פרופ' סיגל סדצקי הייתה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות כשפרצה מגפת הקורונה, וכיום היא צופה במתרחש מהצד. עם חלק מההחלטות בנושא היא מסכימה, ועל אחרות יש לה ביקורת. בריאיון לאולפן ynet, שנערך היום (ב'), היא נשאלה, בין השאר, מה דעתה על ההחלטה לשלוח את הציבור לקנות בדיקות אנטיגן במקום לעבור בדיקות PCR, ואמרה: "יש עומס מאוד גדול, כך שאני מבינה את ההחלטה לתעדף בדיקות PCR לחולים מבוגרים ולחולים בסיכון".
קראו עוד:
גם מדיניות התרופות נגד קורונה היא נכונה, לדעתה. "יש לנו היום שתי תרופות לטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה", אמרה. "הן צריכות להינתן בתוך חמישה ימים, ולכן מאוד חשוב לזהות ולאבחן את החולים שאנחנו רוצים לטפל בהם למניעת הידרדרות במחלה. השאלה היא מה אנחנו עושים מעבר לזה. אנחנו מסתמכים כרגע על בדיקות אנטיגן, והמתווה הזה לא מאפשר לנו שום ביטחון לגבי ניטור המחלה. ברור לחלוטין שבדיקה אחת היא חסרת תועלת. למתווה הבדיקות הנוכחי אין שום היגיון ביולוגי".
1 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
מתחם בדיקות בתל אביב. "אני מבינה את ההחלטה לתעדף בדיקות PCR לחולים מבוגרים ולחולים בסיכון", אומרת פרופ' סדצקי
(צילום: מוטי קמחי )
לדעתה, יש לשנות את ההנחיות הנוגעות לבדיקות האנטיגן. "אין טעם בבדיקה אחת", קבעה. "בבריטניה קבעו שאדם צריך להיבדק במשך שבעה ימים. לא משנה בכמה ימים מדובר - צריך לחכות לפחות יומיים מאז המפגש עם החולה המאומת ולעבור מספר בדיקות, לא רק אחת".
בהמשך התייחסה פרופ' סדצקי לאפשרות שישראל מתקרבת לחסינות עדר, ואמרה: "אני לא חושבת שיש הוכחה לכך שחסינות עדר אפשרית, בוודאי לא בגל הנוכחי. יש הרבה הדבקות חוזרות, כך שאני חושבת שצריך לרדת מהרעיון הזה. הדבקה המונית? כן. לצערי הרב, ישראל עברה למודל של הדבקה המונית. השאלה היא כמה אנשים צריכים לחלות. אני חושבת שכל אדם צריך להשתדל לא להיות חולה, לא להידבק. מובן שחיסונים הם האסטרטגיה הכי טובה, ועל כך דובר רבות. אני גם חושבת שזו לא העת להתקהלויות".
"ישראל עברה למודל של הדבקה המונית. השאלה היא כמה אנשים צריכים לחלות. אני חושבת שכל אדם צריך להשתדל לא להיות חולה, לא להידבק. מובן שחיסונים הם האסטרטגיה הכי טובה, ועל כך דובר רבות. אני גם חושבת שזו לא העת להתקהלויות"
על תפקוד מערכת החינוך אמרה: "מכיוון שיש לנו חוק חינוך חובה, בתי הספר צריכים להיות מקום בטוח. אני רוצה להעלות מן האוב את הרעיון של הכיתות הקטנות. לאורך כל המגפה הזאת חשבתי, ואני עדיין חושבת, שהכיתות הקטנות הן האסטרטגיה היחידה שיכולה לעזור לנו לשמור על התלמידים בבתי הספר. אני באופן אישי לא רוצה לשלוח ילדים למקום שיש בו סיכון גבוה של הדבקה ומחלה. אני אומרת להורים, תחשבו פעמיים אם לשלוח את הילדים לבית הספר.
"אני מודעת לכך שהילדים מאוד סבלו בקורונה. חשוב מאוד שמערכת החינוך תמשיך לפעול, ולכן אני חושבת שהיינו צריכים לעבור לכיתות קטנות. כרגע בתי הספר הם לא אזור בטוח, בין היתר בגלל מדיניות הבדיקות ומכיוון שהכיתות הן גדולות".
מרואיינת נוספת באולפן ynet היום הייתה חתונה אנוכשווילי, מנהלת סיעוד של מחוז מרכז בקופת חולים כללית. "השיא עוד לפנינו", אמרה. צפו בדבריה: