הטקס שנערך השבוע בבית החולים זיו שבצפת היה מרגש: אנשי המכללה האקדמית להנדסה בראודה כרמיאל הגיעו לבית החולים ונתנו לאנשי הצוות מכשיר חדש שמתלווה למכשיר אק"ג ושנועד להקל עליהם. מי שפיתחה את המכשיר לא זכתה להגיע לטקס - אור יקיר ז"ל, שהייתה סטודנטית במכללה ונפטרה בגיל 27 בגלל בעיה בלבה בעודה עובדת על פיתוח המכשיר.
קראו עוד:
"היא הכירה את הבעיה מקרוב", אומר ל-ynet Live אחיה, מתן, שנכח בטקס. "היא חשבה איך אפשר להקל על אנשים שנמצאים באותו מצב, איך היא תוכל לעזור. היא עצמה נולדה עם בעיה לבבית שהתגלתה לפני הצבא".
מהו בדיוק המכשיר שהיא פיתחה? "כשאדם מגיע לחדר טראומה, וצריך לבדוק את התפקוד הלבבי שלו, עושים לו בדיקת אק"ג עם מכשיר שיש בו כמות גדולה של כבלים. מיד אחרי הטיפול נוטים הכבלים האלה להסתבך ולהיקשר. אור ושותפתה, נופר זורע, פיתחו מכשיר שיאפשר לקפל את הכבלים האלה בפשטות ולפרוס אותם כך שהם לא יסתבכו ולא ייקשרו, כדי שאחרי כל טיפול אפשר יהיה לקפל אותם מיד ולהכין אותם למטופל הבא. זה חוסך המון עבודה לצוותים הסיעודיים, שגם ככה עובדים מאוד קשה, ומפנה אותם לטיפול בחולים.
"כשהגענו השבוע לבית החולים, אחד האחים סיפר שבאותו בוקר נכנסה אחת האחיות למשרד, כולה מותשת. הוא שאל אותה מה קרה, והיא אמרה שמה שמתיש אותה זה לא הטיפול בחולים, אלא העבודות הקטנות כמו התעסקות עם כבלים. זה גם גוזל זמן וגם מתיש את הצוות. המכשיר שפיתחה אחותי מאפשר לצוות לא להתעסק יותר מדי בדברים האלה ולהפנות את כל תשומת הלב והאנרגיה לחולים".
1 צפייה בגלריה
אור יקיר ז"ל
אור יקיר ז"ל
אור יקיר ז"ל. "הייתה סטודנטית מאוד מיוחדת"
(צילום: באדיבות מכללת בראודה)
ד"ר אורית בראון-בנימין, ראש המחלקה להנדסת מכונות במכללה, סיפרה: "אור הייתה סטודנטית מאוד מיוחדת. היא למדה בקורס של פיתוח עזרים להכשרת צוותים רפואיים ולקחה את פרויקט האק"ג כי היה לה קשר אישי לנושא בגלל הבעיות הבריאותיות שלה. הסטודנטים שלנו אוהבים לעבוד על בעיות אמיתיות, שמסייעות לאנשים. כשבן אדם מגיע לחדר טראומה, כל שנייה נחשבת, אז אם אנחנו חוסכים 30 שניות ומאפשרים לצוות הרפואי להתפנות לחולים, זה בוודאי מציל חיים.
"יש לנו שיתוף פעולה ארוך עם בית חולים זיו. הצוותים מציפים צרכים, ואנחנו, במסגרת קורסים במכללה, עובדים על פיתוח פתרונות שיסייעו להם לתת טיפול יותר טוב למטופלים".