חשש מתשובות כוזבות של הבדיקות הביתיות לקורונה: מינהל המזון והתרופות האמריקני מזהיר כי ערכות האנטיגן המהירות הביתיות עלולות שלא לאתר את וריאנט האומיקרון, שעבר מוטציות רבות לעומת זנים קודמים. עם זאת בינתיים לא ניתנה הנחיה שלא להשתמש בבדיקות.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקות ביתיות. עלולות שלא לזהות את האומיקרון
(צילום: shutterstock)
החדשות מגיעות בצל העלייה המסיבית במקרי האומיקרון ברחבי העולם, וריאנט שהופך לזן השליט לאחר שעבר מוטציות רבות המאפשרות לו הדבקה מהירה. העלייה המסיבית בתוצאות העלו את החשש לתשובות כוזבות של הבדיקות הביתיות, בדיוק כשהן נדרשות בשל העומסים הכבדים על עמדות בדיקת ה-PCR.
קראו עוד:
בהצהרה מסר ה-FDA כי הוא משתף פעולה עם המכון הלאומי לבריאות בארה"ב כדי לחקור את רמת הדיוק של בדיקות האנטיגן המהירות בחולים שנדבקו בווריאנט אומיקרון.
הנתונים המוקדמים מצביעים על כך שבדיקות האנטיגן המהירות אמנם מזהות את וריאנט האומיקרון, אך ברגישות מופחתת לעומת זנים אחרים. פירושו של דבר שהסיכוי לתוצאה חיובית בוריאנט האומיקרון נמוך יותר, כלומר – בדיקות רבות יצאו שליליות אף שהנבדק נושא את זן האומיקרון.
ה-FDA מסר עוד כי הוא ממשיך בבדיקות ובינתיים אינו פוסל את השימוש בבדיקות האנטיגן, הפועלות על ידי זיוהי חלבונים של נגיף הקורונה. במקביל המליצו ב-FDA, שאם שנמצא שלילי בבדיקת האנטיגן המהירה, אך סביר להניח שסובל מקורונה בשל תסמינים אופייניים או שנחשף במרחק קרוב לאדם חולה, מומלץ שיעבור את בדיקת ה"גולד סטנדרט" – ה-PCR המדויקת.
הבדיקות הביתיות מבוססות על בדיקת אנטיגן, המאתרת שברי חלבונים נגיפיים המפעילים תגובה חיסונית בגוף. אנטיגן פירושו "חלבון זר לגוף". בתהליך כימי, מזהה הבדיקה את אותם אנטיגנים, או חלבונים, ומסמנת אותם.
הבדיקות המהירות בעלות רגישות פחותה מזו של בדיקות ה-PCR הרגילות, אך הן איפשרו עד כה זיהוי מהיר וטוב מספיק במקרים שבהם העומס הוויראלי גבוה, כמו למשל אצל חולים סימפטומטיים, או מי שנדבק כמה ימים קודם ללא ידיעתו, לא לקה בתסמינים אך הוא בבחינת "מדביק על" שכן הווירוס השתכפל בגופו בכמויות גדולות מאוד כך שהוא מדביק בקלות את האחרים.