בשיתוף פורום Reboot
פלטפורמת "C-Pi – רפואה מדויקת, מנבאת, יוזמת ומונעת" היא 'יוזמת הבריאות המובילה של השנה' – תחרות הנערכת במסגרת פורום Reboot, בשיתוף קבוצת ידיעות אחרונות ו-ynet, במטרה לאפשר מימוש רעיונות שיקדמו את התחום, יסייעו לחולים או ישפרו את מערכת הבריאות.
באירוע השיפוט שנערך בחודש שעבר על ידי חבר שופטים שכלל נציגי משרד הבריאות, האוצר, מערכת הבריאות, קופות החולים, התעשייה והאקדמיה ועמותות החולים, נבחרו בקפידה 3 היוזמות המובילות מתוך 435 שהוגשו לתחרות, לאחר שעברו הליך סינון שדירג אותן על פי מידת ההיתכנות שלהן, תרומתן למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן בשיפור בריאות הציבור.
C-Pi" רפואה מדויקת, מנבאת, יוזמת ומונעת" היא יוזמה שהוגשה על-ידי כללית: ד"ר אילנה רויטמן-קלישוב, מנהלת יישומים רפואיים מאגף רפואה בחטיבת הקהילה, רונית ספר, ראש צוות אנליטיקה מאגף דיגיטל ודאטה בחטיבת מערכות מידע ודיגיטל וד״ר נעה דגן, מנהלת מחלקת רפואה מבוססת AI במערך החדשנות.
C-Pi (Clalit Proactive-Preventive interventions) הינה פלטפורמה מבוססת מידע ובינה מלאכותית, שמטרתה לסייע לצוותים הרפואיים בקידום רפואה מדויקת-מותאמת אישית, יוזמת ומונעת. הפלטפורמה מתממשקת לרשומה הרפואית הממוחשבת ומציגה המלצות רפואיות מותאמות אישית במגוון נושאים קליניים עבור כל מטופל/ת. הדבר נעשה באמצעות אינטגרציה של הנחיות הטיפול והמעקב העדכניות ביותר מהספרות הרפואית יחד עם שלל הנתונים הרפואיים המתועדים בתיק הרפואי של כל מטופל/ת.
בנוסף, הפלטפורמה מציעה כלים מבוססי בינה מלאכותית לזיהוי מטופלים הזקוקים להתערבות מצד אנשי הצוות הרפואי ומאפשרת פניה יזומה למטופלים על מנת למנוע מחלה עתידית או הידרדרות.
C-Pi הינו חזון הקורם עור וגידים, למעבר לרפואה יוזמת, מונעת ומותאמת אישית על ידי שילוב רפואה מבוססת ראיות, מאגרי נתוני עתק וטכנולוגיות של בינה מלאכותית. הפלטפורמה מאופיינת ומפותחת במסגרת תכנית עבודה רב-שנתית פנים ארגונית בכללית ובשבועות הקרובים תחל הטמעתה בקרב הצוותים במרפאות כללית.
4 צפייה בגלריה
זוכים 1
זוכים 1
הזוכים במקום הראשון, מימין לשמאל: רונית ספר, ד"ר אילנה רויטמן-קלישוב וד״ר נעה דגן משירותי בריאות כללית עם דורון קופרשטיין וד"ר יצחק ברלוביץ'
(צילום: ירון ברנר)
המיזם זכה ב"חבילת התנעה" הכוללת מענק כספי, וחשיפה מקצועית וציבורית, שתאפשר לו לפתח ולהרחיב את השרות ולחשוף אותו לשימוש בקרב קהלים נוספים.
למקום השני הגיעה ד"ר שירלי שפירא, המטולוגית במרכז הרפואי מאיר ובמכבי שירותי בריאות, אשר הציגה את יוזמת "מניפולציות על הסרטן: מיזם CCRC – השפעה על מהלך מחלת הסרטן באמצעות תהליכים ברמת התודעה". מדובר במודל טיפולי המשלב גוף ונפש לטיפול בחולי סרטן. המודל שפיתחה ד"ר שפירא הוא מודל הגותי והתערבותי לטיפולי גוף-נפש, המבוסס על הדמיון הרב שבין תהליכים בביולוגיה של הסרטן לאלו שבתת המודע. מודל זה הוכיח יעילות בשני מחקרים על סרטן דם מסוג CLL.
4 צפייה בגלריה
ד"ר שירלי שפירא חדש
ד"ר שירלי שפירא חדש
ד"ר שירלי שפירא
(צילום: עמית פייס)
יוזמת "מערכת לחיזוי התדרדרות מאושפזים" של ד"ר אהובה וייס-מייליק מנהלת I-Medata המרכז למדע הנתונים ובינה מלאכותית במרכז הרפואי תל-אביב, הדיעה למקום השלישי. מדובר במערכת המיועדת לשימוש במחלקות הפנימיות ומטרתה לחזות מבעוד מועד מיהם החולים המצויים בסכנת הדרדרות, בכדי לקדם את ההתערבות הרפואית במטופל. כיום, הקושי בזיהוי תהליך ההידרדרות בראשיתו נובע ממחסור בכח אדם קליני וכן מניתוח סובייקטיבי של המצב הנתון בהתאם לנסיונו ומיומנותו של הקלינאי. המערכת עושה שימוש במידע ממוחשב המצוי ברשומת המטופל, במאגר המידע העצום בביה"ח ותוך שימוש בחיישנים לבישים, המנטרים מדדים פיזיולוגיים של המטופל בזמן אמת. על בסיס נתונים אלה מופעלים אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית שיחזו את ההדרדרות זמן רב טרם התרחשותה ובכך יוכלו להפחית חלק מתפקידי הצוות הקליני.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אהובה וייס מייליק
ד"ר אהובה וייס מייליק
ד"ר אהובה וייס מייליק
(צילום: ליאור מור)
כ-30 יוזמות הוגשו השנה על ידי נציגים של עמותות ומלכ"רים. מאחר ואף יוזמה לא העפילה לשלב הגמר, החליט הפורום לבחור את היוזמה המובילה בתחום זה ולהעניק לה גם כן מענק כספי אשר יסייע לקידום היוזמה. היוזמה שנבחרה הוגשה על ידי יעקב לופוליאנסקי אגף מו"פ וד"ר יואל גיל, מנהל רפואי בעמותת "יד שרה" אשר הציגו את "מרכז פרנקל לרפואה דחופה" - מרכז רפואי למניעת אשפוז הכולל מחלקת ילדים, מבוגרים ונשים ומאוייש ברופאים מומחים, מעבדה ומכון דימות, ואף מצויד בציוד רפואי מתקדם כולל השאלה להמשך החלמה בבית. מטרתו למנוע אשפוז בבית החולים בכך שהוא מאפשר חלופת אשפוז בית בגיבוי המרכז הרפואי.
4 צפייה בגלריה
זוכים
זוכים
(צילום: ירון ברנר)
חבר השופטים אשר בחר את היוזמות הזוכות כלל את: ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר הפורום ומשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר; פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, ויו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה, קופת חולים לאומית והנשיא הנבחר של איגוד רופאי המשפחה האירופי; פרופ' רפאל ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם. מנכ"ל הקרייה הרפואית רמבם לשעבר; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; מגר' הדס רותם, מנהלת אגף הרוקחות, מש' הבריאות; מר רועי רייכר, רכז תחום בריאות, משרד האוצר; ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה, חטיבת הקהילה שרותי בריאות כללית; ד"ר מירי מזרחי, ראש אגף אסטרטגיה מכבי שרותי בריאות; הגב' חנה שילדר, מנהלת אגף דיגיטל במאוחדת; גב' טינה מירי מלוסיאן, מנכ"לית, סאנופי ישראל; גב' יסמין ענבר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה; מר דורון קופרשטיין, עורך ערוץ הבריאות, ידיעות אחרונות-YNET.
פורום Reboot פועל כדי לעודד שיתוף פעולה חוצה מגזרים ותעשיות, לזהות אתגרים ולהטמיע פתרונות שיביאו לשינוי ושיפור המערכת. הפורום מפעיל חממת בריאות ייחודית להתנעה של רעיונות, יוזמות ופרויקטים שיתרמו לקיימות מערכת הבריאות, "תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה" מעודדת הגשת יוזמות לתחרות ודואגת שהיוזמות המובילות יזכו לחשיפה מקצועית וציבורית רחבה. הפורום והחממה נתמכים על ידי התעשייה והסקטור העסקי וכן על ידי גופים וארגונים רבים.
מידע נוסף באתר הפורום: www.reboot.org.il

בשיתוף פורום Reboot