - ניבאו את הסימפטומים הגרועים ביותר שלה. צ'אנג ועמיתיו התאימו מכשיר שאושר על ידי ה-FDA לטיפול באפילפסיה חמורה. "זה נותן לנו דיוק באופן שמעולם לא היה לנו בטיפול בדיכאון", אמר צ'אנג.
הרעיון לטיפול התקבל אחרי שחולי אפילפסיה שטופלו במכשיר האותות החשמליים, דיווחו שחל שיפור בתסמיני הדיכאון שלהם. כעת שרה מקבלת כ-30 דקות גירוי ביום כדי לשלוט בסימפטומים שלה. הסוללה במכשיר אמורה להחזיק כעשר שנים.
ד"ר ליאור אונגר: "נוצר מצב שהדיכאון מכובה בזמן אמת על ידי מערכת חשמלית שמאתרת ומגרה אותו. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל המקרה הזה פותח לנו צוהר לאפשרויות חדשות, שבאמצעותן נטפל לא רק בבעיות נוירולוגיות, אלא גם בתופעות פסיכיאטריות"
"מדובר בפריצת דרך מרגשת וייחודית", אומר ד"ר ליאור אונגר, מומחה ישראלי לנוירוכירורגיה ומתמחה ברפואת כאב, "לא רק בגלל העובדה שרתמו טכנולוגיה לאבחון ולטיפול פולשני באפילפסיה לטובת טיפול בדיכאון: היא ייחודית למטופל עצמו.
"דיכאון הוא חוויה קשה שמערבת מגוון אזורים במוח. אצל המטופלת הזאת הצליחו למצוא אזור אחד שיותר מועד לפורענות. לאחר שאיתרו אותו, השתילו לו אלקטרודה קבועה. כאשר מאותרת על ידה פעילות גבוהה, היא מכבה אותו, כמו מפסק. נוצר מצב שהדיכאון מכובה בזמן אמת על ידי מערכת חשמלית שמאתרת ומגרה אותו. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל המקרה הזה פותח לנו צוהר לאפשרויות חדשות, שבאמצעותן נטפל לא רק בבעיות נוירולוגיות, אלא גם בתופעות פסיכיאטריות".